Inlägg från: Anonym (Småland) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Småland)

BF februari 2016

Angels dream skrev 2016-01-20 14:59:07 följande:

Efter en natt utan sömn så jobbade jag igår mellan 8-16 men 3.5åringar...

hade grymt ont i ryggen (foglossningar) under dag och kväll.. När det inte var så lång tid kvar av arbetsdagen började jag även känna smärta på insidan av låren, ljumskar, blykläppar och bäckenbenet. det var ett tryck ner som var utan dess like. skulle allra helst viljat ha en platta som höll allt kvar typ. ett varmt bad när jag kom hem hjälpte en del. sov hur bra som helst natten till idag. vaknade några gånger men inte så farligt. har fortfarande ont och trycket neråt finns kvar..

imorgon ska jag jobba med 1-3åringar mellan 9-16.30

har jag även ont efter morgondagens arbete så kastar jag in handduken och blir föräldrarledig. vill ju spara på dagarna så länge som möjligt men denna smärta och tryck är inte så bekvämt-.

Ring din bm och bli sjukskriven! Jag hade tänkt jobba till 11 dagar före bf, blev dock en total sjukskrivning på 11,5 veckor pga foglossning! Läkaren ville bara sjukskriva till v 37 då barnet är fullgånget. Ja, min foglossning försvinner ju för att bebisen är fullgången och jag kan fortsätta jobba som vanligt *ironi*. Jag stod på mig och fick sjukskrivning för alla dagar jag skulle jobbat. Det roliga är att bm tyckte att läkaren var snål, hon skulle sjukskrivit mig till bf! Älskar min bm

Slösa inte på dina dagar, har du för ont för att jobba så utnyttja det du har rätt till!

Smärtan du kände i insidan av låren, ljumskar, blygdläppar och bäckenbenet är muskelfästen som börjar bli överbelastade för att kroppen försöker kompensera för instabiliteten i lederna, ett tydligt tecken på att man bör minska på belastningen. Jag struntade i det och fortsatte jobba, tills en dag då jag inte kom upp ur sängen utan kryckor. Tog nästan 4 veckor med bara vila innan jag kunde lyfta mina ben utan hjälp av annan person eller armarna :-S
  • Anonym (Småland)
    Angels dream skrev 2016-01-21 06:52:25 följande:

ojdå...

visste inte alls att det var det... har sagt till vänner och sambo att jag ska prova jobba idag och har jag ont och mår dåligt när jag kommer hem så får jag göra något åt det och lusta jobba...

läkaren försökte sjukskriva mig väldigt tidigt då jag var illamående och kräket tom vecka 22 men försäkringskassan vägrade så jag har fått kämpa på av den anledningen.. 

ska till bm på tisdag.

jag har idag 30 dagar kvar till bf och hoppas att hon kommer tidigare...

Min sjukskrivning gick genom på 5 dagar, förlängningen godkändes dagen efter att läkaren förnyat sjukintyget. Om FK godkänner eller avslår beror på hur bra intyg läkaren skriver. En tidigare kollega blev sjukskriven för graviditetsillamående i höstas, inga som helst problem med FK.

Jag har 27 dagar kvar idag, hoppas också på att bebisen kommer tidigare även om det är troligare att jag går över. Jag har börjat dricka hallonbladste, är sjukt sugen på sex och har tagit fram min badmintonracket (funkar inte att gå i trappor och det är för kallt för att tvätta fönstren), så hoppas på tidigare
  • Anonym (Småland)
    CupcakeDream skrev 2016-01-21 22:03:12 följande:

Ja det är bra vi tänker så. Jag är så trött på detta nu att jag vill spy. Men ni alla vet ju hur det är speciellt om man har ont och är smidig som Märta 97(hon är troligtvis mycket piggare) :)

Jag känner en Märta som fyller 100 nästa vecka, hon med sin rollator springer ifrån mig och har gjort det i 2 månader! Det värsta är att det är 100% sanning...
  • Anonym (Småland)
    lillterror skrev 2016-01-26 05:50:58 följande:

Min bm säger alltid vad blodtryck ligger på, likaså vikt och hjärtljud men där tar det stopp =) sf brukar jag fråga lite fint efter, bara av ren nyfikenhet eftersom jag vet att det inte betyder något alls det måttet =) är nog därför min bm inte nämner det vid mätningen heller tror jag..

Min bm säger alltid alla värden, hon tar förutom de vanliga även glukos och hb. Sist vi var där frågade hon vad jag hade fått för värde på SF hemma för jag har mätt hemma ibland före vi kommit dit bara för skoj skull för att se om vi får samma

Hon kommer till och med ihåg att hon inte får hålla på symfysen utan ger mig nollan på måttbandet med en gång (foglossning deluxe, går inte att röra där utan att jag får käka panocod resten av dagen).

Oj då! Det var många fixerade bebisar! Vår plutt har legat med huvudet neråt sedan v 22 men ligger och trycker på mammas magsäck och är inte fixerad, 36+6 idag. Eftersom bebisen legat så såpass länge är jag inte orolig över att ingen fixering har skett och inte bm heller, hon trodde på fixering när förlossningen sätter igång. Bebisen snurrar bara runt sin egen axel och inte speciellt mycket heller. Jag tror inte att bebisen kommer fixera sig, jag är ganska bred över bäckenet. Är nog mer orolig över att bebisen inte roterar ner i bäckenet som den ska när förlossningen väl sätter igång, så att ansiktet är åt "fel håll".
  • Anonym (Småland)
    lillterror skrev 2016-02-03 14:14:09 följande:

Tjejer, jag måste fråga en intim sak! Hur har era magar varit under graviditeten och hur är den nu mot slutet? Jag har varit grovt förstoppad, gått på toa MAX fyra ggr i veckan från v8 ungefär och då har jag fått ta i för kung och fosterland. Sådär så man blir högröd i ansiktet och nästan tappar andan. Fick dricka mängder med vatten, linfrön i morgongröten, ett par kiwi om dagen och lactulos på detta för att få till en daglig toalettrutin. Men sen några dagar tillbaka ungefär så behöver jag gå på toa fyra gånger om dagen istället? Dricker inte lactulos längre men har fortfarande linfrön i morgongröten. Känns konstigt! Bäbis som masserar tarmarna kanske? Eller kan det vara kroppen som förbereder sig? Vem har sagt att det är glamoröst att vara gravid ;)

Jag har varit jättetrög i magen fram till v22, då la sig bebisen med huvudet neråt och magen började sköta sig själv, så bebisens position påverkar definitivt tarmarna! Det som räddade mig var en actimel varje morgon före frukosten.

Det är ganska vanligt att tarmarna kommer igång ordentligt ett par dagar före förlossningen, så nu kan det vara nära!
  • Anonym (Småland)
    LMG skrev 2016-02-04 19:21:04 följande:

Cupcakedream 13/2

Lillterror 17/2

Småland 17/2

GameOfLife 23/2

Ondar 23/2

Lysmasken 26/2

LMG 28/2

• Anonym (Småland)
    Jennsan84 skrev 2016-02-14 10:24:44 följande:

Dom har säkert olika regler vart man bor men orättvist är det iaf. Jag bor i Gbg.

I Gbg kan man få vänta ända till 43+0 för igångsättning, här är de extremt tuffa och induktion sker nästan bara på medicinska grunder (ej humanitära). Min bm sa att allt före 42+0 är att glömma, dock har jag fått tid för bedömning om induktion i 40+0 pga foglossning och stigande blodtryck (som stiger pga smärtan!). Är i uppe i maxdosen Panocod sedan nästan 2 veckor :-/
  • Anonym (Småland)
    Jennsan84 skrev 2016-02-14 12:56:50 följande:

Jasså? Min bm sa 42+0 och jag bor i Gbg. Usch det låter inte roligt för dig. Hoppas att dom startar dig tidigare då om det inte sker av sig själv. När har du bf?

Det beror på omständigheterna, de gör en bedömning på sjukhuset. Det går att googla fram deras PM om man vill

Bf är på onsdag, har tid för bedömning på förmiddagen på Östra. Läkaren på mvc sa att det inte är någon idé att plåga mig längre, jag ska ju orka med en förlossning också och mycket smärta och ingen sömn dränerar krafterna ganska mycket. Tur att jag fick en så vettig läkare på mvc!

Har tyvärr inte haft mycket som tyder på att det är på gång, lite sammandragningar längst ner i livmodern de senaste dagarna, INGET annat alls!

Hoppas på en igångsättning även om det skulle gå långsamt, då händer iaf något. Dessutom fick jag precis veta att alla min mammas förlossningar gick på under 4 timmar, hoppas på att hon fört vidare de generna!
  • Anonym (Småland)

Här var det långsamt, ingenting som har hänt på ett tag. Skulle dock inte bli förvånad om alla bebisar bestämmer sig för att komma samtidigt

• Anonym (Småland)

Nu börjar det lätta mentalt! 40+0 idag, inga tecken på att något är på gång men igångsättning bokad i slutet av veckan om inget sker före det! Snart är lidandet slut!

Läkaren förklarade att det kan ta 3-4 dygn om man sätter igång det, men kände på tappen och konstaterade att hon inte trodde det då den börjat öppna sig och var väldigt mogen även om den inte var utplånad (vad brutalt det låter att den ska utplånas!)

Skönt att se ljuset i tunneln, nu känns det som att det är 5 meter kvar av ett helt maraton, eller Göteborgsvarv, göteborgare som man är Det springer ju benen av sig själva oavsett hur trött man än är och hur ont man än har! Trodde inte man kunde längta så till en förlossning

Svar på tråden BF februari 2016