• Ebbagr

Hämtar hem valp!!

Nu är det bara 5 dagar kvar tills jag åker och hämtar min lilla finska lapphunds tik! Detta är min första egna hund så är väldigt nervös men exalterad. Det är en 4 timmars bilresa så jag hoppas hon inte är allt för ledsen och att det går bra!
    Nu har jag en fråga till er som också hämtat valp. Hur var h*n första natten? vissa hundar gråter och vissa hundar beter sig som inget har hänt. Jag var med om de när min mammas fd hämtade en pointer valp, blev förvånad över att han inte var ledsen utan han sprang in och började leka tills han var trött, då la han sig  :)

Men hur var eran hund första natten? 

Hon kommer få vara i en nylon bur med öppet tak bredvid min säng endast på natten :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-09 14:22
    Många hoppade på mig direkt ang nylon buren! Okej vi startar om så detta forum kan handla om de de egentligen skulle handla om!

Jag kommer inte låta min hund sova i buren på natten, jag kommer ha en madrass på govlet och hon kommer sova med mig! Jag tycker det är fel av många att hoppa på mig och kalla mig djurplågare då ni inte alls känner mig och inte vet allt så att säga. Men kan nu forumet handla om de jag egentligen fråga? Hur eran valp var första natten!

• Svar på tråden Hämtar hem valp!!
  • Anonym (S)
    Ebbagr skrev 2015-06-07 23:24:02 följande:

Nej jag står för vad jag tycker helt ärligt! 

Bra, för skulle du på fullt allvar behandla din valp på detta vis hoppas jag att du förstår att man kommer kunna anmäla dig.
  • Ebbagr

Okej, blir ni nöjda om jag säger att jag kommer sova på golvet, med huvudet mott öppningen och buren öppen? Om hunden skulle vilja gå ur hade hon behövt gå på mitt ansikte vilket då självklart gör att jag vaknar?

• Melinoe

Min första hund var lite orolig första natten men sedan gick allt jättebra. Min andra hund gjorde sig hemmastadd direkt. Båda hade sin bädd i sovrummet så när de vakna var det bara att ta dom ut direkt, rumsrena blev dem snabbt. Stor pudlar om det har betydelse.

Appråpå bur och rumsrenhet, att det skulle gå fortare att träna en hund som sover i bur tror jag inte ett dugg på. Bor i ett land där stängd bur är tillåtet och uppmuntrat av både tränare och uppfödare och vet att många har problem med att hundarna inte blir rumsrena alls. Om det är ett samband eller inte kan jag inte svara på men det verkar lite märkligt att de som använder burarna har problem medans de som inte gör det inte har problem.

• Ebbagr
    Melinoe skrev 2015-06-07 23:28:10 följande:

Min första hund var lite orolig första natten men sedan gick allt jättebra. Min andra hund gjorde sig hemmastadd direkt. Båda hade sin bädd i sovrummet så när de vakna var det bara att ta dom ut direkt, rumsrena blev dem snabbt. Stor pudlar om det har betydelse.

Appråpå bur och rumsrenhet, att det skulle gå fortare att träna en hund som sover i bur tror jag inte ett dugg på. Bor i ett land där stängd bur är tillåtet och uppmuntrat av både tränare och uppfödare och vet att många har problem med att hundarna inte blir rumsrena alls. Om det är ett samband eller inte kan jag inte svara på men det verkar lite märkligt att de som använder burarna har problem medans de som inte gör det inte har problem.

skönt att höra! :)

Jasså, de har jag aldrig hört. kanske de är så :o
  • Anonym (S)
    Ebbagr skrev 2015-06-07 23:27:56 följande:

Okej, blir ni nöjda om jag säger att jag kommer sova på golvet, med huvudet mott öppningen och buren öppen? Om hunden skulle vilja gå ur hade hon behövt gå på mitt ansikte vilket då självklart gör att jag vaknar?

Dörren ska ju alltså vara borta helt och hållet. Om den är borta, och du inte sover i din säng så låter det ju mycket bättre än den olagliga originalplanen.
  • Ebbagr
    Anonym (S) skrev 2015-06-07 23:30:03 följande:
    Dörren ska ju alltså vara borta helt och hållet. Om den är borta, och du inte sover i din säng så låter det ju mycket bättre än den olagliga originalplanen.
    Det är ingen dörr utan de är ett "genomskinligt" nät då de är dragkedja och den har en stor öppning på sidan, en i mitten och en i taket och jag har den ihoprullad. Har tänkt på att ha en madrass med huvudet nästan in i buren för då vaknar jag när hon vill ut
  • mjau5
    Ebbagr skrev 2015-06-07 23:27:56 följande:

Och om valpen inte vill sova i buren? Tycker det är bättre att låta hunden hitta sin egen plats. Min vovve sov på golvet första veckorna, trots hon kunde sova i en korg eller sängen. Att träna en hund att vara i en bur tar tid. Kan tipsa om Susan Garrett's "Crate Games". Om du vill träna hunden att vara i bur. Dock utan dörr.
  • Ebbagr
    mjau5 skrev 2015-06-07 23:36:15 följande:
    Och om valpen inte vill sova i buren? Tycker det är bättre att låta hunden hitta sin egen plats. Min vovve sov på golvet första veckorna, trots hon kunde sova i en korg eller sängen. Att träna en hund att vara i en bur tar tid. Kan tipsa om Susan Garrett's "Crate Games". Om du vill träna hunden att vara i bur. Dock utan dörr.
    Som jag sagt tidigare, om valpen inte trivs i buren och inte vill vara där kommer hon självklart inte behöva vara där, jag har bia bäddar och andra bäddar, så kommer inte trycka in henne i buren absolut inte!
  • mjau5

Såg att du skrivit detta i en annan tråd. "Så för att sammanfatta det lite kort så tycker jag det inte är fel att fortsätta uppfostra som hund mamman, alltså att nypa till eller peta till för hunden mår inte alls dåligt utav det." Plus det du skrivit här tycker jag du är inne på lite fel spår. En hund är inte dum, den vet att du inte är dens mamma, eller ens en hund. Skippa allt Cesar milan påhitt. Du skriver att du aldrig skulle göra din valp illa, så vill tipsa dig om posetiv reinforcement. Kikopup har en jätte bra youtube kanal om detta.

Vill inte verka otrevlig, bara visa att den finns betydligt bättre sätt att träna din nya hund.

• Ebbagr
    mjau5 skrev 2015-06-08 00:06:06 följande:

Såg att du skrivit detta i en annan tråd. "Så för att sammanfatta det lite kort så tycker jag det inte är fel att fortsätta uppfostra som hund mamman, alltså att nypa till eller peta till för hunden mår inte alls dåligt utav det." Plus det du skrivit här tycker jag du är inne på lite fel spår. En hund är inte dum, den vet att du inte är dens mamma, eller ens en hund. Skippa allt Cesar milan påhitt. Du skriver att du aldrig skulle göra din valp illa, så vill tipsa dig om posetiv reinforcement. Kikopup har en jätte bra youtube kanal om detta.

Vill inte verka otrevlig, bara visa att den finns betydligt bättre sätt att träna din nya hund.

En hund är inte dum nä och den vet att jag inte är en hund men jag blir ju hennes nya mamma och valpen kommer ihåg hur mamman gjorde när valpen gjorde något den inte fick. Jag tar över jobbet från hundmamman och just de där med att man kan fortsätta göra som mamman dvs peta till där mamman brukade naffsa till har jag hört ska fungera. Om de gör det vet jag inte då jag inte har testat men av de jag hört,sett och läst så ska de stämma.
Svar på tråden Hämtar hem valp!!