Inlägg från: Anonym (Småland) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Småland)

BF februari 2016

Penguinlover skrev 2015-09-25 13:40:38 följande:

Jag ska till Ullared imorgon. Någon som har några tips på vad jag bör passa på att köpa när jag är där? Jag hoppas på att hitta en bra jacka som jag kan ha i vinter då jag antagligen inte kommer att kunna stänga någon av de jag har.

På Ullared köpte jag Besafes bälte för gravida! Har det i våra bilar men inget på jobbet, det är väldigt stor skillnad i hur långt ner bilbältet går då! Med besafe så är den nere på blygdbenet istället för över nedre delen av magen, ser det som en investering i bebisens säkerhet om man skulle krocka/bli påkörd.

Jag kommer köra med öppen jacka till och från jobbet. På jobbet så har jag en gigantisk ullkappa utan ärmar, armarna har man utmed kroppen, tänk rödluvans cape fast till hälarna

Jag var på Ullared för inte så länge sedan, det var dåligt med babykläder, mammabyxorna hade hemska mönster som jag inte kan ha på jobbet, hittade bara 2 t-shirts för gravida. Magen ser iaf större ut i de

Kolla priserna, vissa grejer var ordentligt dyrare än i fackhandeln är mitt tips!
  • Anonym (Småland)
    Februari16 skrev 2015-09-27 15:48:29 följande:

Nja, foglossning har jag redan konstaterad sedan v 16. Går hos sjukgymnast och är sjukskriven. Men det kan säkert vara en kombination av foglossning och molvärk.

Man kan få molvärk (muskelvärk) när man har foglossning för att musklerna jämt behöver arbeta. Det fick jag före själva ledbandssmärtan. Själv tycker jag att den smärtan är mycket jobbigare än den skarpa, jag blir trött av molvärken både mentalt men även fysiskt sliten för att musklerna aldrig slappnar av! Fick den redan i v8, den veckan blev det inte många timmars sömn

Börjar det bli bättre? Har du fått ett vettigt bäckenbälte? Jag upplever att det går som i skov, tack och lov, för annars hade jag varit ett nervvrak nu!
  • Anonym (Småland)
    Februari16 skrev 2015-09-27 16:50:48 följande:

Jo visst går det upp och ner. Vissa dagar behöver jag hjälp med att komma upp ur sängen medan jag andra dagar känner mig ganska skaplig. Bäckenbältet hjälper ffa vid promenader men jag vet inte om det gör jättestor skillnad om jag ska vara ärlig.

Rekommenderar glidlakan om det är jobbigt i sängen, sedan så finns även el-sängryggstöd att låna!

Jag har vägrat sjukskrivning hittills, kämpar på på jobbet och tar det lugnt hemma. Jag har snälla kollegor som kör fram bilen när vi ska på hembesök, släpper av mig så nära som möjligt och åker sedan och parkerar bilen, ser till att jag får sätta mig och vila och har dessutom fått lära sig att gå med korta steg :-P

Sambon tar mycket mer ansvar hemma, han får sköta en hel del i hushållet samt att han är den som måste aktivera hunden, jag "kissar" endast hunden, inga promenader här inte
  • Anonym (Småland)
    Am87 skrev 2015-10-02 16:26:30 följande:

Har ni andra börjat göra inköp än? Jag tycker det känns så konstigt (overkligt) att gå och handla saker till bebis så har knappt köpt någonting än. Tänker mest på de stora sakerna, typ vagn, spjälsäng mm. När bör man börja handla? Än så länge är det ju gott om tid så känner ingen stress.

Vi har köpt vagn, gjorde vi redan i v8 då vi var på tidigt ul och fick se ett tickande hjärta

Lite kläder har det också blivit, storlek 50-56. Vi har gjort så att vi har kollat upp allting vi ska ha, men sedan har det inte blivit att vi har köpt det än då det är från så många olika ställen och vi har dessutom svårt att bestämma oss för färger

Vi känner en press att få allt färdigt till årsskiftet, jag ska föda i en annan stad än där vi bor så just nu vill jag ha väskan till förlossningen färdig. Annars är det spjälsäng och babyskydd som saknas samt bröstpump.
    Penguinlover skrev 2015-10-02 16:07:26 följande:

Det som snurrar i mitt huvud är namn, inköp, hur den första tiden ska bli och planering av föräldraledighet.

Jag har hela tiden tänkt att jag ska jobba fram till två veckor innan BF förutsatt att jag mår tillräckligt bra vilket jag hoppas på. Min man vill inte att jag jobbar längre då jag har 35-40 min pendling med bil till jobbet och han vill inte att jag ska befinna mig så långt bort om vattnet går eller värkarna sätter igång. Mitt jobb är mestadels kontorsarbete så det är inte fysiskt påfrestande.

Namn har vi ett alternativ för pojke och ett för flicka, dock tycker vi att det är svårare med flicknamn så vi saknar fortfarande ett andranamn där :-/

Föräldraledighet är planerad för 2016, sedan finns planer för resten men vi låser oss inte vid det. Jag får höra ganska mycket om att jag kommer ändra mig med föräldraledigheten när barnet kommer och att jag inte kommer låta min sambo vara hemma (ja, jag jobbar med fossil!).

Jag pendlar också, 50 min med bil när det är sommarväglag. Jag har tänkt jobba till 11 dagar före bf medan min chef gärna ser att jag tar havandeskapspenning, men då kommer jag bli tokig av att gå ensam hemma hela dagarna :-/
  • Anonym (Småland)
    lillterror skrev 2015-10-30 06:30:52 följande:

Hoppar in här då jag har bf 17/2! Första barnet och såg ut att vara en liten flicka på ul =) Någon mer än jag som drabbats av tidig foglossning och andra diverse graviditetsrelaterade åkommor?

Vi har också bf 17/2, första här med! Graviditetsrelaterad bäckensmärta sedan v 8, går max 6000 steg per dag inklusive på jobbet (har ett arbete där man går mycket, men har snälla kollegor som kör fram bilar och bär hjälpmedel). Kan fortfarande inte borsta tänder utan att kräkas och det senaste är att jag vaknar mitt i natten av att jag kräks plus att jag har mardrömmar hela nätterna, kan väl säga att jag inte är så utvilad på dagarna :-/

Har en massa annat med, men det känns som smågrejer jämfört med det jag nämnt. Jag har iaf lyckats att inte gå upp i vikt trots den kraftigt begränsade rörligheten, plus 1,3 kilo tom v 25!
  • Anonym (Småland)
    sladda skrev 2015-12-18 10:43:34 följande:

Har haft sådan tur att klara mig från gravidkrämpor de andra gångerna. Men igår slog det ner som en blixt från klar himmel. Jag kunde inte resa mig från stolen utan att det gjorde fruktansvärt ont i vänstra skinkan. Efter 2h så lyckades jag övervinna värken o tog mig upp. Men då kunde jag knappt gå med det benet. Lyfta det benet var nästan omöjligt. Så sambon fick hjälpa mig upp i sängen.

Någon som känner igen det eller varit med om något liknande?

Foglossning eller diskbråck, jag har haft båda och föredrar diskbråcket! Jag får sådan smärta av foglossningen att jag får väcka min man när jag ska vända mig på natten för jag får inte med mig vänster ben, då får han flytta det åt mig. När vi har varit ute och gått kan jag inte lyfta på vänster ben för att ta av skon, får sätta mig ner och mannen får ta av den.

Boka tid till sjukgymnast som kan diffa mellan de två så att du får korrekt hjälp. Säger du dessutom att du misstänker foglossning så brukar man få tid snabbt då de vet hur djävulsk ont det gör!
  • Anonym (Småland)
    lillterror skrev 2016-01-11 10:26:08 följande:

Jag går in i v36 på tisdag, men än står spjälsängen så fint i sin kartong i källaren =) vi har pratat om att montera och bädda först när vi mer eller mindre kommer hem från BB, men så är jag lite osäker på om det är "rätt". Vårt problem här är att vi har katter, och jag vet inte hur dom kommer reagera på spjälsäng och bäbis. Om vi monterar spjälsängen redan nu hinner dom ju lära sig att sängen är ajabaja, men vette tusan om dom är så intresserade av sängen sen ändå när det ligger en bäbis där i.. Hmm. .

Vi har en resesäng (med riktig madrass) som spjälsäng för barnet. Den har stått uppställd i över en månad för att katten och hunden (hundarna egentligen, min bror har två) vänja sig vi den, går in i v 36 på onsdag. Vi har haft problem med att katten markerar tidigare så vi tänkte att det är bäst att de vänjer sig vid de nya prylarna utan barnets doft på. Barnvagnen står också uppställd med liggdelen i. Lite otur att hunden precis börjat löpa, finns en ganska stor risk att katten börjar markera igen... :-/

Katten var i början nyfiken på sängen men har inte försökt hoppa upp i den, nu gillar han bara att ligga under den, så får vi se hur det går när barnet är på plats
  • Anonym (Småland)
    minneli skrev 2016-01-11 11:56:01 följande:

Jag har också katter. Innan bäbisen kommer så har jag en sån blomspray (?) med vatten på sängbordet. Så sprutar jag på katterna när jag ser att de är sugna på att hoppa i. Alltså precis då de tänker hoppa.

Ett annat tips är att lägga ballonger i spjälsängen så hoppar de en gång vill de inte göra det igen :P Det har jag aldrig prövat själv men blomsprutan har fungerat bra de tidigare gångerna iaf.

Vi visar bara katten stället där han inte får vara och fräser till, då vet han att han inte får vara där. Sprayar inte på katten då det är så elakt, han hatar vatten, dessutom leder det bara till att han protesterar när vi inte är hemma då ska han markera att han minsann får vara där så länge vi inte ser. För vår del funkar det mycket bättre med att vänja honom vid prylarna utan vatten eller citronspray då dessa bara leder till att han börjar markera. Vi är lika envisa som katten men han är "herren på täppan" när vi inte är hemma, och därmed alltid vinner. Funkar bättre att kompromissa med honom. Nej, han är inte som andra katter! Han tror att han är en hund och är dessutom kär i en annan hund

Hade vi kört med vatten så hade han garanterat "satt sin doft" i sängen :-/

Ett tips vi fick av veterinär är att ge katten Zylkene, "ges till katter inför ovanliga situationer eller före tillfällen så som förändringar i miljön, att bli lämnad, nya människor eller djur... eller när djurets rutiner ändras". Funkat väldigt bra vid resor tidigare (tycker inte om att åka bil) och han får det nu inför barnets ankomst. Zylkene är baserat på komjölk och är ett kosttillskott, så katten blir inte drogad av oss :-P
  • Anonym (Småland)
    Angels dream skrev 2016-01-12 21:13:11 följande:

grattis

vill också ha nu

min lilla flicka tycker inte om bm och blir alltid stressad och får hög hjärtfrekvens när jag är där. sparkar och slår mot bm gör hon också.

jag frågade om smärtan som jag upplevt och bm sa att det är för att hon vandrar neråt med huvudet... 

Min bm hade en student på plats vid ett besök, och sa att när hon var ny så hade hon tabbat sig genom att först känna på magen och därefter försökt mäta hjärtljud. Hade inte gått så bra, mamman fick komma tillbaka dagen efter för barnet hade inte lyckats lugna ner sig. Sist vi var där så sa hon att man måste sänka volymen på apparaten för att inte skrämma bebisen, så hon höjer lite i taget, fostren hör ganska bra. Gör din bm något av det?

Vår buse fick in en ordentlig spark rakt mot apparaten vid ett tillfälle, det ringde ganska länge i öronen på oss tre som var där!
  • Anonym (Småland)

Är det någon som INTE har sammandragningar? Har haft sammandragningar vid 2 tillfällen, båda i v 20 och det var bara för att en sopa till BM stressade upp mig (inte min vanliga) och ingenting sedan dess. Är i 35+5 idag och börjar bli lite otålig då det verkar hända något för de flesta här, det enda som händer mig är att foglossningen blir värre och värre

Svar på tråden BF februari 2016