• Andii

Utskäld av chef för mensvärk

Hej,

Idag fick jag ett sms av min tjej när hon var på jobbet att hon mådde jättedåligt. Hon sa redan på morgonen att hon hade mensvärk så jag förstod vad det var hon mådde dåligt för. Jag försöker lugna henne och säger att hon kan testa ta en alvedon och se om det släpper, men några minuter efter jag skrivit det kommer hon hem gråtandes. Jag förstår att hon har jätteont för hon får alltid hemskt ont när hon har mens och hon kan knappt stå upp. Jag får då höra av henne att hon hade sagt till sin chef att hon hade mensvärk och mår fruktansvärt dåligt. (hon jobbar på en matbutik), vid denna stund gråter hon och kan knappt stå rakt för att hon har så fruktansvärt ont och hon vill åka hem från jobbet för att vila, vilket jag tycker man ska få om man är sjuk oavsätt vad. Men chefen säger till henne att mens inte är någon sjukdom och händer detta igen så får du sparken. Hon jobbar väldigt mycket, och är oerhört duktig och den mest drivna personen jag någonsin sett så det enda detta handlar om var att hon ville hem för att hon var sjuk. Tycker det är ett förjävligt sätt att behandla någon på. Jag förstår att det blir problem på jobbet när någon så tvärt bara åker hem men det ska inte vara hennes problem. Chefen är för övrigt en man. Så vad tycker ni? Är jag ensam som blir förbannad och tycker att det här är sjukt? Vad ska man göra åt detta? och gärna om någon har något tips åt en tjej som får väldiga menssmärtor så vill jag gärna höra! :) Tack för att ni läste /mvh En väldigt upprörd pojkvän.

• Svar på tråden Utskäld av chef för mensvärk
  • Anonym (M)
    Ego Lovers skrev 2015-06-20 01:00:53 följande:

Nej inte tio dagar men iaf fyra till sex dagar. Infaller det på en helg blir det två dagar som går bort så då blir det två till fyra dagar. Vet du om grön ob? Det är den största ob som finns. Vet du om nattbinda? Det är den största bindan som finns. Dessa två använder jag SAMTIDIGT och ändå blöder jag igenom dom på 30-60 minuter de första 4-6 dagarna. Så jag blöder inte heller som normala kvinnor gör. Jag blöder EXTREMT mycket och måste äta järn vid mensen.

Vissa kvinnor får äggblåsecystor efter ägglossningen. Det betyder att äggblåsan som ägget låg i inte tillbakabildas utan växer vidare. Vid mens ger den extrem stor smärta och den brister oftast under mensen. Vissa gånger brister den inte förrän vid nästa ägglossning. Detta ger extrem smärta.

Jag blir sängliggande pga medicinen mot Naproxen. Så ja så ser mitt liv ut. Utan Naproxen hade jag inte kunnat göra någonting överhuvudtaget, inte ens tagit hand om mina barn. Med Naproxen och magsårsmedicin kan jag iaf göra det.

Man kan inte bli sparkad pga mensvärk. Det är diskriminering. Min ena arbetsgivare försökte men fick välja mellan att låta mig arbeta kvar eller bli stämd i arbetsdomstolen enligt facket. En väldigt liten klick kvinnor får oförklarlig smärta vid mens samt ägglossning och vissa blöder extremt mycket pga oförklarliga skäl. Det är kvinnosjukdomar. Och kvinnosjukdomar pratar man inte gärna om. Man vill inte heller forska om dessa för det är ju onödigt då det är så få som har det.

Jag har även några barn. Fler än genomsnittet. Får vi magsjuka eller influensan kan vi bli hemma i några veckor om det vill sig illa. Det är också något man inte får bli sparkad för. Visst den arbetsgivaren som ville få mig sparkad för min mensvärk blev även sur för att vi fick magsjuka tre gånger på raken. Ja hans barn gick i samma klass som mina barn så de var lika drabbade. Men han trodde inte på att just mina barn var drabbade så jag åkte och jobbade och lät mina sjuka barn spy inne på produktionen där jag jobbade. Då blev idioten förbannad för att de smittade hans personal. Men idioten trodde ju inte att de var sjuka fast hans fru var hemma med hans barn för han kunde inte vara hemma vars fru som för övrigt ägde företaget, men hon var ju kvinna och skulle ta hand om barnen när de var sjuka. Sjuk kvinnosyn och extrem dubbelmoral. Men jag som kvinna fick inte ta hand om mina barn. Kan säga att hon har skilt sig från aset och jag sa upp mig ett år innan.

Så människor med funktionshinder för oförklarliga kvinnosjukdomar i lilla bäckenet blir ju en funktionsnedsättning ska diskrimineras och uteslutas från arbetslivet enligt dig. Alla har det inte varje månad utan smärtan kan kommer varannan gång, var tredje gång, en gång i kvartalet. Det är ju det som är så svårt att veta vilken gång som kommer göra extremt ont. Men har man smärta blir ju arbetsförmågan nedsatt pga att smärta gör att koncentrationsnivån blir betydligt lägre. Och behöver man bra koncentration på arbetet så inget går fel så bör man ju inte arbeta när man har svår smärta.

Tänker du skaffa fler barn? Annars bör du kanske fundera på att operera bort äggstockar så att du slipper smärtan och kan leva och arbeta normalt.
  • Anonym (M)
    Ego Lovers skrev 2015-06-20 01:00:53 följande:

Nej inte tio dagar men iaf fyra till sex dagar. Infaller det på en helg blir det två dagar som går bort så då blir det två till fyra dagar. Vet du om grön ob? Det är den största ob som finns. Vet du om nattbinda? Det är den största bindan som finns. Dessa två använder jag SAMTIDIGT och ändå blöder jag igenom dom på 30-60 minuter de första 4-6 dagarna. Så jag blöder inte heller som normala kvinnor gör. Jag blöder EXTREMT mycket och måste äta järn vid mensen.

Vissa kvinnor får äggblåsecystor efter ägglossningen. Det betyder att äggblåsan som ägget låg i inte tillbakabildas utan växer vidare. Vid mens ger den extrem stor smärta och den brister oftast under mensen. Vissa gånger brister den inte förrän vid nästa ägglossning. Detta ger extrem smärta.

Jag blir sängliggande pga medicinen mot Naproxen. Så ja så ser mitt liv ut. Utan Naproxen hade jag inte kunnat göra någonting överhuvudtaget, inte ens tagit hand om mina barn. Med Naproxen och magsårsmedicin kan jag iaf göra det.

Man kan inte bli sparkad pga mensvärk. Det är diskriminering. Min ena arbetsgivare försökte men fick välja mellan att låta mig arbeta kvar eller bli stämd i arbetsdomstolen enligt facket. En väldigt liten klick kvinnor får oförklarlig smärta vid mens samt ägglossning och vissa blöder extremt mycket pga oförklarliga skäl. Det är kvinnosjukdomar. Och kvinnosjukdomar pratar man inte gärna om. Man vill inte heller forska om dessa för det är ju onödigt då det är så få som har det.

Jag har även några barn. Fler än genomsnittet. Får vi magsjuka eller influensan kan vi bli hemma i några veckor om det vill sig illa. Det är också något man inte får bli sparkad för. Visst den arbetsgivaren som ville få mig sparkad för min mensvärk blev även sur för att vi fick magsjuka tre gånger på raken. Ja hans barn gick i samma klass som mina barn så de var lika drabbade. Men han trodde inte på att just mina barn var drabbade så jag åkte och jobbade och lät mina sjuka barn spy inne på produktionen där jag jobbade. Då blev idioten förbannad för att de smittade hans personal. Men idioten trodde ju inte att de var sjuka fast hans fru var hemma med hans barn för han kunde inte vara hemma vars fru som för övrigt ägde företaget, men hon var ju kvinna och skulle ta hand om barnen när de var sjuka. Sjuk kvinnosyn och extrem dubbelmoral. Men jag som kvinna fick inte ta hand om mina barn. Kan säga att hon har skilt sig från aset och jag sa upp mig ett år innan.

Så människor med funktionshinder för oförklarliga kvinnosjukdomar i lilla bäckenet blir ju en funktionsnedsättning ska diskrimineras och uteslutas från arbetslivet enligt dig. Alla har det inte varje månad utan smärtan kan kommer varannan gång, var tredje gång, en gång i kvartalet. Det är ju det som är så svårt att veta vilken gång som kommer göra extremt ont. Men har man smärta blir ju arbetsförmågan nedsatt pga att smärta gör att koncentrationsnivån blir betydligt lägre. Och behöver man bra koncentration på arbetet så inget går fel så bör man ju inte arbeta när man har svår smärta.

Tänker du skaffa fler barn? Annars bör du kanske fundera på att operera bort äggstockar så att du slipper smärtan och kan leva och arbeta normalt.
  • Anonym (menskunskap)

Hoppas att allt ordnar sig med din tjejs anställning. Den chefen skulle behöva lite utbildning i menskunskap. För de flesta kvinnor är mens något som inte ger stora problem men för några av oss styr menscykeln hela livet. Två veckor innan mens lider jag av sådan pms att jag vill dö. Jag menar inte det som ett bildligt uttryck utan jag får kämpa för att inte skada mig själv. Länge troddw jag och läkarna att jag led av depression, men efter många möten och undersökningar kom en läkare fram till att pms gör detta mot mig. Nu äter jag antidepp halva månaden och det hjälper. Men sen kommer veckan med mens. Inte lika nere men de första tre dagarna blöder jag så mycket att jag lämnar fläckar överallt där jag sitter. Självklart använder jag skydd. Smärtan är densamma som vid ett missfall jag en gång gick igenom. Jag måste ha nära till en toa för jag kräks och har diarréer och känslan att behöva gå på toa försvinner inte för att jag tömt mig. Ungefär som när man har maginfluensa. Sen lättar mensen de sista fyra dagarna och jag går mot den lugna veckan i månaden. Cezarette hjälper och nu ÄNTLIGEN närmar jag mig en ålder där mens ska upphöra. Tyvärr fick jag mens när jag var 10 och det sägs att om man fick det tidigt håller det på länge. Hoppas att det inte stämmer.

Har detta påverkat min förmåga att arbeta? Självklart. Är jag sjuk? Ja, jag anser det, på sätt och vis. Något i min kropp fungerar inte och lamslår mig.

• Anonym (naturligt -my ass!)

Usch, jag lider med denna tjej.

Jag har inte problem idag men i tonåren blev jag helt inkapaciterad vid mens. Första dagen var som en 6-timmars maginfluensa med kramper, fick jag inte i mig tabletterna inom 5 minuter när det började så kräktes jag bara upp dem och sen var eländet igång med tömning åt båda hållen. När jag fick mens i skolan fick jag ligga hos sjuksyster i vilrummet med en hink bredvid mig tills jag orkade ta mig hem.

Och självklart var det ju ingen som tänkte på att amn skulle till läkare, för kvinnor ska ju bara stå ut, för det är natuuuuuurligt med mens.

Tjejen bör omedelbart söka läkare för utredning så hon kan få intyg och bättre medicin och chefen får faktiskt skärpa sig.

• Anonym (Tjej25)

Vilken oerhört dålig och oförstående chef!!! Sälvklart ska man få gå hem om man har sådana smärtor, spelar ingen roll vad smärtan beror på. Kontakta facket eller chefens chef.

Jag har gått hem/blivit hemskickad från både skola och jobb pga mensvärk. Tyvärr har jag andra symtom förutom värk som inte smärtstillande hjälper mot. 
    Jag känner mig i ärlighetens namn mer sjuk när jag har mens än när jag ligger i flunsan med 40 graders feber. (Din flickväns chef behöver läsa på!)

Ett litet tips (som egentligen är rätt hemskt). Eftersom jag mår så dåligt under mensen så ser jag till att med hjälp av p-piller försöka skjuta på den och tajma in så de första dagarna alltid infaller på helgen. Visst mina helger blir helt förstörda och cykeln rubbad men jag funkar i skolan och på jobbet. 

• Anonym (Brla)

Ts du tycker alltså att alla kvinnor ska f,å vara hemma två-tre dagar varje månad?

• Anonym (anonym)
    Anonym (Brla) skrev 2015-06-20 10:42:00 följande:
    Ts du tycker alltså att alla kvinnor ska f,å vara hemma två-tre dagar varje månad?
    Om de är så sjuka som en del blir.
    Jag var sådär väldigt dålig varje gång jag fick mens, svåra smärtor, diarréer och enorma blödningar, blödningar så svåra att jag fick använda plastade trosor och dubbla skydd trots detta fick jag byta skydd ett par gånger i timmen detta minskade efter jag fått barn. Ingen kan utföra något arbete på en arbetsplats när man tillbringar den mesta tiden på toaletten.
    Visade sig vid drygt 30 år att jag hade endometrios som jag behandlades för med både operation och nässpray, då hade jag lidit av denna svåra mens sedan jag var 10 år, min mamma hade det likadant innan hon fick barn, hon svimmade dessutom av sina smärtor under sina skolår.
  • Anonym (arg)
    Anonym (Brla) skrev 2015-06-20 10:42:00 följande:

Tror du på allvar att alla kvinnor har så svåra menstruationssmärtor som de ts beskriver? Då kan jag informera dig om att så icke är fallet. De flesta av oss fungerar helt okej på jobbet när vi har mens. Och skulle vi få ont så tar vi en receptfri värktablett och så är problemet ur världen. De enda som har rätt att sjukskriva sig är det lilla fåtal som har riktigt stora besvär. Kan vi inte unna dem det? Det är ju inte som att de sitter hemma och njuter av ledigheten.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (arg) skrev 2015-06-20 12:14:42 följande:

Tror du på allvar att alla kvinnor har så svåra menstruationssmärtor som de ts beskriver? Då kan jag informera dig om att så icke är fallet. De flesta av oss fungerar helt okej på jobbet när vi har mens. Och skulle vi få ont så tar vi en receptfri värktablett och så är problemet ur världen. De enda som har rätt att sjukskriva sig är det lilla fåtal som har riktigt stora besvär. Kan vi inte unna dem det? Det är ju inte som att de sitter hemma och njuter av ledigheten.
    De som är så dåliga borde egentligen vara berättigade till 25% sjukersättning fram tills de når klimakteriet eller tills de besvären av andra skäl upphör exempelvis skälet till problemen hittas och åtgärdas. Nu har det börjat spridas kunskap om endometrios så det kommer troligtvis i framtiden att bli lättare att diagnostisera detta samt lättare att få hjälp eftersom det är en sjukdom som faktiskt kan förstöra organ i kroppen.
  • Anonym (bert-conny)
    Anonym (arg) skrev 2015-06-20 12:14:42 följande:

Det är väl inga problem.. De får gå till läkare och skaffa sig intyg på sitt problem.

Det finns också full möjlighet att få sina besvär bedömda som kroniska och med det ha ett stående läkarintyg som lämnas till arbetsgivaren. I vissa fall så går även FK in och betalar sjuklön för exempelvis karensdagen..

O JA fatta det att det också finns dem som utnyttjar sjukförsäkringssystemet och låter alla andra få ta smällen som inte gör det. 

Sen blir man fan chockad över all den låga kunskap som råder om exempelvis arbetsrätt, eller att har man så ont att man inte kan stå upp. Då går man till doktorn för sina smärtor.

Sen kan väl inte ett företag bedriva social verksamhet.. Varför är det så självklart att företag ska betala allting. 
    Så här funkar det. Du utför arbete och SEN får du betalt. 

Ja ett korkat uttryck från chefen och helt felaktigt. Det kan handla om en chefs som inte vet ett smack eller är idiot. Men troligtvis finns det annat bakom också..

PS
    De här USA filmerna. Du får sparken.. Knappt att det gäller i USA utan är väldigt starkt överdrivet i filmerna. Definitivt inte nåt som gäller i Sverige. Men verkar nästan bli godtagbar företeelse för att ingen jävel orkar bry sig om sina rättigheter eller skyldigheter, Ren jävla lathet och sönder curlade människor som hela tiden förväntar sig hjälp och att någon annan fixar smeten åt dem.

Har varigt fackligt förtroendevald i nästan 30 år. Men det jag upplevt de senaste 10 åren har fått mig att fundera.. Jag skiter i det och sköter mitt, 
    Det blir värre och värre!
    Handlar inte om att arbetsgivaren blir värre, det handlar om att unga fjollar runt och inte engagerar sig. Förväntar att någon annan ska fixa...

Värsta är när icke anslutna kommer och tror att de ska få hjälp. Då nästan ber jag dem dra åt helvete. Givetvis gör jag inte så. Utan bara förklarar. Du är inte medlem. Lagen gäller för dig med. Så du får kontakta en Advokat och föra talan i TR istället.

Jävla DS också
Svar på tråden Utskäld av chef för mensvärk