Livetpapaus skrev 2015-09-24 21:24:51 följande:
Ja precis, förbehandling innan behandlingen. Men man börjar väl bli van vid väntan, väntan, väntan .... Jaja okej, förhoppningsvis får dom fart på dem spermierna som finns, jag blir lika förvånad varje gång kag tänker på vilka grejer det finns och vad man kan göra! Helt otroligt att sånna som vi får så bra hjälp ändå! Håller tummarna för att det ska gå bra för er! Min man gick stenhårt in för att få så bra spermier som möjligt under tiden, och det visade sig att när han la av med snus, och öl ( vanlig konsumtion av öl) dubblade han antal spermier! Ja, jag har varit utan mens och äl i nu 3 år, och gjort allt för att det skall komma tillbaka, men kroppen har satt sig på tvären verkar det som. Så förr i tiden när vi inte försökte bli med barn så fungerade kroppen som den skulle. Surt! Åå hehe det är ingen fara, 33 är väl ingen ålder heller ???? ja får sjukt mycket kommenterar om att vi ska ta det lugnt, det är ingen stress, tur vi är så unga osv, finns nog inget som gör mig mer ledsen när mina närmsta säger så, sen är det ju så, ALLA vill ju bara trösta så gott dom kan, svårt för dom att förstå. Därför kändes det jätte bra att få skriva med dig här! Har ni delat med er med eran familj/vänner? Har det kännts bra? Kram
Ja jag hoppas att det finns bra simmare på äggplockningsdagen :) Vi har båda två struntat i alkohol (o sambon i feströkning) 10 veckor innan planerat ÄP. Allt för att öka chanserna. Så intressant att du skriver att din kille dubblade antalet spermier efter att ha slutat med öl och snus! Första spermieprover min lämnade var riktigt dåligt, 1 slö hittades, 1! Han slutade helt med alkohol och rökning inför prov två och då var det betydligt bättre! :D så det räcker till IVF.
Hade din man lågt antal första provet?
Ja det är fantastiskt vad de kan göra, känner mig så tacksam att vi får chansen.
Finns det någon orsak till din uteblivna mens och ÄL? Så surt att det funkat bra innan och nu när du behöver den så ska det trassla :(
Förstår att det är jobbigt att höra att ni ska ta det lugnt osv. Det är ju det sista man vill höra. Som du skriver så vill de nog bara väl, men det kan ändå vara sårande. :( vi har berättat för de närmaste, och även några på jobbet + mina föräldrar. Tycker bara vi fått stöd och mina tjejkompisar är engagerade och frågar mkt om processen och är med på resan liksom. :) dock känns det ju att de flesta inte har en aning om hur det känns. Det är ju så mkt känslor upp och ner. Men det värsta kvarstår ju, är nervös inför ÄP, nervös att det inte ska finnas bra spermier, att det inte ska bli något befruktat, att ev. embryo inte ska fastna.. Ja du vet säkert.!
Känns jättebra att skriva med dig med! Sorry sent svar, haft fullt upp senaste dagarna. Känns bra att vi är ungefär i samma stadie i denna process :) ni går på Sahlgrenska antar jag?
Tack för dina tummar, ni har självklart mina också :) kram