Inlägg från: Anonym (Småland) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Småland)

BF februari 2016

Sefone skrev 2015-08-09 20:13:57 följande:

Ni som gjort KUB, när får man resultaten? Får man dem direkt på plats eller senare?

Har man gjort blodprovet i tid före ul så får man det på plats. Annars kan man få en preliminär beräkning med alla variabler utom blodprovet.
  • Anonym (Småland)

Ni som ska göra KUB imorgon, jag håller tummarna för er!

• Anonym (Småland)
    minneli skrev 2015-08-10 15:21:27 följande:

Idag var jag på inskrivning, ska inte tillbaka dit förrän efter rul och det blir runt 1-4 oktober. Ganska lång tid!

Jag håller med! Jag ska inte ens tillbaka efter RUL utan först i v 25! Det är jättelång tid, tur att man kan googla. Jag fattar inte vad folk gjorde utan internet, t ex så visste inte jag att mardrömmar är vanligt när man är gravid :-/

Sedan så är jag glad över att jag (numera) har en väldigt bra bm, hon ringer upp samma dag om det är så att jag vill fråga något och då känns det lite bättre trots att det dröjer så länge innan jag ska tillbaka
  • Anonym (Småland)
    Anneli1984 skrev 2015-08-10 19:49:14 följande:

Äntligen bokat tid för RUL =) ska dit den 7/9 så inte så lång tid kvar tills man får se den lill* krabaten. Här i Västmanland gör det inte heller några KUB-test som jag har förstått det.

Är ni många som kommer att kolla könet på bebisen vid ultraljud? Står i valet och kvalet om jag vill veta eller inte, sambon vill.

Jag har bokat RUL 22/9, läkaren tyckte att allt såg så bra ut på KUB så han tyckte att jag kunde vänta till vecka 19-20. När han sa det så sa jag "men då får vi vänta extra länge innan vi får veta kön!" Varpå han svarade att vi kunde få veta med en gång om vi ville, då i vecka 12+0!

För oss var valet enkelt, båda ville veta. Jag har alltid föreställt mig en pojke som första barn och ville veta så att jag eventuellt kunde "ställa om hjärnan" ifall det blir en flicka. Dock så kommer vi inte berätta för någon att vi vet vad det blir för kön, eller namnen vi har bestämt oss för. Dessutom får släkten inte lägga sig i och ska de spekulera så är det inget vi vill höra, och det bästa är att vi är överens om det!
  • Anonym (Småland)
    Marie14 skrev 2015-08-25 19:47:01 följande:

Jag är i vecka 17 typ imorgon.

Jag har känt det som kittel en vecka, och lite fladder.

Nu så har jag börjat känna lite som nyp....kan ju vara livmodern som växer. Nypkänslan påminner lite om hur det var i vecka 5-6 då livmodern blev större. Det är ju mycket som växer nu...

Igår kväll, i 14+6 kände jag vad jag spontant kallade för "fladder", ganska långt ner mot blygdbenet. Är helt säker på att det var bebisen, trots att det är första graviditeten! Kul att det är fler än jag som känner så tidigt
  • Anonym (Småland)
    MammaMia88 skrev 2015-08-26 20:10:14 följande:

Har/kommer ni ta reda på könet vid RUL? (Om ert landsting tillåter sånt)

Jag kommer nog göra det, jag avskyr överraskningar. Med tredje barnet gick det inte att se, och jag var sååå irriterad fram till förlossningen. "Har jag tillräckligt med könsneutralt?" "Kommer jag behöva köpa hem en massa pojkläder?" Osv osv :) Jag föredrar att sprida ut kostnaderna liksom, och det underlättar när man vet könet på bebis ju....

Vi fick veta redan på NUPP i v12+0! Vi går bara privat då bm i landstinget var inkompetent när vi skulle göra NUPP.

Jag ville absolut veta, och sambon tyckte detsamma.

Tycker att man tröttnar på könsneutrala kläder för spädbarn, mycket vitt med djur, grått och beige. Köpte ett par sådana plagg och tycker att det blir så deppiga färger, och de minsta storlekarna är antingen deppiga, blå eller rosa :-P Utbudet är inte det bästa när de är så små.
  • Anonym (Småland)
    Linda8110 skrev 2015-08-27 07:08:26 följande:

De kan gissa då men kan ej vara 100% säkra eftersom en tjejs könsdelar är väldigt lika en killes vid den tidpunkten. Dvs de kan gissa, men är långt ifrån säkert.

Läkaren är säker till 95%

Dessutom kan det inte vara 100% säkra ens vid RUL eller senare, har hänt att BM har haft fel senare än så. Har nog väldigt mycket med erfarenhet att göra och läkaren som vi går till har hållit på i 40 år. Läs detta för er som är intresserade! www.ob-ultrasound.net/genderfaq.html

De hänvisar till en studie med 98.7% säkerhet redan i v12 och 100% säkerhet i v13, då transabdominellt! Jag känner mig ganska trygg med hans "gissning" då han endast har haft fel ett fåtal gånger under sin karriär.
  • Anonym (Småland)
    MammaMia88 skrev 2015-08-27 14:23:34 följande:

Mina "brinner" inte riktigt, men har fått så jädra lätt för att få kramp i hela foten :/ Tårna pekar åt alla håll och det känns som ett spänt gummiband mellan hälen och främre "trampdynan". Kanske stödstrumpor hjälper mot det också?

Testa att ta ett par resorb utspridda över 2 dagar. Jag hade samma som du under ett par veckor med kramp framför allt i tår och vader. Jag fick lätt vätskebrist efter en varm dag på stranden, tog resorb och käkade en påse chips, och vips, inte haft kramp en enda gång sedan dess!
  • Anonym (Småland)
    MammaMia88 skrev 2015-08-27 14:23:34 följande:

Mina "brinner" inte riktigt, men har fått så jädra lätt för att få kramp i hela foten :/ Tårna pekar åt alla håll och det känns som ett spänt gummiband mellan hälen och främre "trampdynan". Kanske stödstrumpor hjälper mot det också?

Ett tips är att inte köpa kompressionsstrumpor i sportaffärer, trycket på denna typen börjar kring anklarna vilket istället kan leda till ökad svullnad i fötterna då trycket "stasar". Kompressionsstrumpor klass 2 tycker jag är skönast, klass 1 gör inte mycket. Riktiga strumpor bör köpas på apotek eller typ Rehabshopen i Gbg där man kan få hjälp med mätning, då blir det bäst!
  • Anonym (Småland)
    Februari16 skrev 2015-08-28 01:16:35 följande:

Jahapp.. Här ligger jag igen och kan inte sova :'( Jag mår illa för att jag är så trött men det går inte att somna. Jag måste ringa min bm imorgon för att höra om hon har nåt råd för jag fixar inte att inte få sova nåt :'(

De nätterna jag inte kan somna sätter jag mig/halvligger i fatboyen framför tvn med en filt på mig och en kudde bakom nacken. Brukar ta max 20 minuter så sover jag! Vet inte riktigt hur det kommer sig men jag tror att det är pga den speciella konsistensen i fatboyen som gör att man kan sitta/ligga precis som man vill. Jag kan sova där hela natten men jag brukar vakna efter ungefär halva för att kissa och passar då oftast på att flytta över till sängen. Jag tycker att det brukar vara bättre att halvsitta/halvligga när jag mår illa, att ligga ner helt förvärrar illamåendet (nej, jag har inte sura uppstötningar).

Det enda som är lite besvärligt är att resa sig upp och det är pga foglossning.

Jag har sagt till sambon att jag vill ha med mig fatboyen till förlossningen när det är dags, sååå skönt att man kan forma den som man vill.

Kommer nog inte bli så då den tar hela bagaget+baksätet och bebisen ska åka med hem
Svar på tråden BF februari 2016