• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-13 18:44:22 följande:

Idag är känslorna verkligen all over the place. Amningshormonerna rusar nu när mjölken runnit till och jag gråter värre än Arvid, för han gråter knappt alls än, bara äter och sover.

Gick en promenad med honom och stannade säkert fem gånger för att kolla så att han hade det bra, inte var för kall och inte för varm, osv. Nu har jag suttit och ammat och grinar ömsom för att det gör ont i baken, ömsom för att jag längtar efter att få ligga lite jämte sambon och smekas och kramas med honom men han är sjuk och håller sig borta från oss. Gick på toa förut och grinade för hur jag ser ut därnere och undrade när den kommer bli hyfsat normal igen. Men borde väl snarare se det som ett friskhetstecken att jag tänker tanken att jag längtar tills jag kan vara intim igen- för det gör jag faktiskt. Det var ju liksom typ sex tisdag, förlossningsstart onsdag.

Och så denna rädsla att någon ska komma och ta honom ifrån mig, att det ska vara ett skämt, stt jag ska tappa honom i golvet eller lägga mig på honom. Min mamma frågade förut om han ligger i sin säng något- ja sambon la honom en stund där igår för att vi höll på med maten, men skämtar du, inte kan jag låta honom ligga där ensam - fånigt, han sov hur gott som helst. Idag skulle jag sova när han sov för han vaknar ju i natt sen men det är skitsvårt för jag vill ju bara ligga och glo pp honom.

Snälla säg att lite av detta lättar snart. Vet knappt var jag ska göra av allt jag känner stundtals :)

Shit vilken flashback jag fick när jag läste det här! <3 Tillochmed det med intimiteten - jag som har rätt lite sexlust i normalfallet hade mycket mer lust efter förlossningen (när vi inte kunde dessutom!! Suck!) som om allt liksom blev förstärkt. Hormonerna är fan inte att leka med. Jag känner precis igen dina rädslor och jag ser inte fram emot att hamna där igen! Men det blir lättare, lite i taget! Blir det mot förmodan inte det så finns det hjälp att få, men det låter helt normalt det du beskriver. Och det där att inte kunna sova för man måste kolla på honom... och frågan om det verkligen är på riktigt, om man ska få behålla honom... japp, kan bocka av precis alltihop! Det blir bättre!
  • Förstaförsökaren26
    Elma skrev 2016-01-13 18:50:54 följande:

Förstaförsökaren26 & qatteriin - även om det inte startar någon förlossning så är det ju härligt att det finns energi till de barn som är utanför magen! Min dotter har varit mycket gladare sista dagarna när jag fått tillbaka energin igen. Men det är inte alltid lätt att leka när magen är i vägen ;)

Ja, jag försöker ta tillvara på tiden som är kvar. Hon är verkligen mammas tjej så det kommer å bli tufft när bebisen kommer.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-13 18:58:15 följande:

Ja, jag kan tycka att bvc ska vara för sig. Nu är alla andra i familjen listade på en privat vårdcentral så jag fick hem ett brev häromdagen att Wendela också blir listad där och ville vi inte det skulle vi fylla i lappen och skicka in, men nu vill vi ju såklart ha henne listad på samma vc som vi andra. I brevet står även att hälsokontroller sker på bvc och gäller det sjukdomar så är det vc vi vänder oss till så jag kan ju tycka att vc som ligger här vid bvc borde ju inte bli inblandad. Som jag förstår det med så har väl bvc egen läkare och psykolog. Hmm, får kanske fråga sköterskan på måndag.

Det är några personer som vi har en väldigt komplicerad relation till som jobbar på vc här och jag vill absolut inte under några omständigheter att dem ska veta ngt om oss så därför är jag lite orolig. Men dem borde ju logiskt sett inte blanda in den vc eftersom vi inte tillhör den och dem borde ju inte kunna blanda in dem utan vår vetskap ändå.

Förstår att du känner att du vill ha nära, det är därför jag gärna vill att detta bvc ska funka för oss, vill gärna kunna ta promenader dit och så ligger det nära barnens skola med. Men jag fattar verkligen att du helst inte vill ha den vc egentligen med tanke på senaste dagarnas behandling av din man. Denna sjukvård alltså ibland, så krångligt!!

Ja men om Wendela kan vara listad på en annan vc ska det helt säkert inte vara några problem! Trist att behöva oroa sig för sånt där, hoppas sköterskan har bra svar! Om bvc dessutom har egen läkare så ska det ju definitivt inte vara några problem. Om ni har personer ni vet där som ni inte vill ska bli inblandade så ska de ju respektera det.

Ja det är så krångligt, jag förstår inte att bvc och vc ska höra ihop, för som sagt så är ju bvc för hälsokontroller och inte för sjukdom... mycket märkligt. Här ligger bvc på ovanvåningen ovanpå vc, i samband med familjecentralen där det är öppen förskola - förvisso i olika ändar av huset men med samma ingång och kapprum så det blir ju oundvikligen kontakt mellan de som är på öppna förskolan och de som ska till bvc. Känns sådär faktiskt när det gäller smittor...
  • amalie79
    qatteriin skrev 2016-01-13 19:22:56 följande:

Shit vilken flashback jag fick när jag läste det här! <3 Tillochmed det med intimiteten - jag som har rätt lite sexlust i normalfallet hade mycket mer lust efter förlossningen (när vi inte kunde dessutom!! Suck!) som om allt liksom blev förstärkt. Hormonerna är fan inte att leka med. Jag känner precis igen dina rädslor och jag ser inte fram emot att hamna där igen! Men det blir lättare, lite i taget! Blir det mot förmodan inte det så finns det hjälp att få, men det låter helt normalt det du beskriver. Och det där att inte kunna sova för man måste kolla på honom... och frågan om det verkligen är på riktigt, om man ska få behålla honom... japp, kan bocka av precis alltihop! Det blir bättre!

Tack snälla du, nu känner jag mig mer normal, när andra bekräftar stt det man känner är ok... :)

Det där med intimiteten tror jag för mig handlar om att se sambon med den lille. Jag visste att min sambo är en bra pappa. Men att se honom gosa hud mot hud med denna lilla kropp mot sin varma stora nallekropp, det sätter igång saker i en så man bara hisnar.

Och han var underbar under förlossningen. Barnmorskan hade berömt honom också när jag var halvt väck fick jag höra efteråt. Han stod där han stod med lustgasmasken tills jag fick spinalbedövning då fick han gå ifrån lite. Han kliade mig när bedövningen gav mig klåda och matade mig med bitar av pannkaka efteråt liksom.

Jag visste att han var en riktig man innan också men han växte i mina ögon efter detta. Jag hade inte klarat detta utan honom.
  • idaeglund
    amalie79 skrev 2016-01-13 18:44:22 följande:

Idag är känslorna verkligen all over the place. Amningshormonerna rusar nu när mjölken runnit till och jag gråter värre än Arvid, för han gråter knappt alls än, bara äter och sover.

Gick en promenad med honom och stannade säkert fem gånger för att kolla så att han hade det bra, inte var för kall och inte för varm, osv. Nu har jag suttit och ammat och grinar ömsom för att det gör ont i baken, ömsom för att jag längtar efter att få ligga lite jämte sambon och smekas och kramas med honom men han är sjuk och håller sig borta från oss. Gick på toa förut och grinade för hur jag ser ut därnere och undrade när den kommer bli hyfsat normal igen. Men borde väl snarare se det som ett friskhetstecken att jag tänker tanken att jag längtar tills jag kan vara intim igen- för det gör jag faktiskt. Det var ju liksom typ sex tisdag, förlossningsstart onsdag.

Och så denna rädsla att någon ska komma och ta honom ifrån mig, att det ska vara ett skämt, stt jag ska tappa honom i golvet eller lägga mig på honom. Min mamma frågade förut om han ligger i sin säng något- ja sambon la honom en stund där igår för att vi höll på med maten, men skämtar du, inte kan jag låta honom ligga där ensam - fånigt, han sov hur gott som helst. Idag skulle jag sova när han sov för han vaknar ju i natt sen men det är skitsvårt för jag vill ju bara ligga och glo pp honom.

Snälla säg att lite av detta lättar snart. Vet knappt var jag ska göra av allt jag känner stundtals :)

Jag lovar att det blir bättre! Det där med oron kommer nog alltid sitta i, men det lugnar ned sig. Man slutar inbilla sig knäppa saker efter ett tag. (Jag var livrädd för att gå nära vatten ifall nån skulle komma och kasta i barnet. Helt orealistiska tankar, men ändå). Du har såå mycket hormoner i dig, de kommer stabiliseras allt eftersom och du får din kropp tillbaka pö om pö. 
    Det där med ditt underliv får du inte känna dig för stressad för. Det kommer bli bättre, men gör det ont och känns fel så ska du självklart söka hjälp. 
    Jag ska tom få en korrigering av en kirurg nu efter nästa förlossning då de sydde fel sist.

Jag minns så väl en sån storgråtardag jag hade med min dotter för 3,5 år sen. Jag lipade för allt och kände mig som världens sämsta mamma. Jag stod och skakade i duschen och störtlipade för att jag inte ville mata mitt barn (hade sår på bröstvårtorna som gjorde så ont.) Sen störtlipade jag 3 min senare för att jag tänkt tanken att inte vilja mata mitt barn. 

Usch det är verkligen jobbigt med hormonerna. Var snäll mot dig själv och låt det ta den tid det tar. Kräv mycket av omgivningen och din sambo. Det som de flesta kämpar med är att man har massa krav på sig själv att vara den perfekta mamman, perfekta frun/flickvännen, perfekta kompisen mm. Släpp alla krav och gör precis så som du känner är bäst för dig och ditt barn! 

• WiMe06
    amalie79 skrev 2016-01-13 19:19:51 följande:
    Ja jag läste... På något sätt så tyckte jag då att du var fullt normal men kunde inte relatera det till mig själv- vår kille är ju stor och stark och vi behöver inte alls kämpa så som du behövt göra med din lilla tjej. Men det kanske är något som många kvinnor känner, detta.

Tack för dina fina ord, ska försöka tänka på detta. Du har helt rätt i att här finns så många kloka kvinnor här inne. Det är en tröst att veta att jag inte är ensam med allt man känner. Ibland slår det bara över.

Kram tillbaks
    Även att er lilla kille var normalstor och ni fick ta med honom hem så är det fullt normala känslor för dig med, du har precis gått igenom en tuff förlossning, du har kämpat med starka känslor under graviditeten och nu helt plötsligt överväldigas du av nya känslor och hormoner. Det är ditt första barn och allting är nytt. Man får gråta, man får ha sina känslor all over, men det får inte gå så långt att du mår dåligt. Det är moderskänslor och jag tror att vi alla kvinnor får våra dagar såhär efter en förlossning. <3
  • Elma
    qatteriin skrev 2016-01-13 19:16:52 följande:

Haha det fanns det verkligen inte egentligen, jag höll på att dö, hahaha!

Haha ajdå! Men då är det bra kämpat av dig!! O skönt att du får lite avlösning imorgon då
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-13 19:32:50 följande:

Tack snälla du, nu känner jag mig mer normal, när andra bekräftar stt det man känner är ok... :)

Det där med intimiteten tror jag för mig handlar om att se sambon med den lille. Jag visste att min sambo är en bra pappa. Men att se honom gosa hud mot hud med denna lilla kropp mot sin varma stora nallekropp, det sätter igång saker i en så man bara hisnar.

Och han var underbar under förlossningen. Barnmorskan hade berömt honom också när jag var halvt väck fick jag höra efteråt. Han stod där han stod med lustgasmasken tills jag fick spinalbedövning då fick han gå ifrån lite. Han kliade mig när bedövningen gav mig klåda och matade mig med bitar av pannkaka efteråt liksom.

Jag visste att han var en riktig man innan också men han växte i mina ögon efter detta. Jag hade inte klarat detta utan honom.

Jag känner igen den upplevelsen också!! Relationen får en helt annan dimension, det är väl mycket möjligt att det är stenåldersmänniskan i en som kommer fram men det är nåt alldeles särskilt! Åh även om det är tufft med alla hormoner så finns det ju fina bitar med och den där är verkligen stark, DEN ser jag fram emot - hoppas den kommer den här gången också!
  • qatteriin
    Elma skrev 2016-01-13 19:49:22 följande:

Haha ajdå! Men då är det bra kämpat av dig!! O skönt att du får lite avlösning imorgon då

Ja men ungen var nöjd iaf och det var skönt, hehe. När vi gick hem från förskolan sa han längtansfullt "du vill nog leka med mig när vi kommer hem" och då kan man ju inte annat än att hålla med. <3 Min stora lilla kille. Som konstaterade att "hoppas bebisen kommer ut snart, så du slipper ha ont". Så mycket tankar fast han inte ens är fyra år.
  • Elma
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-13 19:23:06 följande:

Ja, jag försöker ta tillvara på tiden som är kvar. Hon är verkligen mammas tjej så det kommer å bli tufft när bebisen kommer.

Här har det varit pappa till allt (när han är hemma) så har blivit riktigt paff men så glad när hon satt sig och gosat med mig! Tycker det känns skrämmande att inte ha samma tid för henne sen, vi får väl se hur det går. Jobbigt när det är mammigt redan, får hoppas det går bra sen.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)