• Lilla Kockan

IVF SAHLGRENSKA HÖSTEN 2015

Hej!

Jag & min sambo ska efter 3 års ofrivillig barnlöshet (2 grav som slutat i MF) äntligen få påbörja IVF-behandling på Sahlgrenska i September.

Det hade varit väldigt roligt om fler tjejer därute är i samma stadie som vi & kanske vill stötta, gråta eller skratta ihop mitt i all förväntan!

Jag skapar gärna en liten intim Facebook-grupp där vi kan samlas några stycken och prata, kanske ev träffas och bli vänner "på riktigt"?

Hoppas på svar :) kram/Lilla kockan

• Svar på tråden IVF SAHLGRENSKA HÖSTEN 2015
  • Livetpapaus

Ah okej. Ja det finns förhoppningsvis lösningar på detta med! Att ni på något vis kommer få någon typ av chans ändå! Men som sagt, skriv bara imorgon om hur det gick! Och försök ha en bra lördag och inte ta ut något i förskott, det är som det är och blir säkerligen något utav det ändå! Kram

• E23

Livetpapaus,
    Gweny,

Tack! Jag rapporterar imorgon! Håller mig sysselsatt idag. :) det ska gå bra, vi har ju fler försök på oss. :)

• Anonym (Lillajag)
    Gweny skrev 2015-10-02 23:20:52 följande:

E23> uch jobbbigt Hoppas det löser sig!

Lillajag>> så konstigt, bara fått till mig om hur smal slemhinnan max får vara innan...

Ja samma här är helt i chock! :S Får hoppas på bra embryo att frysa in helt enkelt.
  • MissGbg

Hej!

Eftersom jag ser att det diskuteras överstimulering så tänkte jag bara bidra lite med min story... Jag har själv googlat som en tok så kanske kan det hjälpa någon!

Jag och min sambo gör vårt första IVF-försök på Sahlgrenska och jag har nu varit hemma från jobbet i över tre veckor pga överstimulering. Även legat inlagd nästan en vecka.

Mitt värde gick upp till över 25 000 i östradiol på en dos av 150 gonal f. Fick sluta med sprutor 6-7 dagar innan äggplock. Där hittade man nästan 40 blåsor (AJ!!) och 25 ägg. Så i mitt exempel så gick det åtminstone fint att plocka ut många ägg trots uppehåll med sprutor långt innan plock. Självklart varierar säkert detta stort...

Eftersom jag var såpass överstimulerad så fick jag ingen återinsättning, utan istället så frystes ca 10 fina embryon. Dock blev jag riktigt dålig efter äggplock vilket ledde till sjukhusvistelse. Nu har det gått över tre veckor sedan äggplock och jag mår fortfarande inte bra, men är ändå tacksam över att jag inte blev ännu sjukare...

Det har varit en riktigt jobbig resa med mycket ont, besök var och varannan dag, vecka ut och vecka in. Men nu när jag ändå börjar må bättre så får vi hoppas att rackarna i frysen kan lyckas!

• E23
    MissGbg skrev 2015-10-03 20:58:57 följande:

Hej!

Eftersom jag ser att det diskuteras överstimulering så tänkte jag bara bidra lite med min story... Jag har själv googlat som en tok så kanske kan det hjälpa någon!

Jag och min sambo gör vårt första IVF-försök på Sahlgrenska och jag har nu varit hemma från jobbet i över tre veckor pga överstimulering. Även legat inlagd nästan en vecka.

Mitt värde gick upp till över 25 000 i östradiol på en dos av 150 gonal f. Fick sluta med sprutor 6-7 dagar innan äggplock. Där hittade man nästan 40 blåsor (AJ!!) och 25 ägg. Så i mitt exempel så gick det åtminstone fint att plocka ut många ägg trots uppehåll med sprutor långt innan plock. Självklart varierar säkert detta stort...

Eftersom jag var såpass överstimulerad så fick jag ingen återinsättning, utan istället så frystes ca 10 fina embryon. Dock blev jag riktigt dålig efter äggplock vilket ledde till sjukhusvistelse. Nu har det gått över tre veckor sedan äggplock och jag mår fortfarande inte bra, men är ändå tacksam över att jag inte blev ännu sjukare...

Det har varit en riktigt jobbig resa med mycket ont, besök var och varannan dag, vecka ut och vecka in. Men nu när jag ändå börjar må bättre så får vi hoppas att rackarna i frysen kan lyckas!

Hej! Tusen tack för att du delar med dig! :) väldigt tråkigt att läsa att du mått så dåligt och ff inte är bra. Men grattis iaf till embryon, håller tummarna att det blir något av dem! Hur snabbt kan du få tillbaka ett? Självklart måste du bli bra först!
    Jag ska dit imorgon för blodprov och ultraljud, hoppas ju självklart att det kan bli äggplock ändå. Vet inte hur högt mitt östradiol låg igår men hade tydligen blivit skyhögt från dagen innan (då jag också tog blodprov) . Ska fråga imorgon!
    Jag har tagit en dos på 125 sedan onsdag förra veckan och 100 sista dagen, i torsdags.
    Förstår att du haft det riktigt jobbigt, hoppas du blir helt bra igen snabbt! :)
  • E23

Besöken idag har gått bra :) det blir äggplock för mig! Redan ikväll ska jag ta ägglossningssprutan och på tisdag är det dags! Det är dock inte säkert jag kan få tillbaka något embryo nu för att jag är överstimulerad, men blir otroligt tacksam om jag får några till frysen iaf. :)
    21 000 hade jag i östradiolvärde i fredags. Det har troligtvis gått ner nu, men det var problem på labb så svaret på dagens blodprov har inte kommit tillbaka än. Jag är väldigt lättad nu iaf :)

• Sweet Belle

E23, hur gick det för dig idag? hur stora ägg har du? Jag var också in på UL idag (men har inte fått tagit något blodprov, kanske för att jag gör det korta protokollet??)

Mina äggblåsor var 10-12, det fanns 6 st på varje sida. Vet inte om det är normalt, mycket eller lite. Jag kommer få fortsätta till onsdag och då komma på ett nytt UL. Det var inte dig jag träffade i dörren då? ;)

Missgbg, jag håller tummarna för dig, inte alls kul att bli överstimulerad. Vad bra att de ändå kunde göra äggplocket. Håller tummarna att allt går bra när du mår bättre och redo för isättning. 

• MissGbg
    E23 skrev 2015-10-04 16:37:10 följande:

Besöken idag har gått bra :) det blir äggplock för mig! Redan ikväll ska jag ta ägglossningssprutan och på tisdag är det dags! Det är dock inte säkert jag kan få tillbaka något embryo nu för att jag är överstimulerad, men blir otroligt tacksam om jag får några till frysen iaf. :)

21 000 hade jag i östradiolvärde i fredags. Det har troligtvis gått ner nu, men det var problem på labb så svaret på dagens blodprov har inte kommit tillbaka än. Jag är väldigt lättad nu iaf :)

Vad skönt att höra E23!

Vet du om östradiolet hade vänt från att det varit på toppen? Mitt gick upp på över 25 000 stegvis men sedan vände det äntligen. Då fick jag ta ägglossningssprutan. Tyvärr krånglade "blodprovsmaskinen" för mig så jag fick mer Gonal F än vad jag borde fått med facit på hand. För mig så bestämde man redan ett par dagar för frys vilket jag är glad för med tanke på hur sjuk jag ändå blev! Lycka till med äggplock :)
  • E23

MissGBG >> nej det vet jag inte men det va så pass lågt att jag fick ta 100 gonal-f i torsdags för att sedan gå upp till 21000 på fredagn och ingen dos gonal-f.
    Jag lämnade blodprov imorse men det kom aldrig något svar på det och då bestämde läkaren att jag ändå får ta ÄL-sprutan idag, efter UL. De sa att de skulle bestämma hur det blir med tillbakasättning först när det är dags för det, torsdag. Hur mår du nu och vad har varit det värsta med överstimuleringen?

Sweet belle>> jag hade många, 15-16 stora äggblåsor, mellan 15 och 22 mm. Därtill många små.
    Så som du hade idag hade jag i torsdags, ungefär 6st på varje sida som var 12-14 mm så det är säkert toppen. Så dina har säkert växt till sig tills på onsdag så sen närmar det sig ÄP!

Lite nervöst nu inför ÄP, tur man får gott om bedövning! ;)  

• E23
    Sweet Belle skrev 2015-10-04 18:02:29 följande:

E23, hur gick det för dig idag? hur stora ägg har du? Jag var också in på UL idag (men har inte fått tagit något blodprov, kanske för att jag gör det korta protokollet??)

Mina äggblåsor var 10-12, det fanns 6 st på varje sida. Vet inte om det är normalt, mycket eller lite. Jag kommer få fortsätta till onsdag och då komma på ett nytt UL. Det var inte dig jag träffade i dörren då? ;)

Missgbg, jag håller tummarna för dig, inte alls kul att bli överstimulerad. Vad bra att de ändå kunde göra äggplocket. Håller tummarna att allt går bra när du mår bättre och redo för isättning. 

Jag mötte ingen i dörren så kan inte varit mig. ;)
Svar på tråden IVF SAHLGRENSKA HÖSTEN 2015