• Ebbagr

Hämtar hem valp!!

Nu är det bara 5 dagar kvar tills jag åker och hämtar min lilla finska lapphunds tik! Detta är min första egna hund så är väldigt nervös men exalterad. Det är en 4 timmars bilresa så jag hoppas hon inte är allt för ledsen och att det går bra!
    Nu har jag en fråga till er som också hämtat valp. Hur var h*n första natten? vissa hundar gråter och vissa hundar beter sig som inget har hänt. Jag var med om de när min mammas fd hämtade en pointer valp, blev förvånad över att han inte var ledsen utan han sprang in och började leka tills han var trött, då la han sig  :)

Men hur var eran hund första natten? 

Hon kommer få vara i en nylon bur med öppet tak bredvid min säng endast på natten :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-09 14:22
    Många hoppade på mig direkt ang nylon buren! Okej vi startar om så detta forum kan handla om de de egentligen skulle handla om!

Jag kommer inte låta min hund sova i buren på natten, jag kommer ha en madrass på govlet och hon kommer sova med mig! Jag tycker det är fel av många att hoppa på mig och kalla mig djurplågare då ni inte alls känner mig och inte vet allt så att säga. Men kan nu forumet handla om de jag egentligen fråga? Hur eran valp var första natten!

• Svar på tråden Hämtar hem valp!!
  • Ebbagr
    Anonym (S) skrev 2015-06-07 23:09:00 följande:
    Stackars liten...
    Ojjojj om du bara visste vad som pågick ute i världen, vad folk gör och hur dem behandlar hundar och andra djur. Min hund kommer må långt ifrån dåligt kan jag då säga dig! Och låtsas inte komma och säga att jag behandlar min hund dåligt för de är de sista jag gör! Blir förbannad på sånt här. Slår vad om att du har hund och gör ännu värre saker än att låta en hund sova i en bur med öppet tak i 1 vecka! Om du inte har något positivt och säga snälla säg inget alls!
  • fjanten
    Ebbagr skrev 2015-06-07 23:14:36 följande:

Ojjojj om du bara visste vad som pågick ute i världen, vad folk gör och hur dem behandlar hundar och andra djur. Min hund kommer må långt ifrån dåligt kan jag då säga dig! Och låtsas inte komma och säga att jag behandlar min hund dåligt för de är de sista jag gör! Blir förbannad på sånt här. Slår vad om att du har hund och gör ännu värre saker än att låta en hund sova i en bur med öppet tak i 1 vecka! Om du inte har något positivt och säga snälla säg inget alls!

Läs vad som står i länken jag skickade. Du bryter mot lagen om du har valpen i bur.
  • scanmia
    Dexter dot com skrev 2015-06-07 22:09:41 följande:
    Det är olagligt och klassas som djurplågeri att ha hund i stängd bur.Varför skulle valpen bli fortare rumsren genom att bli instängd i bur än att du sover med valpen och tar ut den så fort den vaknar?
    Är det verkligen olagligt? Hur gör man om valpen är hos veterinär i Sverige då? Eller i kennel? 

Här (Kanada) är det snarare standardrådet att träna valpen att bli trygg i bur tidigt och jag sov första veckan på golvet, kloss med buren och hade sedan buren med öppen dörr som valpens sovplats under första halvåret. Han gillar fortfarande sin bur skarpt och det är praktiskt vid resor och tanken är väl även på att om han behöver vara i kennel i framtiden (vid veterinärvård el dyl) så kommer inte buren att vara ett stressmoment i sig.
  • Ebbagr
    fjanten skrev 2015-06-07 23:17:57 följande:
    Läs vad som står i länken jag skickade. Du bryter mot lagen om du har valpen i bur.
    Jag vet hur lagen lyder. Jag vet att det är mot lagen att ha en hund instängd i en bur. Jag är emot de som låser in sin hund i sin bur men ibland kan även jag tycka en regel kan brytas. Om min hund inte mår dåligt av att en vecka sova i en STOR bur med öppet tak ser jag inte det som något dåligt. 
  • fjanten
    scanmia skrev 2015-06-07 23:19:39 följande:

Är det verkligen olagligt? Hur gör man om valpen är hos veterinär i Sverige då? Eller i kennel? 

Här (Kanada) är det snarare standardrådet att träna valpen att bli trygg i bur tidigt och jag sov första veckan på golvet, kloss med buren och hade sedan buren med öppen dörr som valpens sovplats under första halvåret. Han gillar fortfarande sin bur skarpt och det är praktiskt vid resor och tanken är väl även på att om han behöver vara i kennel i framtiden (vid veterinärvård el dyl) så kommer inte buren att vara ett stressmoment i sig.

Det är olagligt att ha sin hund i bur inomhus om inte dörren är borttagen - inte öppen - borttagen. Osvsett om det är tak eller inte på buren.
  • Ebbagr
    Anonym (S) skrev 2015-06-07 23:13:05 följande:
    Tror inte riktigt på att någon som kan med valpar skulle göra så.
    Du tror inte de? nä okej.

Men snälla ni, denna tråd var inte menad att bli en tråd där vi argumenterar, så pleas. Kan vi hålla tråden till de den är menad till
  • Anonym (S)
    Ebbagr skrev 2015-06-07 23:20:35 följande:

Jag vet hur lagen lyder. Jag vet att det är mot lagen att ha en hund instängd i en bur. Jag är emot de som låser in sin hund i sin bur men ibland kan även jag tycka en regel kan brytas. Om min hund inte mår dåligt av att en vecka sova i en STOR bur med öppet tak ser jag inte det som något dåligt. 

Ok. Tänk på att du inte är anonym just nu.
  • mjau5

Nej hundar gör inte ifrån sig där de sover. En liten valp kan inte hålla sig. Så genom att stänga in valpen tvingar du den att hålla sig även om det inte kännas bra och om du inte vaknar av att valpen gnäller för att komma ut, tvingar du den göra ifrån sig och sedan ligga i det.. Finns ingen sanning i att hundar känner sig trygg instängd i en bur, snarare är det lärd hjälplöshet. Vi har en bur för vår hund, men den har ingen dörr. Att ha en bur med dörr, är förbjudet enligt svensk lag. Av bra annledningar. Låt valpen sova var den vill. Att använda en bur för att göra en hund rumsren är inte snällt.

• Ebbagr
    Anonym (S) skrev 2015-06-07 23:22:31 följande:
    Ok. Tänk på att du inte är anonym just nu.
    Nej jag står för vad jag tycker helt ärligt! 
Svar på tråden Hämtar hem valp!!