Inlägg från: Anonym (Småland) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Småland)

BF februari 2016

MammaMia88 skrev 2015-08-28 16:08:25 följande:

Alltså, jag antog att det var normal att vara extra kissnödig under graviditeten. Men jag vaknade klockan 3 imorse av att jag höll på att kissa på mig, trots att jag gick på toa innan läggdags....livmodern trycker på som bara den! :-/ :-/ :-/ Men det kanske inte är så konstigt med tanke på storleken på livmodern...den är en bra bit över naveln alla redan. Hmmm.

WOW! Vilken mage! Jag är riktigt imponerad (och lite svartsjuk)!

Jag är beräknad 17/2 och på mig syns det knappt. De som vet om det säger att det syns lite, på jobbet har ingen ens misstänkt något. Nu längtar jag till magen kommer
  • Anonym (Småland)
    lindakarlsson4380 skrev 2015-08-28 16:34:16 följande:

Jag är uppe minst 3ggr / natt och kissar, trots att även jag kissat innan läggdags.. jättejobbigt!

Vilken stor fin mage.. :) vilken vecka är du i? Här kommer en bild på min i v.16 (15+2)

Det var samma för mig! Kissade före läggdax (kl23), 2 ggr under natten och ändå var jag sprängfylld 05.45 när klockan ringde! Nu har det lugnat sig, en gång vid läggdax, en gång mellan 3 och 5 och visst behöver jag kissa efter jag gått upp, men inte alls sprängfylld längre. Tror att det beror på hormonnivåerna som kan variera under graviditeten.

The random plasma vasopressin concentrations did not vary significantly between the nonpregnant women during the follicular phase (2.3 +/- 0.2 microU/ml) and luteal phase (2.2 +/- 0.3 microU/ml) or during the third trimester in pregnant women (2.0 +/- 0.2 microU/ml). There was a significant reduction (p less than 0.01) in plasma vasopressin levels in the pregnant women during the first trimester (1.5 +/- 0.1 microU/ml) and second trimester (1.5 +/- 0.1 microU/ml) as compared to levels in nonpregnant and pregnant women in the third trimester. 

Vasopressin kallas också för antidiuretiskt hormon och när det utsöndras så koncentreras urinen. I artikeln ovan står det att nivåerna är som lägst under första 2/3 av graviditeten. Tur är väl det för sen trycker ungen tillräckligt på blåsan och hade nivåerna inte ökat så hade man väl kissat på sig flera gånger om dagen! :-P
  • Anonym (Småland)
    minneli skrev 2015-08-29 11:29:45 följande:

Har ni tecknat Gravidförsäkring och vilken isåfall?

Finns en väldigt bra sida, konsumenternas.se där man kan jämföra. Vi ska ha länsförsäkringar betalförsäkring för att de är bäst tillsammans med If (tror jag det var) men typ tusenlappen billigare (vi har dessutom allt annat i läns). Sedan kommer vi även ta folksams gratisversion för att folksams är den enda som kan övergå i en barnförsäkring, vilket innebär att det är den enda barnförsäkringen som inte kommer att ha undantag om barnet föds med en sjukdom eller skada.

Har inte tecknat än, men jag är bara i 15+5 och försäkringen gäller från v 22. Vi ska boka tid hos länsförsäkringar för genomgång av alla försäkringar har vi tänkt.
  • Anonym (Småland)
    minneli skrev 2015-08-31 20:36:21 följande:

Vi har också det mesta samlat på Länsförsäkringar. Men då jag alltså teckna folksams Gravidförsäkring också? Den som är gratis? Låter ju bra, vi fick problem men vårt första barn då Länsförsäkringar inte ville försäkra henne pga ett litet blåsljud. Men om man gör såhär kan man kringgå det?

Men den betalversionen hos Länsförsäkringar står det väl att det blir barnförsäkring till 6 mån?

LF har som de flesta andra, man kan välja att teckna barnförsäkring men det är som en helt ny försäkring där de då kan ta med undantag. Man kan inte få ersättning från två försäkringar för samma utgifter men annars så är det inget som hindrar att man får teckna flera försäkringar. Kollade en gång extra och det är folksams betalversion som har kopplingen men vi kommer ta LFs gravidförsäkring ändå. Vi har kollat mer på barnförsäkringar nu och kommer teckna barn i LF via mitt fackförbund, då slipper man hälsodeklaration och därmed även undantag, dessutom blev den billigare Så vi väljer att samla olycksfall, barn och sjukkapital via gruppförsäkringen medan liv är bäst att ta privat fram till sådär 45-årsåldern då den blir billigare via grupp. Så har vi tänkt, men ska ändå till LF och gå genom försäkringarna så att man är ordentligt skyddad. Vi vill ju inte att den ena blir kvar ensam med ett barn och en inkomst ifall det värsta skulle hända.

Jag har sett en 19-årig tjej som var gravid i 7e månaden och fick en stroke. Hjärndöd, men var inkubator för sitt barn. Det var nog det värsta jag sett, men om det kunde hända henne så kan det hända mig och lika bra att vara väl försäkra då :-/
  • Anonym (Småland)
    Anonym (orolig) skrev 2015-08-31 21:32:17 följande:

Sladda: Okej får du några biverkningar lr så? Min bm sa ja skulle äte från vecka 20 ända till slutet 1 varannan dag. Hur många äter du?

Jag har problemet att jag kräks upp tabletterna och får jag ner de så blir jag stenhård i magen (som att jag inte är det redan!) :-/

Det finns ingen evidens för att man kan tvinga upp järnvärdet inför en förlossning genom att ta extra järn, vilket min bm angav var huvudanledningen till att alla får järntabletter från v 18 där jag bor. Kroppen tar upp det den behöver resten vet ni vilken väg det tar. Jag kommer inte att ta några tabletter, skulle jag få järnbrist så kommer jag att välja att ta det intravenöst då jag inte ser någon poäng att ta tabletter som jag kräks upp i stort sett varenda gång. Järnbrist hade jag inte sist jag kollade och järnet som finns i gravidtillskotten (lyckades ta det första 13 veckorna iaf innan de började komma upp varenda gång) kom ut igen, inte höjde det järndepåerna heller.
  • Anonym (Småland)
    MammaMia88 skrev 2015-09-01 09:57:58 följande:

Fast tar man intravenöst så får man betala det själv, då det tydligen inte ingår i mödravården. Och dem är rätt dyra.

Jag ska försöka stoppa i mig extra med järnrik mat istället....slipper helst tabletterna om det går.

Fast om man kräks av tabletterna så går det inte att behandla på det viset, då får man snällt ge intravenöst (lägg märke till att jag skrev behandla, inte förebygga). Dessutom, har jag järnbrist så kommer min vanliga läkare att behandla detta istället för mödravårdens AT-läkare som är olika varje gång. Det dyra är medicinerna som kostar ca 800kr för 5 injektionsflaskor. Sedan att medicinerna är dyra är inget problem, jag har astma och kommer alltid upp i högkostnadsskyddet ändå i vilket Venofer ingår och skulle det vara så, att jag får betala allt själv så gör jag det. Jag betalar gärna för det som är bäst för mig och mitt barn även om det inte ingår i den vanliga sjukvården. Det sorgliga är att det ska behöva vara så, för det finns de som inte kan betala.

Där jag bor ska alla få tabletter om man inte ligger skyhögt över "normala" riktvärden, vilket nästan är omöjligt. Dvs, det går inte att äta så järnrikt att man kan slippa tabletterna för kroppen tar inte upp mer. Det jag inte köper är att alltid ge järntabletter till alla för att försöka "driva upp" järndepåerna inför förlossning, då har man alltså inte ens järnbrist utan normala nivåer. Då tar jag hellre emot blod eller injektioner efteråt om det skulle behövas istället för att spy efter varenda tablett eller om jag mot förmodan skulle lyckas behålla någon, skita blod i 20 veckor.

Jag äter också järnrikt och har ingen järnbrist men jag behandlar inte heller "förebyggande" (vilket i detta fallet inte ens är möjligt enligt samlad evidens!). Det är väldigt sällan bmsk läser forskning, utan de följer riktlinjer och i Småland är det inte ovanligt att det tre sjukhusen har olika riktlinjer som dessutom inte ens är evidensbaserade, det bästa är när dessutom strider mot både nationella och internationella riktlinjer (gäller hypotyreos i detta fallet)! :-/
  • Anonym (Småland)
    minneli skrev 2015-09-01 07:33:53 följande:

Ja just ja, det var när vi skulle "göra om" försäkringen till barnförsäkring det inte gick. Både jag och min äldsta fick då vara försäkrad via mitt fack då de inte behövde hälsodeklaration. Helt galet egentligen att man inte får försäkra pga av ett blåsljud.

Mina barn är numera inte försäkrade i Länsförsäkringar utan Skandia.

Brukar vara att man får ett undantag i försäkringen men det är olika i olika bolag, vissa nekar. Som tidigare skrivet, så ser alla bolag "omvandlingen" som ett nytecknade förutom folksams betalversion av gravidförsäkringen där det faktiskt är en "omvandling". Dessutom brukar t ex ett blåsljud innebära högre premie. Jag kan få LF via facket ändå, dessutom billigare än om jag tecknar privat, ca 1300 om året istället för 1900-2300 beroende på ålder, samma villkor. Nästan så att det lönar sig att vara med i facket :-P
  • Anonym (Småland)
    MammaMia88 skrev 2015-09-02 07:54:45 följande:

Ah, okej. Jag kunde inte ta järntabletterna under senaste graviditeten, då rådgjorde bm med en läkare som tyckte att jag skulle hosta upp 3000-4000 för en dos. Njae, jag struntade i det, och resonerade som du att jag hellre tog emot blod sen OM det skulle behövas. Det gjorde det lyckligtvis inte den gången

Fast den här gången ligger järnet högre än de andra tre gångerna, men jag känner mig ändå som en vandrande zombie....ZzzZZZzzzZZ. Jag har nog ALDRIG varit så här trött i hela mitt liv...

Fast rekommenderade medicinen för gravida är Venofer, iaf i Västra Götaland. Ur deras PM: "Andra parenterala preparat som medger engångsdosering är mindre lämpliga under graviditet och är betydligt dyrare." Så läkaren försökte lura på dig en dyrare medicin :-P

Det är min första graviditet och tröttheten har varierat (precis som allt annat). Under ett par veckor var jag tvungen att stanna bilen på väg hem från jobbet för att sova en stund. Tröttheten bara kom över mig och jag fick kämpa för att hålla ögonen öppna till nästa avfart. Då somnade jag ändå så fort jag kom hem och sov tills det var dags att gå upp för att köra till jobbet igen. Blev 13-14 timmar sömn per vardag och ännu mer på helgerna för att sova ikapp. Nu börjar jag äntligen känna mig normal, men Bm sa att man mår som sämst kring v 18-20, så jag längtar just nu, är i v 17 idag
  • Anonym (Småland)
    MammaMia88 skrev 2015-09-02 16:37:52 följande:

Här i Skåne är det Niferex som gäller, tydligen. Har blivit rekommenderad det under alla mina graviditeter. Men det är likadant här vad gäller sömnen, skulle lätt kunna sova 16 timmar om dygnet....och ett par tupplurar på det. Har dessutom fortfarande illamåendet från och till, och så länge varade det inte med de två senaste. Så tror nästan på mellandotterns förutsägelse om tvillingar...dem brukar ju säga att det blir "extra allt" om man väntar två.

Känner mig som en veteran vad gäller graviditeter och förlossningar....haha! Ska bli väldigt intressant att se hur den här förlossningen blir Och mest av allt, vem tusan ska följa med? :-P

Jag var nog lite otydlig, Venofer är den medicinen som rekommenderas intravenöst. Dvs efter man provat Duroferon (ska provas först i VG) och Niferex och inte klarar av de eller om man behöver öka snabbt.

Jag funderar också på vem som ska följa med, men det är för att min sambo nästan svimmar när ssk tar blodprov på MIG! Han såg en animerad video på en förlossning (typ 10 sek, så uppspeedad) och blev ganska blek om nosen. Har nog inte så mycket nytta av honom när det är dags :-P
  • Anonym (Småland)
    Elilia86 skrev 2015-09-03 06:39:20 följande:

Jag känner också igen det många skrivit om att illamåendet kommit tillbaka, men inte lika mycket och bara vissa dagar.

Vår rul är den 21/9, längtar verkligen! Orkar inte oroa mig för om de skulle vara nå fel, jag ser bara fram emot att få se de lilla livet och ev få veta vad de blir!

Min man kommer följa med, om allt går som jag vill och barnet inte få för sig att ploppa ut allt för snabbt en vardag (han jobbar då). Han fixade de bra sist, servade mig med lustgas, dryck!

Jag kommer se till att sambon schemalägger sista veckorna före bf samt efter bf med arbete hemifrån. Vi bilpendlar åt varsitt håll från staden vi bor i (jag 50 min, han 30 min) men han är konsult så han kan ha betydligt längre också, dessutom ska jag föda i en annan stad än där vi bor och dit är det 1.5 timmar. Så sista två veckorna före planerad förlossning kommer vi båda två att bo i staden där jag ska föda Hoppas inte ungen får för sig att komma alldeles för tidigt!
Svar på tråden BF februari 2016