• Andii

Utskäld av chef för mensvärk

Hej,

Idag fick jag ett sms av min tjej när hon var på jobbet att hon mådde jättedåligt. Hon sa redan på morgonen att hon hade mensvärk så jag förstod vad det var hon mådde dåligt för. Jag försöker lugna henne och säger att hon kan testa ta en alvedon och se om det släpper, men några minuter efter jag skrivit det kommer hon hem gråtandes. Jag förstår att hon har jätteont för hon får alltid hemskt ont när hon har mens och hon kan knappt stå upp. Jag får då höra av henne att hon hade sagt till sin chef att hon hade mensvärk och mår fruktansvärt dåligt. (hon jobbar på en matbutik), vid denna stund gråter hon och kan knappt stå rakt för att hon har så fruktansvärt ont och hon vill åka hem från jobbet för att vila, vilket jag tycker man ska få om man är sjuk oavsätt vad. Men chefen säger till henne att mens inte är någon sjukdom och händer detta igen så får du sparken. Hon jobbar väldigt mycket, och är oerhört duktig och den mest drivna personen jag någonsin sett så det enda detta handlar om var att hon ville hem för att hon var sjuk. Tycker det är ett förjävligt sätt att behandla någon på. Jag förstår att det blir problem på jobbet när någon så tvärt bara åker hem men det ska inte vara hennes problem. Chefen är för övrigt en man. Så vad tycker ni? Är jag ensam som blir förbannad och tycker att det här är sjukt? Vad ska man göra åt detta? och gärna om någon har något tips åt en tjej som får väldiga menssmärtor så vill jag gärna höra! :) Tack för att ni läste /mvh En väldigt upprörd pojkvän.

• Svar på tråden Utskäld av chef för mensvärk
  • Anonym (Sök!)

Operation?

Anonym (Endo.?) skrev 2015-06-19 13:30:11 följande:

Så man ska gå på Ketogan eller morfin varje mens tycker du? Enda som något lindrade min mensvärk!! Om man inte kan stå upp utan ligger i fosterställning och vill dö-kan man jobba då eller?! Piller funkar inte på mig-inte ens Oxycontin hjälpte ett jota en gång så vad återstår då?

• Steven01

Jag kan inte låta bli att tjata om detta: Är hon med i facket? Hela tiden startas trådar av folk som har problem med sin arbetsgivare men som står helt själva då dom inte är med i facket. Varför är det så svårt att fatta att man ska vara med i facket så att man kan få hjälp?

• Åsa

Hoppas hon är med i facket. Sjukdom är inte skäl för uppsägning. Är hon timanställd/visstidsanställd är det värre för då saknar hon ju anställningstrygghet oavsett vilken anledning chefen har till att hon inte erbjuds mer jobb.

Detta sagt: Sådana smärtor att man viker sig dubbel, gråter eller behöver gå hem från jobbet är inte normal mensvärk. Gissar spontant att hon har endometrios. Har hon sökt gynekolog för utredning?

• viseversa

Hon får söka hjälp för sina smärtor. För självklart kan man inte stanna hemma från jobbat varje månad pga mens.

• Anonym (tut)

Jag har åkt in med ambulans till sjukhus en gång, de trodde jag hade tarmvred.. visade sig vara mensvärk.. HAHA. Helt sjukt.
    Jag tar två alvedon och en diklofenak så fort jag känner att jag börjar få ont. 

• Anonym (Siett)
    Anonym (Linda) skrev 2015-06-18 23:48:18 följande:

Funkar ypperligt att vara hemma några dagar varje månad vid mens. Varför ska inte en kvinna få vara hemma vid återkommande smärta utan tvinga sig själv att prestera fast man inte orkar. Jag äter Naproxen pga menssmärta. Tyvärr ger Naproxen mig magsår så jag får ta magsårsmedicin. Magsårsmedicinen gör mig orkeslös/kraftlös i musklerna och tio dagar varje månad kan jag inte arbeta.

Varför inte be om att bli sjukskriven på 50% när du i princip är det i praktiken? De måste ju hitta nån som kan jobba fullt ut den tid du är borta? Lider med dig men även din arbetsgivare.
  • Ego Lovers
    Frontline skrev 2015-06-19 00:35:58 följande:
    Du är alltså hemma minst 10 dagar per månad från arbete, vad säger din arbetsgivare om det?
    Har du då oturen att få en influensa så kanske du är hemma hela månaden detta skulle absolut inte fungera på varken mitt eller frugans jobb...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
    Nej inte tio dagar men iaf fyra till sex dagar. Infaller det på en helg blir det två dagar som går bort så då blir det två till fyra dagar. Vet du om grön ob? Det är den största ob som finns. Vet du om nattbinda? Det är den största bindan som finns. Dessa två använder jag SAMTIDIGT och ändå blöder jag igenom dom på 30-60 minuter de första 4-6 dagarna. Så jag blöder inte heller som normala kvinnor gör. Jag blöder EXTREMT mycket och måste äta järn vid mensen.
    Vissa kvinnor får äggblåsecystor efter ägglossningen. Det betyder att äggblåsan som ägget låg i inte tillbakabildas utan växer vidare. Vid mens ger den extrem stor smärta och den brister oftast under mensen. Vissa gånger brister den inte förrän vid nästa ägglossning. Detta ger extrem smärta.
    Jag blir sängliggande pga medicinen mot Naproxen. Så ja så ser mitt liv ut. Utan Naproxen hade jag inte kunnat göra någonting överhuvudtaget, inte ens tagit hand om mina barn. Med Naproxen och magsårsmedicin kan jag iaf göra det.

Man kan inte bli sparkad pga mensvärk. Det är diskriminering. Min ena arbetsgivare försökte men fick välja mellan att låta mig arbeta kvar eller bli stämd i arbetsdomstolen enligt facket. En väldigt liten klick kvinnor får oförklarlig smärta vid mens samt ägglossning och vissa blöder extremt mycket pga oförklarliga skäl. Det är kvinnosjukdomar. Och kvinnosjukdomar pratar man inte gärna om. Man vill inte heller forska om dessa för det är ju onödigt då det är så få som har det.

Jag har även några barn. Fler än genomsnittet. Får vi magsjuka eller influensan kan vi bli hemma i några veckor om det vill sig illa. Det är också något man inte får bli sparkad för. Visst den arbetsgivaren som ville få mig sparkad för min mensvärk blev även sur för att vi fick magsjuka tre gånger på raken. Ja hans barn gick i samma klass som mina barn så de var lika drabbade. Men han trodde inte på att just mina barn var drabbade så jag åkte och jobbade och lät mina sjuka barn spy inne på produktionen där jag jobbade. Då blev idioten förbannad för att de smittade hans personal. Men idioten trodde ju inte att de var sjuka fast hans fru var hemma med hans barn för han kunde inte vara hemma vars fru som för övrigt ägde företaget, men hon var ju kvinna och skulle ta hand om barnen när de var sjuka. Sjuk kvinnosyn och extrem dubbelmoral. Men jag som kvinna fick inte ta hand om mina barn. Kan säga att hon har skilt sig från aset och jag sa upp mig ett år innan.

Så människor med funktionshinder för oförklarliga kvinnosjukdomar i lilla bäckenet blir ju en funktionsnedsättning ska diskrimineras och uteslutas från arbetslivet enligt dig. Alla har det inte varje månad utan smärtan kan kommer varannan gång, var tredje gång, en gång i kvartalet. Det är ju det som är så svårt att veta vilken gång som kommer göra extremt ont. Men har man smärta blir ju arbetsförmågan nedsatt pga att smärta gör att koncentrationsnivån blir betydligt lägre. Och behöver man bra koncentration på arbetet så inget går fel så bör man ju inte arbeta när man har svår smärta.
  • Ego Lovers
    Anonym (Siett) skrev 2015-06-19 23:52:04 följande:
    Varför inte be om att bli sjukskriven på 50% när du i princip är det i praktiken? De måste ju hitta nån som kan jobba fullt ut den tid du är borta? Lider med dig men även din arbetsgivare.
    Jag har hel sjukersättning fast pga andra orsaker.
  • Ego Lovers
    Lorelei83 skrev 2015-06-19 05:46:04 följande:

Jag har också kraftig mensvärk, och skulle aldrig vara borta från jobbet pga det eftersom jag har tagit mitt ansvar, träffat läkare och fått starkare smärtstillande tabletter.

Jag hade också blivit irriterad som fan om jag var din flickväns chef.

Även om hon har endometrios så finns det ju ändå medicin som lindrar!

Hur starka värktabletter? Efter Naproxen kommer citodon. Dom bör du inte köra på. Tramadol är ännu starkare och innehåller morfin och det bör du absolut inte köra med i kroppen. Måste du ta bil eller har ett arbete där du måste hålla fokus så sänks fokus radikalt med dessa morfinliknande preparat samt att många blir yra, får illamående osv.
    Jag kan säga att du har nog inte SÅÅÅ kraftig mensvärk om du kan gå och arbeta. För har man smärta så man ligger och kvider då kan man inte arbeta och kvider du inte av smärta då har du antagligen inte lika ont som den lilla klick som har så här pass ont
  • Ego Lovers
    Lorelei83 skrev 2015-06-19 05:46:04 följande:

Jag har också kraftig mensvärk, och skulle aldrig vara borta från jobbet pga det eftersom jag har tagit mitt ansvar, träffat läkare och fått starkare smärtstillande tabletter.

Jag hade också blivit irriterad som fan om jag var din flickväns chef.

Även om hon har endometrios så finns det ju ändå medicin som lindrar!

Hur starka värktabletter? Efter Naproxen kommer citodon. Dom bör du inte köra på. Tramadol är ännu starkare och innehåller morfin och det bör du absolut inte köra med i kroppen. Måste du ta bil eller har ett arbete där du måste hålla fokus så sänks fokus radikalt med dessa morfinliknande preparat samt att många blir yra, får illamående osv.
    Jag kan säga att du har nog inte SÅÅÅ kraftig mensvärk om du kan gå och arbeta. För har man smärta så man ligger och kvider då kan man inte arbeta och kvider du inte av smärta då har du antagligen inte lika ont som den lilla klick som har så här pass ont
Svar på tråden Utskäld av chef för mensvärk