• Anonym (HON)

SLUTA SÄG HEN!

Gud vad alla skriver HEN hela tiden! Sluta vara politiskt korrekta och skrev HAN, HON  eller h*n.

Hen är en HÖNA. Hen = könslös skuggfigur från Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 11:59
    Vill tillägga att "hen" är ett passande ord inom tex brottsmål, myndigheter, hbtq (om dom själva vill det) och liknande men "henna" grannar, personen bakom kassan på ICA, vikarien, läraren, handledaren osv. Varför sträva efter att göra folk könslösa?
    "Jag mötte grannen på innegården idag, hen frågade hur du mådde" - det gillar jag inte. Varför censurera en person på det sättet?

Detta är vad jag tycker personligen och det är inget seriöst hat mot ordet, okej? Men alla får ju såklart tycka vad DOM vill men JAG gillar inte hen i onödan iaf och hoppas det bara används där det gör riktig nytta som de exempel jag gav i början.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 12:00
    En sak till: Att hen är en höna är med lite humor, ok? Det är inget man måste ifrågasätta på blodigt allvar utan jag syftar på att ordet låter larvigt överlag. Så lämna gärna hönan i ladan och gå vidare på den punkten, tack!
  • Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!
  • Anonym (Gretel)

Jag tycker också att det låter fruktansvärt löjligt. Lika löjligt som att pojkar ska leka med dockor och rosa kläder och flickar leka med tåg, i blåa kläder. Barn är inte könslösa. Antingen är dom pojkar, och vill vanligtvis inte leka med dockor eller är dom flickor som inte heller nödvändigtvis måste introduceras i bil och tågvärlden. De ska välja själva. Men nån hen är dom inte!

• Anonym (LOL)
    Anonym (Gretel) skrev 2015-04-30 15:35:12 följande:

Jag tycker också att det låter fruktansvärt löjligt. Lika löjligt som att pojkar ska leka med dockor och rosa kläder och flickar leka med tåg, i blåa kläder. Barn är inte könslösa. Antingen är dom pojkar, och vill vanligtvis inte leka med dockor eller är dom flickor som inte heller nödvändigtvis måste introduceras i bil och tågvärlden. De ska välja själva. Men nån hen är dom inte!

Du vet tydligen inte om när man ska använda hen.

Då är det bra att du inte använder det Flört
  • Anonym (LOL)
    Olympia skrev 2015-04-30 15:36:43 följande:

Jag undrar mest över varför tråden ligger i "Psykisk ohälsa".

Det är väl för att TS mår så fruktansvärt dåligt över detta missbruk av svenska språket Flört

Bara det att hen skriker, visar ju på en obalans.
  • Anonym (HON)

Tyckte det var kul o lägga den där
  • ericssonsarah

Ts, hen är ett giltigt ord enligt Svenska Akademiens ordlista. De som vill har full rätt att använda det. Det finns dessutom många ord som har annan betydelse på engelska. Jag antar att du inte använder ord som "barn" vilket betyder "lada" på engelska, eller "slut" som betyder "slampa".

Du verkar dessutom störa dig på att det är ett så kallat könslöst pronomen, så jag antar att du inte heller använder pronomen som "jag" och "du".

• taquine

Det mest löjliga med detta hen att det alltid slutar på samma sätt. Ivarje fall här på FL , ts börjar alltid så bra typ " Hen var dålig i magen så jag bestämde hen skulle vara hemma från dagis och då blev hen arg på mig och sa att hen visst ville gå dit , ok då får väl hen gå dit, så jag slängde på honom kläderna och gick dit"  Detta hen glöms alltid av i någon mening  , tramsigt  fjantord är det  enligt min mening .

• Anonym (Gretel)
    Anonym (LOL) skrev 2015-04-30 15:37:25 följande:

Du vet tydligen inte om när man ska använda hen.

Då är det bra att du inte använder det

Kanske har jag missuppfattat men jag såg på nyheterna( ganska länge sen) ett reportage om en kille som hade en unge på armen som egentligen var en pojk men klädd i rosa. Pappan sa att det var en hen och att den fick bestämma själv när den blev äldre om den ville vara pojk lr flicka. Så jag trodde att det var så. Men när man läser på trådar så förstår jag ju att man skriver det när man inte vill tala om ifall det gäller en kille lr tjej? Har jag fattat rätt då? Tycker iaf att ordet hen är larvigt.....
  • Anonym (lägg ner)

För att det tyder på viss psykisk instabilitet att 

1. Inte förstå att det finns många ord i vårt språk som betyder något annat på andra språk

2. Inte förstå att det inte går att uttala en *

3. Inte acceptera ord som står i SAOL.

4. Inte gilla utveckling

5. Anse att alla ska tycka som en själv.

6. Förringa alla med oklar könsidentitet.

7. Alla andra jäkla orsaker som finns och som är precis lika korkade som ovanstående orsaker - och TS.
  • Anonym (myran)

Jag använder ordet hen i skriftspråk ibland, men jag undrar hur man egentligen uttalar ordet.

Är det: heen eller henn?

Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!