Inlägg från: Anonym (Guttaperka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Guttaperka)

    Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

    Henkelsson skrev 2018-05-17 20:06:03 följande:

    I dagens Metro presenteras en undersökning där det råder dött lopp mellan S och SD. I valet 2014 visade det sig att Sentio och Yugov var de institut som var i särklass bäst på att förutsäga SDs valresultat.

    Du milde, går vi mot ett läge där SD är riksdagens största parti inom några månader.


    En annan reflektion är att L, KD och MP verkar vara på väg ut ur riksdagen. Det, om något, kommer att skapa en ny och intressant situation och parlamentariskt läge. 
  • Anonym (Guttaperka)
    Anonym (Fido) skrev 2018-05-18 05:40:24 följande:

    En bidragande orsak till vänstersidans minskning tror jag är det sätt som många på den vänstra sidan sköter debatter, vilket också framgår ofta på FL. (Jag kommer själv från S men är osäker på hur jag ska rösta till hösten.) Det verkar vara en strategi att använda sig av olika härskartekniker och att förolämpa motståndares intelligens så fort någon ifrågasätter politiken. Tror inte det varit många i världshistorien som ändrat åsikt när de utsätts för den typen av debatteknik. Långsiktigt urholkar man även trovärdigheten i den egna politiken.


    Jag gör samma reflektion. Tendensen är överdrivet tydlig på bla det här forumet där man ibland undrar om debattörer som säger sig stå närmast S egentligen har en agenda att locka väljare till någon annan politisk sida.

    En till reflektion, och den kommer sig av iakttagelser som jag gör av debatten mer generellt, är den nästan fullständiga frånvaron av självkritik hos S-anhängarna. Men där har jag inte lika stora invändningar eftersom det är en del av politiken (få politiska partier erkänner sina fel). Men i vissa frågor, där man så tydligt har bytt fokus, hade lite självkritik varit mer effektivt än förnekelse tror jag.

    Jag tillhör ändå den skara som nog kan komma att rösta på S nu när partiet tagit sitt förnuft till fånga i många viktiga frågor.
  • Anonym (Guttaperka)
    Anonym (Fido) skrev 2018-05-18 22:43:57 följande:
    Intressant. Jag har nog rört mig längre bort. Sannolikt kommer jag så småningom återvända till S, men inte denna gång.

    Vid sidan av vänsterns olika härskartekniker har jag lackat ur på hur man slentrianmässigt talar negativt om män.

    Sammantaget har jag landat i att, trots att jag inte önskar mer marknadsekonomi, väljer jag hellre det om det sker utifrån en acceptabel värdegrund; alltså människosyn och syn på demokrati och yttrandefrihet, än mindre maknadsekonomi (vilket jag egentligen hellre önskar) men utifrån en skev syn på värdegrundsfrågor.
    Själv är jag i och för sig en förespråkare av både marknadsekonomi och fördelningspolitik, som jag tror går utmärkt att förena. Därför har jag också svårt att acceptera några begränsningar av vinster i välfärden. 

    Dessutom är jag benhård förespråkare av jämställdhet mellan könen, vilket kan kräva vissa åtgärder för att t.ex. främja kvinnors möjligheter på arbetsmarknaden m.m. (kanske numera även män på vissa områden). 

    Jag kan, utöver detta, ärligt säga att jag sympatiserar med stora delar av S-politiken. Men problemet är när sådana som mig tidigare har pekats ut som skrikhöger och fått andra epitet (vet ej om det skett i den här tråden) när jag hävdat att t.ex. asylpolitiken har varit felaktig. Detta har jag dock inte gjort för att jag är motståndare till invandrare (jag är en lika behård antirasist), utan för att jag inser att våra resurser är begränsade och måste användas på det mest effektiva sättet om de ska göra någon nytta. Tidigare har sådana påståenden nästan ansetts rasistiska. Numera verkar det vara en accepterad och nödvändig politisk ståndpunkt. Eftersom jag tidigare har pekats ut på detta sätt, tycker jag att det vore klädsamt med lite självkritik hos dem som (felaktigt, får jag förmoda) som gjorde utpekandena. 

    (Jag ska tillägga att det kanske inte skett i just den här tråden, dock). 
  • Anonym (Guttaperka)
    Anonym (Fido) skrev 2018-05-18 22:43:57 följande:
    Intressant. Jag har nog rört mig längre bort. Sannolikt kommer jag så småningom återvända till S, men inte denna gång.

    Vid sidan av vänsterns olika härskartekniker har jag lackat ur på hur man slentrianmässigt talar negativt om män.

    Sammantaget har jag landat i att, trots att jag inte önskar mer marknadsekonomi, väljer jag hellre det om det sker utifrån en acceptabel värdegrund; alltså människosyn och syn på demokrati och yttrandefrihet, än mindre maknadsekonomi (vilket jag egentligen hellre önskar) men utifrån en skev syn på värdegrundsfrågor.
    Själv är jag i och för sig en förespråkare av både marknadsekonomi och fördelningspolitik, som jag tror går utmärkt att förena. Därför har jag också svårt att acceptera några begränsningar av vinster i välfärden. 

    Dessutom är jag benhård förespråkare av jämställdhet mellan könen, vilket kan kräva vissa åtgärder för att t.ex. främja kvinnors möjligheter på arbetsmarknaden m.m. (kanske numera även män på vissa områden). 

    Jag kan, utöver detta, ärligt säga att jag sympatiserar med stora delar av S-politiken. Men problemet är när sådana som mig tidigare har pekats ut som skrikhöger och fått andra epitet (vet ej om det skett i den här tråden) när jag hävdat att t.ex. asylpolitiken har varit felaktig. Detta har jag dock inte gjort för att jag är motståndare till invandrare (jag är en lika behård antirasist), utan för att jag inser att våra resurser är begränsade och måste användas på det mest effektiva sättet om de ska göra någon nytta. Tidigare har sådana påståenden nästan ansetts rasistiska. Numera verkar det vara en accepterad och nödvändig politisk ståndpunkt. Eftersom jag tidigare har pekats ut på detta sätt, tycker jag att det vore klädsamt med lite självkritik hos dem som (felaktigt, får jag förmoda) som gjorde utpekandena. 

    (Jag ska tillägga att det kanske inte skett i just den här tråden, dock). 
  • Anonym (Guttaperka)
    Padirac skrev 2018-05-19 14:38:18 följande:

    Går det att släta över att SD har rasistiska motiv bakom sin migrationspolitik? Nää

    SD = Trovärdighet NOLLA


    Jag tror du missuppfattar inlägget du citerar. För min egen del (det var dock inte mig du citerar, men jag instämmer i inlägget) har det aldrig handlat om sd. Däremot har även jag blivit utpekad. Om du klickar på "visa endast" vid mitt nick kan du reflektera över det första inlägget jag skrev i den här tråden 2015'. Kan inte du säga om detta inlägg var skrivet av en sd-anhängare eller rasist?
  • Anonym (Guttaperka)
    Padirac skrev 2018-05-19 16:18:50 följande:
    Jag kommenterade endast detta påstående i fetstil nedan - med den kompletterande frågan om det var möjligt att släta över SDs rasism?
    nattuw skrev 2018-05-19 13:48:26 följande:
    Att S&M valde att blunda för vad som skulle kunna ske och därför inte agerade proaktivt är en svaghet som inte går att släta över.
    Din koppling är fortfarande obegriplig. 
  • Anonym (Guttaperka)
    Anonym (Hoppas) skrev 2018-06-09 08:46:00 följande:



    detta tillexempel


    Synd att du inte skriver vad som finns i länken, men jag drar slutsatsen av ett annat svar att det är situationen när Löfven mottas av förvånade skratt i den senaste partiledardebatten i Agenda?

    Det var nog ett av de grövsta felstegen jag sett honom ta. Men samtidigt har jag sympati för honom i många frågor. Han har, enligt min mening, blivit mycket mer stabil under mandatperioden. Problemet är att han har omgett sig med verklighetsfrånvända medhjälpare i partiledningen och att han inte helt lyckades kväsa MP.
  • Anonym (Guttaperka)

    Stefan Löfven höll ett strålande tal i Almedalen ikväll. Det är verkligen på scenen som han kommer till sin fulla rätt. Sedan tror jag inte Almedalen är något särskilt bra forum för att försöka omvända (eller ens nå) väljare som inte bestämt sig, men som överväger att rösta på - till exempel - SD. De som tittar är nog sådana som jag, som har politik som ett av sina största intressen. 

    Apropå SD så har jag länge slagits av en annan sak, nämligen att ett SD-styre skulle likna ett slags pöbelvälde. Förutom Åkesson, som jag i sig inte har särskilt stort intellektuellt förtroende för men som jag ändå förstår lyckas fånga många med sin retorik - består SD-skaran av ett osedvanligt stort antal enkelspåriga, närmast enfaldiga, typer. En sådan var chefredaktören för Samtiden som var med i Opinion live efter Löfven. Många andra har trätt fram den senaste tiden.

    Sedan ska jag säga att jag i stort sett har hållit med kritiken av invandringspolitiken som SD länge fört fram, även om jag gjort det på andra grunder (närmast dem som S och M numera stödjer, dvs. ordning och reda samt ett erkännande att alla system har en begränsad kapacitet). Men det som har hänt har ju hänt. Att lösa budgetproblem med ett invandringsstopp är ett fantasifoster. Att gå ur EU vore fullständigt katastrofalt (även om det är möjligt att vi får se ett krisande EU på många fronter i höst). 

    Jag befarar dock SD kommer fortsätta öka på S bekostnad (för att återkoppla till trådens ämne). Tyvärr beror detta nästan uteslutande på S självt - och särskilt partiets undfallenhet mot MP (gymnasieamnestin var t.ex. ett fundamentalt misstag där S har ryckt undan mattan för sig självt). 

    Nu blir det spännande att höra och jämföra Åkessons tal på lördag.

  • Anonym (Guttaperka)
    KillBill skrev 2018-08-25 15:53:06 följande:

    Tunga Nationalekonomer som Lars Calmfors och Harry Flam anser i likhet med Magdalena Andersson att skattenivån måste ökas något under nästa år. Magdalena Andersson anser att en ökad skatt i huvudsak ska tas ut av banker och på höga kapitalvinster. och det är rimligare att ta ut skatten där än att öka skatten för vanligt folk.


    Det där går inte riktigt ihop. Om du tar ut högre skatter av bankerna, kommer vanligt folk att få betala i slutänden. Tro inget annat. 

    Kapitalvinster kan nog beskattas lika bra i andra länder. Ytterst får man väl göra som Nordea och flytta huvudkontoret till ett annat land. 

    Fastighetsskatt och arvsskatt, däremot, tror jag mycket mer på (om man nödvändigtvis ska höja skatter). Det hävdar jag, trots att en fastighetsskatt kan upplevas som orättvis. Dessutom bör man successivt minska ränteavdraget (för det behövs det dock en bredare politisk samsyn).  
  • Anonym (Guttaperka)
    KillBill skrev 2018-08-25 17:53:23 följande:
    Jag tycker att man borde återinföra fastighets- och förmögenhetsskatt samt slopa ränteavdraget.
    Jag är lite tveksam till förmögenhetsskatten (det är ju generellt sett bra om ett land kan locka till sig förmögna människor), men annars håller jag med. 
  • Anonym (Guttaperka)

    Jaha, vad gör ni för analys av valresultatet. Vi kan väl åtminstone konstatera att alla (dvs 100 procent) som röstat (idag 215 stycken) hade fel.

  • Anonym (Guttaperka)

    Blir det nyval, tror ni, och kommer i så fall S att öka eller minska?

    Själv tycker jag mig se en mycket mer försiktig Löfven än förra valet. Han inser nog att mycket står på spel för den som uppträder alltför nonchalant i eftervalsperioden. En arrogant hållning kan straffa sig vid ett nyval. 

    Hade jag varit S-strateg hade jag släppt blockpolitiken och gått i opposition på egen hand - utan både V och MP. Jag hade satt S-politiken i främsta rummet utan att kompromissa. Sedan hade Alliansen fått överta makten med stöd av SD, om de önskar det. Jag tror vi står inför stora förändringar den närmsta tiden, bl.a. handelskriget mellan USA och Kina, högre räntebanor, Brexit, budgetproblem i Italien, politiska svårigheter i Tyskland, migrationssituationen i medelhavsländerna, (vädret??) etc. etc. 

    - Det finns nog många fördelar med att inte sitta i regering under en sådan period.  

  • Anonym (Guttaperka)

    Jag har faktiskt svårt att förstå varför inte oppositionsrollen lockar? Både S och MP (förmodligen MP i synnerhet) har allt att tjäna på att bilda en stark opposition. M har dock inte lyckats särskilt bra som oppositionsledande parti att döma av valutgången. S skulle därmed också ha möjlighet att omformera sig och förnya sin politik utan att behöva ta hänsyn till andra partier. Det tror jag behövs.

    Dessutom finns det numera tydliga tecken på en nära förestående konjunkturnedgång, kanske rentav mycket kraftig beroende på vad Ingves och Riksbanken gör för bedömningar, i kombination med allt som är på gång i omvärlden (Italiens bekymmer, Brexit m.m.).

    Jag tyckte att Carl Tham lade fram en utmärkt strategi i P1 morgon igår (eller om det var i förrgår). Han menade att S borde släppa fram Kristersson men se till att få igenom vissa garantier. Dessa krav skulle bestå i villkor att Alliansregeringen inte vidtar vissa åtgärder (dvs. en förbindelse att inte agera på visst sätt i vissa strategiska frågor). På det sättet behöver man inte samarbeta över blockgränsen (vilket vore en märklig och ohållbar ordning tror jag) samtidigt som SD hålls utanför (vilket verkar vara en förutsättning för övriga partier). S får dessutom en chans att genomföra den politiska omstarten. 

    I mina öron verkar Thams förslag ge grund för en högst tänkbar regeringsbildning som dessutom kan uppnå en erforderlig stabilitet. 

  • Anonym (Guttaperka)
    KillBill skrev 2018-11-09 06:33:24 följande:

    Varför skulle Löfven släppa fram Kristersson som representerar ett mindre parti från ett mindre block och som inte tvekar att ta makten med hjälp av SD? Är det inte smartast av Löfven att göra det han just nu gör dvs låta Kristersson misslyckas med att ta makten med stöd av SD?

     


    Av två skäl tror jag. Dels möjligheten att gå i opposition, dels möjligheten att driva retoriken att man framstår som det sansade partiet som tog sitt ansvar för landets bästa.

    Dessutom finns ytterligare poänger att vinna på att peka ut att M (och alliansen) tog makten med hjälp av SD - SD som dessutom skulle kunna bearbetas för att stödja vissa S-märkta förslag under mandatperioden.

    Skadeglädjen över att bevara det låsta läget (om det är enda syftet med att låta M förlora med SD:s stöd) hör främst till sandlådenivån.
  • Anonym (Guttaperka)

    Ju längre tiden går, desto mer stärks min uppfattning att C och L är rena pajaspartier. Jag hoppas innerligt att båda partier ramlar ur riksdagen om det blir extra val.

    Tycker annars att både S och M har haft vettiga inställningar till processen, men de kan ju inte göra mycket på egen hand. Genom att M fått igenom sin budget med KD:s stöd vore det rimliga att Kristersson finge bilda regering kan jag tycka.

  • Anonym (Guttaperka)

    Löfven har lyckats över förväntan med sitt regeringsbygge. Skönt att slippa alla dessa unga typer som saknar kompetens, erfarenhet och omdöme!

    Nu hoppas jag att han kan få L att ramla ur riksdagen och att kväsa både C och V. Det vore storartat! (Bäst av allt om V splittrades i en vänsterextrem falang och en mer sansad, båda utan reellt inflytande - och att inget av C:s förslag i överenskommelsen genomförs).

    Det är dock väldigt synd att S har fallit till föga beträffande anhöriginvandringen och migrationspolitiken. Tror jag kan straffa sig på mer än en front... (Kan tillägga att jag inte alls är emot invandring, men välfärdsstaten klarar inte den typen av öppna gränser som vi såg 2015).

  • Anonym (Guttaperka)
    plasmafysik skrev 2019-01-23 21:47:46 följande:

    Jag hoppas invandringen ökar till samma nivåer som 2015. Jag hoppas att C och L inte får igenom ett enda förslag. Höjd bensinskatt, höjd pensionsskatt och att man på alla andra sätt gör det sämre för vanligt folk.

    Det är viktigt att folk får det de valt.


    Invandringen kommer att öka. I övrigt kommer eventuella framgångar eller motgångar för regeringen att vara beroende av konjunkturen. Jag tror det är bättre med en socialdemokratisk regering i tider av nedgång (liksom en liberalare politik under högkonjunkturer) i sann keynesiansk anda!
  • Anonym (Guttaperka)
    plasmafysik skrev 2019-01-24 12:59:45 följande:

    Jag tror tvärtom. Gasa i uppförsbacke, bromsa i nedförsbacke.

    Hur ska de 73 punkterna betalas?

    Första svaret blev kraftigt höjd pensionsålder. Man ökar antalet arbetade år med 3, vilket automatiskt ger 3 år mindre med pension. En hyfsat enorm stöld från den arbetande delen av folket. Vi betalar in pensionspengar i tron att vi ska få pension. Men när det närmar sig så höjer man åldern. Vi fortsätter tålmodigt jobba och då höjer man åldern igen.

    I unga år konstaterade jag torrt att jag aldrig kommer få nån pension. Finns ingen anledning att revidera detta.


    Punkterna betalas med kraft av en högkonjuntur och ökande statliga intäkter - och läggs på hyllan vid en eventuell ekonomisk nedgång.

    För egen del har jag aldrig räknat med att få pension. Jag ska försöka arbeta tills jag dör (har skaffat mig ett sådant yrke där pensionsavgång inte är nödvändig). Sedan kan jag ju bli utkonkurrerad och ersatt, men då är jag beredd att leva på små inkomster tills jag dör.
  • Anonym (Guttaperka)
    KillBill skrev 2019-06-10 17:43:02 följande:

    Ja tyvärr har det blåst nationalistiska högervindar något år nu och de LO-väljare som lämnat S till förmån för SD har gjort det trots att SD vill försämra anställningsskyddet, ta bort marginalskatten och införa stupstocken i sjukförsäkringen dvs åtgärder som slår mot svenska arbetare.


    Jag tror du återger felanalysen hos många S-märkta företrädare. Många arbetare tjänar på minskad marginalskattebörda. Tror inte någon ställer sig på barrikaderna för att försvara den. Stupstocken är inte heller av omedelbar betydelse för den som har arbete och den som vill arbeta. Visst finns det en solidaritetskänsla som inte ska bortses från, men jag tror inte att argumentet håller S-väljare från att gå till SD.

    Det som är mer problematiskt är uppgifter om att människor kan bo större delen av sitt liv i Sverige utan att ha arbetat en dag och utan att kunna mer än några få ord svenska. Hur familjer med sex-åtta barn lever på bidrag år ut och år in utan att arbeta medan de själva kämpar för att betala hyra och räkningar och kunna ha råd med semester m.m. Hur de upplever samhällstryggheten för sig och sina närstående hela tiden försämras. Sådana saker är betydligt viktigare för arbetarklassen. S måste ha svar på samhällsfrågor som ställs, även om svaren riskerar att tangera det man från S-håll tidigare har stämplat som rasism.

    Min egen bestämda uppfattning är att SD inte har svaren. Men jag kan inte se att nuvarande S-företrädare har det heller.
  • Anonym (Guttaperka)
    KillBill skrev 2019-06-15 22:07:17 följande:

    Visst finns det folk som lever på bidrag men det är inte det stora samhällsproblemet. Andelen av befolkningen som lever på bidrag minskar hela tiden och är idag den lägsta på 29 år.

    Den stora samhällsutmaningen är att det inte finns en tillräckligt stor bas av arbetskraft som kan finansiera omvårdnaden av den äldre befolkningen som gått i pension, detta är en grupp som relativt arbetskraften,hela tiden ökar i storlek.

    Snart kommer det bli tydligt att skattesänkningar för de med högre inkomster inte är lösningen på problemet.


    1. Då framstår det som ett utmärkt läge att anpassa systemen för framtidens behov. Jag är lite ambivalent beträffande stupstocken eftersom jag tror på mer institutionalisering för dem som inte kan arbeta (de ska inte tvingas ut i arbetslivet enligt min mening, utan istället erbjudas vård).

    2. Helt enig. Det är dock viktigt att framhålla att det är finansieringen som brister. Att försöka lösa demografiska utmaningar med invandring är omöjligt. Det som sker då, är att försörjningsbördan ökar för arbetarklassen. Jag tror att invandring är berättigad av flera skäl. Men att lösa demografiska problem är definitivt inte ett av dem.

    3. Skattesänkningar för de rika löser nog, som du säger, inga problem; skattehöjningar bidrar samtidigt inte heller till lösningen. Här är det bara fråga om ett (enligt min mening missriktat) rättviseargument (även om jag inte stödjer avskaffandet av värnskatten på något sätt).
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?