• Ebbagr

Hämtar hem valp!!

Nu är det bara 5 dagar kvar tills jag åker och hämtar min lilla finska lapphunds tik! Detta är min första egna hund så är väldigt nervös men exalterad. Det är en 4 timmars bilresa så jag hoppas hon inte är allt för ledsen och att det går bra!
    Nu har jag en fråga till er som också hämtat valp. Hur var h*n första natten? vissa hundar gråter och vissa hundar beter sig som inget har hänt. Jag var med om de när min mammas fd hämtade en pointer valp, blev förvånad över att han inte var ledsen utan han sprang in och började leka tills han var trött, då la han sig  :)

Men hur var eran hund första natten? 

Hon kommer få vara i en nylon bur med öppet tak bredvid min säng endast på natten :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-09 14:22
    Många hoppade på mig direkt ang nylon buren! Okej vi startar om så detta forum kan handla om de de egentligen skulle handla om!

Jag kommer inte låta min hund sova i buren på natten, jag kommer ha en madrass på govlet och hon kommer sova med mig! Jag tycker det är fel av många att hoppa på mig och kalla mig djurplågare då ni inte alls känner mig och inte vet allt så att säga. Men kan nu forumet handla om de jag egentligen fråga? Hur eran valp var första natten!

• Svar på tråden Hämtar hem valp!!
  • Nenne666
    Primmeling skrev 2015-06-08 21:46:31 följande:

Mår illa av att du planerar att ha den stackars lilla bebisen i bur... Och inte bryr du dig när folk skriver att det är grymt

En sådan ska anmälas och åka på djurplågeri.
  • Nenne666
    Jossan4596 skrev 2015-06-08 18:53:17 följande:

Men herregud. Jag blir så sjukt irriterad över hur vissa skriver. Detta är en tråd där TS undrar hur valpar beter sig första tiden. TS har alltså inte bett om era åsikter om hennes val att uppfostra HENNES valp. Blir minst sagt förbannad över hur alla ska lägga sig i personliga val. Låt TS uppfostra hennes valp hur hon vill och ni kan hålla era åsikter för er själv.

Är du dum i huvet eller?
  • Dexter dot com

Men herregud. Jag blir så sjukt irriterad över hur vissa skriver. Detta är en tråd där TS undrar hur valpar beter sig första tiden. TS har alltså inte bett om era åsikter om hennes val att uppfostra HENNES valp. Blir minst sagt förbannad över hur alla ska lägga sig i personliga val. Låt TS uppfostra hennes valp hur hon vill och ni kan hålla era åsikter för er själv.

Men tycker du verkligen att det är konstigt att folk reagerar när TS i tråd efter tråd visar sig vara väldigt okunnig och dåligt påläst och nu tycker att det är ok att bryta mot djurskyddslagen? Jag är övertygad om att vi alla som reagerat bara försöker få TS att förstå hur tokigt hennes synsätt på valpfostran mm är för att valpen inte ska fara illa.
  • Copycatkid

Är fortfarande förvånad att det inte finns någon form av "hund körkort" i Sverige, hade verkligen behövts...

• Jossan4596
    Nenne666 skrev 2015-06-08 23:08:14 följande:
    Är du dum i huvet eller?
    Inte mer än du :)
  • Floffeen

tror de flesta här vill väl.
    dock behöver man ju inte vara otrevlig och skriva dumma kommentarer utan man kan  faktiskt ger råd eller tips på hur man kan göra ISTÄLLET för bur ..
    som ja att sova på golvet med valpen.

förhoppningsvis går TS även valpkurs och tar hjälp av hundkunniga
    (inte samma som hundvana!) människor.

man skall inte tro på allt som står på nätet och forum  (TS) som  läst dig till.
    ska du läsa så har skk, sbk, djurskyddlagen  sidor med bra länkar.

• Ebbagr

TACK!
  • Ebbagr
    Primmeling skrev 2015-06-08 21:46:31 följande:

Mår illa av att du planerar att ha den stackars lilla bebisen i bur... Och inte bryr du dig när folk skriver att det är grymt

jag bryr mig jättemycket om vad alla skriver och ja kanske jag inte har tänkt igenom detta med buren såpass noga! Jag tar åt mig och sitter och funderar mycket på ord som kommer ut.
  • Anonym (Hundtjej)
    Anonym (S) skrev 2015-06-07 23:00:30 följande:

Har då aldrig hört talas om att ha valpen i bur under natten den första tiden... Vissa hundar har behov av att byta sovplats under natten, och om den vill gå och dricka?

Jag vet seriösa uppfödare som rekommenderar att använda bur första valptiden. 
    Tanken är att buren används under tiden valpen tränas för rumsrenhet och att vovven istället för att kissa inne, gnyr så att matte/husse vaknar och tar ut hunden. 
    Min kompis hade sin valp brevid sängen i en bur under valptiden på nätterna, inte mådde han dåligt av det - han sov ju gott efter att de varit ute på nattkissrunda. Det handlar ju om några timmar då valpen ska sova och inte att hunden ska sitta instängd resten av sitt liv.. 
  • Guldbarb

Hur stor är buren du tänkt dig Ebbagr? Kan valpen gå runt i den och ha tillgång till vatten?
    Jag hade min hund i en inhägnad bredvid sängen i början när han var valp vilket gjorde att han hela tiden hade mig nära och kunde väcka mig vid behov. Han hade aldrig några problem med att sova där och gällande rumsrenheten hade han aldrig några olyckor inne.
    Att ge hunden ett mindre utrymme kan för många vara en trygghet, de behöver inte vandra och hålla koll på vad som sker runt omkring m.m vilket kan göra att hunden sover bättre och gör ifrån sig inomhus mer sällan.

• Dexter dot com
    Anonym (Hundtjej) skrev 2015-06-13 17:50:33 följande:
    Jag vet seriösa uppfödare som rekommenderar att använda bur första valptiden. 
    Tanken är att buren används under tiden valpen tränas för rumsrenhet och att vovven istället för att kissa inne, gnyr så att matte/husse vaknar och tar ut hunden. 
    Min kompis hade sin valp brevid sängen i en bur under valptiden på nätterna, inte mådde han dåligt av det - han sov ju gott efter att de varit ute på nattkissrunda. Det handlar ju om några timmar då valpen ska sova och inte att hunden ska sitta instängd resten av sitt liv.. 
    Seriösa enligt vem? Att som uppfödare uppmana till bur som är olagligt är iaf i mina ögon inte seriöst. Lika lite som att inte låta valpen ha fri tillgång till vatten, kunna byta sovplats mm. Skulle du köpa valp av en uppfödare som har valpar i bur?

Att ha en större valphage däremot tycker jag är en bra lösning om man nu inte vill sova med valpen som jag personligen tycker ger valpen maximal trygghet och man vaknar direkt valpen rör sig.
  • Anonym (Hundtjej)
    Dexter dot com skrev 2015-06-13 18:32:53 följande:
    Seriösa enligt vem? Att som uppfödare uppmana till bur som är olagligt är iaf i mina ögon inte seriöst. Lika lite som att inte låta valpen ha fri tillgång till vatten, kunna byta sovplats mm. Skulle du köpa valp av en uppfödare som har valpar i bur?

Att ha en större valphage däremot tycker jag är en bra lösning om man nu inte vill sova med valpen som jag personligen tycker ger valpen maximal trygghet och man vaknar direkt valpen rör sig.
    Att något är lagligt eller olagligt är inte definitionen på om något är bra eller dåligt. Om jag skulle köpa valp av uppfödare som har valparna i bur? Nej, men det är ju en helt annan situation, nu pratade vi om natten. Valpar sover oerhört mycket.. 

En valphage är också ypperligt men alla har inte plats med en sådan vid sängen. 

Själv har jag mina hundar i sängen.. 
  • Dexter dot com
    Anonym (Hundtjej) skrev 2015-06-13 19:28:13 följande:
    Att något är lagligt eller olagligt är inte definitionen på om något är bra eller dåligt. Om jag skulle köpa valp av uppfödare som har valparna i bur? Nej, men det är ju en helt annan situation, nu pratade vi om natten. Valpar sover oerhört mycket.. 

En valphage är också ypperligt men alla har inte plats med en sådan vid sängen. 

Själv har jag mina hundar i sängen.. 
    Kan du ge exempel på något olagligt du på fullt allvar tycker är bra i djurskyddssammanhang?
    Personligen tycker jag att har man skaffat valp får man helt enkelt anpassa sig och sova i tex vardagsrummet då med en valphage om man nu har ett minimalt sovrum.
  • Ebbagr
    Melinoe skrev 2015-06-14 00:56:48 följande:

Hur gick första natten? Har hon gjort sig hemmastadd?

Första natten gick suveränt! vi bojkottade buren då vi kom hem sent och hon tyckte inte den var så rolig så jag smacka en madrass på golvet och hon varken kissade i sovrummet eller var ledsen utan vi busa lite, tugga lite ben sen slocknade vi i 5 timmar sen var det bara ut, äta, ut och sova! i natt har jag flyttat upp till min egen säng och de gick hur bra som helst, hon kissade dock i bian i natt men gissar att vi sov för länge. Annars är hon på god väg till rumsren, bajsar absolut inte inne och har bara kissat 2 gånger idag, när vi är på nedervåningen går hon till altan dörren för hon hajar oftast att det är ute man gör sina behov! Som valp är hon otroligt självständig och leker gärna för sig själv och går ut på baksidan för sig själv, vi har stoppat kompost galler runt ett väldigt stort område där hon kan springa omkring. Nu ligger hon och sussar och vi ska snart gå ner och äta kvällsmaten, sen ska hon få göra sina behov och busa av sig lite energi och sen ska vi säkert busa lite till innan de är läggdags. Har tänkt stoppa en alarm ikväll på 2 eller 3 timmar så vi kan springa ut och kissa på natten! :)
  • Melinoe
    Ebbagr skrev 2015-06-15 22:15:35 följande:

Första natten gick suveränt! vi bojkottade buren då vi kom hem sent och hon tyckte inte den var så rolig så jag smacka en madrass på golvet och hon varken kissade i sovrummet eller var ledsen utan vi busa lite, tugga lite ben sen slocknade vi i 5 timmar sen var det bara ut, äta, ut och sova! i natt har jag flyttat upp till min egen säng och de gick hur bra som helst, hon kissade dock i bian i natt men gissar att vi sov för länge. Annars är hon på god väg till rumsren, bajsar absolut inte inne och har bara kissat 2 gånger idag, när vi är på nedervåningen går hon till altan dörren för hon hajar oftast att det är ute man gör sina behov! Som valp är hon otroligt självständig och leker gärna för sig själv och går ut på baksidan för sig själv, vi har stoppat kompost galler runt ett väldigt stort område där hon kan springa omkring. Nu ligger hon och sussar och vi ska snart gå ner och äta kvällsmaten, sen ska hon få göra sina behov och busa av sig lite energi och sen ska vi säkert busa lite till innan de är läggdags. Har tänkt stoppa en alarm ikväll på 2 eller 3 timmar så vi kan springa ut och kissa på natten! :)

Vad kul att allt går så bra :)
Svar på tråden Hämtar hem valp!!