• Djungelfjunet

    Vad heter din son i tilltalsnamn?

    Som rubriken lyder; vad heter din son i tilltalsnamn?

    Är du nöjd med valet av tilltalsnamn så här i efterhand? Har du varit nöjd med namnet från början? Om nej, vilket namn skulle du då egentligen velat välja?

  • Svar på tråden Vad heter din son i tilltalsnamn?
  • charlie00
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-12 16:43:10 följande:
    Ja, men hur kul är det för ett barn med ett så pass ovanligt namn? Att aldrig möta på någon med samma namn, förutom ett gäng gubbar?!

    Tycker synd om alla de som får dessa konstlade namn, för att föräldrarna vill att de ska ha unika namn. Jaha, men tänk på barnet! Det är barnet som ska bära namnet!

    Nu är förvisso inte Johannes ett sådant namn, men ändå. Point given.
    Ja alltså, Johannes är ju inte jätteovanligt och ger inga "stackars unge"-vibbar någonstans. Jag lider mer med barnen som tvingas heta typ Liam, Neo, Melody och Tindra. Eller värst av allt, det finns flickor med namn som Tingeling och Starchild!

    Sen tycker jag det är skillnad på att döpa sin unge till ett ovanligt namn på barn idag, men som ändå är gångbart(typ Helena), och att döpa sitt barn till ett namn som är ovanligt för ja, ovanlighetens skull(typ Melizzah-Li).
  • Sockervaddspinnen
    charlie00 skrev 2015-07-12 17:44:35 följande:

    Ja alltså, Johannes är ju inte jätteovanligt och ger inga "stackars unge"-vibbar någonstans. Jag lider mer med barnen som tvingas heta typ Liam, Neo, Melody och Tindra. Eller värst av allt, det finns flickor med namn som Tingeling och Starchild!

    Sen tycker jag det är skillnad på att döpa sin unge till ett ovanligt namn på barn idag, men som ändå är gångbart(typ Helena), och att döpa sitt barn till ett namn som är ovanligt för ja, ovanlighetens skull(typ Melizzah-Li).


    Jag heter Ingrid och är född 1985. Det var inte så kul kan jag säga, när man hela tiden fick höra att "så heter min mormor", "så heter min farmor", "varför har du ett tantnamn", osv. Jag träffade aldrig på någon jämnårig Ingrid någonsin under min barndom. Den första Ingrid jag mötte på, som var någorlunda jämngammal, var född 89 eller 90 och henne träffade jag på när jag var 26 år!
  • Seven Costanza
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-12 17:48:28 följande:

    Jag heter Ingrid och är född 1985. Det var inte så kul kan jag säga, när man hela tiden fick höra att "så heter min mormor", "så heter min farmor", "varför har du ett tantnamn", osv. Jag träffade aldrig på någon jämnårig Ingrid någonsin under min barndom. Den första Ingrid jag mötte på, som var någorlunda jämngammal, var född 89 eller 90 och henne träffade jag på när jag var 26 år!


    Jag kan hålla med dig lite grann. När jag växte upp, född -84, hade vi en på skolan som hette Ingela och en som hette Ingeborg, (inte syskon) och vi tyckte det var märkliga otidsenliga namn. Dock var ju namnspridningen _mycket_ mindre på 80-talet än idag.

    Jag själv gillar klassiska bibliska namn såsom Elisabeth, Samuel, Jonathan, Jakob, Benjamin och de är inte vanliga på bebisar nu i Sverige men jag tror inte att vi kommer bry oss om det. Vårt barn kommer även bli amerikansk medborgare så vi vill ha ett namn som låter infött i både Sverige och USA och det gör inte så många av de svenska gubb- och tantnamnen som är moderna igen nu. En del av dem är fina men vi vill även ha längre namn pga kort efternamn och då funkar inte t ex Elsa, Marta, Alva, Vidar, Axel. Jag hoppas att inte våra barn kommer känna som du.
  • charlie00
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-12 17:48:28 följande:
    Jag heter Ingrid och är född 1985. Det var inte så kul kan jag säga, när man hela tiden fick höra att "så heter min mormor", "så heter min farmor", "varför har du ett tantnamn", osv. Jag träffade aldrig på någon jämnårig Ingrid någonsin under min barndom. Den första Ingrid jag mötte på, som var någorlunda jämngammal, var född 89 eller 90 och henne träffade jag på när jag var 26 år!
    Ingrid är jättefint!

    Tyvärr är det ju så, barn kan vara elaka när det kommer till andras namn men alla växer ju upp till slut... Tycker det skulle vara jättetrist att inte kunna välja det namn man gillar p.g.a. barnet KAN(vilket inte alls är säkert) bli retad. Tur att tant- och gubbnamn har blivit poppis! T.ex. Greta, Hedda, Olof och Ture är ju inte alls ovanligt idag. Ingrid är för övrigt med på namntoppens lista.
  • M r a u
    M r a u skrev 2015-07-12 23:19:15 följande:

    Gustav och Alfred.


    Hade valt samma idag.
  • Sockervaddspinnen
    charlie00 skrev 2015-07-12 23:05:17 följande:

    Ingrid är jättefint!

    Tyvärr är det ju så, barn kan vara elaka när det kommer till andras namn men alla växer ju upp till slut... Tycker det skulle vara jättetrist att inte kunna välja det namn man gillar p.g.a. barnet KAN(vilket inte alls är säkert) bli retad. Tur att tant- och gubbnamn har blivit poppis! T.ex. Greta, Hedda, Olof och Ture är ju inte alls ovanligt idag. Ingrid är för övrigt med på namntoppens lista.


    Ja, nu ja. Fast det är fortfarande inte så väldigt vanligt att det kommer finnas tre olika Ingrid i samma skola.

    Jag tycker än idag illa om mitt namn. Just pga att det är så ovanligt i min generation. Men nu är det knappast läge att byta namn, haha!

    Jag försökte komma på ett smeknamn som barn, men det var också rätt så lönlöst.

    Namn som kan ge upphov till smeknamn är så mycket bättre. Det ger barnet en valmöjlighet iaf.
  • C060908

    Hamza och Santino heter de idag efter många om och men.

    Hamza fick sitt namn för att han var oerhört stark inuti magen och sedan när han föddes visade sig att han var jätte stark då med. Han föddes för tidigt. Jag är nöjd med hans namn idag men ifrån början ville jag att han skulle heta Mathieu eller Noé.

    Santino, hans namn var nog mest omdebatterat. Han fick heta många namn tills vi några dagar innan betänketid var slut bestämde oss. Hans betyder litet helgon, och det är just vad han var som bebis väldigt lugn och nöjd. Likadan idag 4 år senare. Så idag är jag nöjd med hans namn och han lever upp till det. Men ifrån början fanns bla Massimo, Matteo och min absoluta favorit Giorgio men det kanske man får skaffa någon liten hund som heter i framtiden hahaha.

  • fluu
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-12 16:43:10 följande:
    Ja, men hur kul är det för ett barn med ett så pass ovanligt namn? Att aldrig möta på någon med samma namn, förutom ett gäng gubbar?! smile2.gif
    Tycker synd om alla de som får dessa konstlade namn, för att föräldrarna vill att de ska ha unika namn. Jaha, men tänk på barnet! Det är barnet som ska bära namnet!
    Nu är förvisso inte Johannes ett sådant namn, men ändå. Point given.
    Fast så långt bak behöver man ju inte gå ändå, bara i min klass gick det två Johannes och det fanns många fler på skolan, i idrottsklubben osv. Senast var det som mest poppis på 90-talet och har hängt kvar på topp 100 tills bara för några år sedan.
    Sedan kan man ju fundera på hur vi skulle göra om vi inte kunde "återanvända" namn.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-12 17:48:28 följande:
    Jag heter Ingrid och är född 1985. Det var inte så kul kan jag säga, när man hela tiden fick höra att "så heter min mormor", "så heter min farmor", "varför har du ett tantnamn", osv. Jag träffade aldrig på någon jämnårig Ingrid någonsin under min barndom. Den första Ingrid jag mötte på, som var någorlunda jämngammal, var född 89 eller 90 och henne träffade jag på när jag var 26 år!
    Seven Costanza skrev 2015-07-12 18:10:05 följande:
    Jag kan hålla med dig lite grann. När jag växte upp, född -84, hade vi en på skolan som hette Ingela och en som hette Ingeborg, (inte syskon) och vi tyckte det var märkliga otidsenliga namn. Dock var ju namnspridningen _mycket_ mindre på 80-talet än idag.
    Fast det är ju ändå väldigt olika från person till person. Jag har två jämnåriga vänner(jag är 90-talist) som heter Albert och Gösta och de kunde få liknande kommentarer och tyckte ändå att de hade coola namn. Jag håller med dem Glad

    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vad heter din son i tilltalsnamn?