• Ebbagr

Hämtar hem valp!!

Nu är det bara 5 dagar kvar tills jag åker och hämtar min lilla finska lapphunds tik! Detta är min första egna hund så är väldigt nervös men exalterad. Det är en 4 timmars bilresa så jag hoppas hon inte är allt för ledsen och att det går bra!
    Nu har jag en fråga till er som också hämtat valp. Hur var h*n första natten? vissa hundar gråter och vissa hundar beter sig som inget har hänt. Jag var med om de när min mammas fd hämtade en pointer valp, blev förvånad över att han inte var ledsen utan han sprang in och började leka tills han var trött, då la han sig  :)

Men hur var eran hund första natten? 

Hon kommer få vara i en nylon bur med öppet tak bredvid min säng endast på natten :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-09 14:22
    Många hoppade på mig direkt ang nylon buren! Okej vi startar om så detta forum kan handla om de de egentligen skulle handla om!

Jag kommer inte låta min hund sova i buren på natten, jag kommer ha en madrass på govlet och hon kommer sova med mig! Jag tycker det är fel av många att hoppa på mig och kalla mig djurplågare då ni inte alls känner mig och inte vet allt så att säga. Men kan nu forumet handla om de jag egentligen fråga? Hur eran valp var första natten!

• Svar på tråden Hämtar hem valp!!
  • mjau5
    Ebbagr skrev 2015-06-08 00:19:32 följande:

En hund är inte dum nä och den vet att jag inte är en hund men jag blir ju hennes nya mamma och valpen kommer ihåg hur mamman gjorde när valpen gjorde något den inte fick. Jag tar över jobbet från hundmamman och just de där med att man kan fortsätta göra som mamman dvs peta till där mamman brukade naffsa till har jag hört ska fungera. Om de gör det vet jag inte då jag inte har testat men av de jag hört,sett och läst så ska de stämma.

Du har tyvärr läst fel källor. Metoderna du beskriver är föråldrade och finns inga riktig vetenskap som stödjer dem. Kan bara tipsa om posetiv reinforcement. Upp till dig att läsa på om bra träningsmetoder.
  • Dexter dot com

Precis som Mjau skriver så kan inte valpar hålla sig, dom är inte utvecklade fysiskt så bur innebär bara obehag när det gäller rumsrenhetsträning. Att bur är en trygghet när man burtränat en valp håller jag absolut med om när dörren är öppen.

• Dexter dot com
    scanmia skrev 2015-06-07 23:19:39 följande:
    Är det verkligen olagligt? Hur gör man om valpen är hos veterinär i Sverige då? Eller i kennel? 

Här (Kanada) är det snarare standardrådet att träna valpen att bli trygg i bur tidigt och jag sov första veckan på golvet, kloss med buren och hade sedan buren med öppen dörr som valpens sovplats under första halvåret. Han gillar fortfarande sin bur skarpt och det är praktiskt vid resor och tanken är väl även på att om han behöver vara i kennel i framtiden (vid veterinärvård el dyl) så kommer inte buren att vara ett stressmoment i sig.
    Ja, det är olagligt tack och lov. Undantag är under biltransporter, tävlingar & prov och hos veterinären. Man kan söka dispans för burvila om man har en skadad hund som behöver vara stilla.
    Om du med kennel menar uppfödare så känner jag ingen uppfödare som använder sig av burar och stötte jag på någon så oseriös gjorde jag absolut en anmälan till Länsstyrelsen.
    Jag tycker själv bur är jättebra som en egen plats och har ofta med buren när vi ska bort så hon kan gå in och vila/vara ifred. Men det är skillnad på en vuxen tränad hund som frivilligt väljer buren mot en valp som inte är van och som inte har något val.
  • Anonym (U)

Jag hoppas du har anmält dig till valpkurser, du verkar behöva det.

Vet sen tidigare tråd stödet är dina föräldrar som köper hunden o som kommer att hjälpa dig en massa. Vad händer om hunden inte trivs med dig när du flyttar hemifrån?

Ska du vara hemma hela sommarlovet?

• Ebbagr
    Anonym (U) skrev 2015-06-08 14:47:30 följande:

Jag hoppas du har anmält dig till valpkurser, du verkar behöva det.

Vet sen tidigare tråd stödet är dina föräldrar som köper hunden o som kommer att hjälpa dig en massa. Vad händer om hunden inte trivs med dig när du flyttar hemifrån?

Ska du vara hemma hela sommarlovet?

Snälla du detta är inte vad forumet handlar om!
  • Jossan4596

Men herregud. Jag blir så sjukt irriterad över hur vissa skriver. Detta är en tråd där TS undrar hur valpar beter sig första tiden. TS har alltså inte bett om era åsikter om hennes val att uppfostra HENNES valp. Blir minst sagt förbannad över hur alla ska lägga sig i personliga val. Låt TS uppfostra hennes valp hur hon vill och ni kan hålla era åsikter för er själv.

• fjanten
    Jossan4596 skrev 2015-06-08 18:53:17 följande:

Men herregud. Jag blir så sjukt irriterad över hur vissa skriver. Detta är en tråd där TS undrar hur valpar beter sig första tiden. TS har alltså inte bett om era åsikter om hennes val att uppfostra HENNES valp. Blir minst sagt förbannad över hur alla ska lägga sig i personliga val. Låt TS uppfostra hennes valp hur hon vill och ni kan hålla era åsikter för er själv.

Absolut, så länge inga lagar bryts som finns av djurvänliga anledningar.
  • Primmeling

Mår illa av att du planerar att ha den stackars lilla bebisen i bur... Och inte bryr du dig när folk skriver att det är grymt

• Nenne666
    Ebbagr skrev 2015-06-07 23:39:22 följande:

Som jag sagt tidigare, om valpen inte trivs i buren och inte vill vara där kommer hon självklart inte behöva vara där, jag har bia bäddar och andra bäddar, så kommer inte trycka in henne i buren absolut inte!

Bur är förbjudet och ska inte ingå i någon fostran öht. Den ska plockas bort helt. Väggar, dörrar, nät, ja allt. Buren ska bort.
  • Nenne666
    Jossan4596 skrev 2015-06-08 18:53:17 följande:

Enligt lag får man inte göra hur man vill.
Svar på tråden Hämtar hem valp!!