• Andii

Utskäld av chef för mensvärk

Hej,

Idag fick jag ett sms av min tjej när hon var på jobbet att hon mådde jättedåligt. Hon sa redan på morgonen att hon hade mensvärk så jag förstod vad det var hon mådde dåligt för. Jag försöker lugna henne och säger att hon kan testa ta en alvedon och se om det släpper, men några minuter efter jag skrivit det kommer hon hem gråtandes. Jag förstår att hon har jätteont för hon får alltid hemskt ont när hon har mens och hon kan knappt stå upp. Jag får då höra av henne att hon hade sagt till sin chef att hon hade mensvärk och mår fruktansvärt dåligt. (hon jobbar på en matbutik), vid denna stund gråter hon och kan knappt stå rakt för att hon har så fruktansvärt ont och hon vill åka hem från jobbet för att vila, vilket jag tycker man ska få om man är sjuk oavsätt vad. Men chefen säger till henne att mens inte är någon sjukdom och händer detta igen så får du sparken. Hon jobbar väldigt mycket, och är oerhört duktig och den mest drivna personen jag någonsin sett så det enda detta handlar om var att hon ville hem för att hon var sjuk. Tycker det är ett förjävligt sätt att behandla någon på. Jag förstår att det blir problem på jobbet när någon så tvärt bara åker hem men det ska inte vara hennes problem. Chefen är för övrigt en man. Så vad tycker ni? Är jag ensam som blir förbannad och tycker att det här är sjukt? Vad ska man göra åt detta? och gärna om någon har något tips åt en tjej som får väldiga menssmärtor så vill jag gärna höra! :) Tack för att ni läste /mvh En väldigt upprörd pojkvän.

• Svar på tråden Utskäld av chef för mensvärk
  • Anonym (Louise)
    Jennie med ie skrev 2015-06-20 14:23:35 följande:
    Snarare om de inte kan. Det ska handla om arbetsoförmåga, inte arbetsovilja.
    Tänkte mer att det kanske finns de med smärtor, men som inte spyr eller har diarre var femte minut. Ibland vid smärta så spelar det liksom ingen roll vad man gör. Jag har själv jobbat vid smärta, men då har jag inte ett fysiskt arbete, jag sitter vid en dator hela dagarna och skriver kod. Jag tycker faktiskt det är roligt, så det har distraherat mig ibland...
  • Anonym (Förståelse !)
    Anonym (Louise) skrev 2015-06-20 14:33:31 följande:
    Jag jobbade i butik, kvällar och helger, när jag pluggadepå universitetet. Chefen var en riktig skit, både som medmänniska och chef. Riktigt ointelligent var han också. Ryser bara jag tänker på honom. Men tjänade miljoner gjorde han, jag kollade faktiskt upp det. Kanske var du då, ahhh fy fan, bra du är anonym i denna tråden.
    Varför skall företagen betala allt för personalen ang sjukdomar ??

Kan du ge mig en enda orsak till varför jag skall betala när ngn i personalen har en sjukdom som INTE är arbetsplatsrelaterad ?

Vari ligger logiken att jag som företagare skall betala för att du åkt skidor eller idrottat och ådragit dig en skada som kräver sjukskrivning ??

Däremot skall företagare knipas åt så in i hel.. ifall en anställd skadar sig i arbetet och det är undermåligt underhåll eller att en riskanalys av företaget inte har genomförts. Detsamma skall företaget, beställaren, få stå konsekvenserna ifall en underentreprenörs personal skadas pga tidigare orsaker.

Men fa.. inte ifall du åker skidor eller kickar kula Demon
  • LillaJag06

Hennes chef verkar ju inte alls vara förstående.
    Det låter som att din tjej kan ha endometrios.

• Betty Ballbreaker

Det finns något som heter Högriskskydd som man kan ansöka om hos FK. Det är till för personer som har fler än tio sjukperioder per år. Skyddet innebär att man slipper karensdag, och att FK betalar sjuklön från dag 1. Detta gör att arbetsgivaren inte behöver ta smällen.

• Anonym (anonym)
    Betty Ballbreaker skrev 2015-06-21 13:13:35 följande:
    Det finns något som heter Högriskskydd som man kan ansöka om hos FK. Det är till för personer som har fler än tio sjukperioder per år. Skyddet innebär att man slipper karensdag, och att FK betalar sjuklön från dag 1. Detta gör att arbetsgivaren inte behöver ta smällen.
    Fast detta hjälper ju inte arbetsgivaren måste vara bättre om en person får sjukersättning och arbetsgivaren kan sätta in annan personal på 25%.
  • Anonym (bas)
    Betty Ballbreaker skrev 2015-06-21 13:13:35 följande:

Vilken smäll är det AG inte behöver ta?

Det finns ingen AG som vill ha med fler än tio frånvarotillfällen per år.
    Jag har personal för att jag har behov av att denne utför arbete.
  • Anonym (bas)
    Betty Ballbreaker skrev 2015-06-22 02:49:30 följande:

Ag slipper betala sjuklön!

det var generöst, vem betalar ersättaren?
  • Steven01

Ursäkta ts men jag måste låna tråden:

Till ICA handlaren här ovan: Är du helt dum i huvudet!?

Man är sjukskriven för att man inte kan jobba, sen spelar det absolut ingen som helst roll var eller varför man inte har arbetsförmåga. Att man som arbetsgivare inte kan fatta det och ändå driva ett vinstdrivande företag är ett bevis för att tom tomtar som du kan driva livsmedelsbutik och ändå dra in pengar.

• Anonym (anonym)
    Anonym (bas) skrev 2015-06-22 03:08:12 följande:
    det var generöst, vem betalar ersättaren?
    Det gör så klart AG som går ha timanställda som arbetar de dagarna -veckan varje månad som personen är hemma, jag skulle tycka att det var bättre att personen var anställd på 75% , 100% 4 veckor en vecka hemma då någon annan jobbar denna vecka, eftersom det är ett regelbundet återkommande arbetshinder.
    Högriskskyddet är bra men fungerar nog inte särskilt bra ur arbetsgivarsynpunkt om den anställde är frånvarande så regelbundet och kanske uppåt en hel arbetsvecka.
  • Jennie med ie

Arbetsgivaren har anställt personen för att utföra ett arbete. Därmed får arbetsgivaren "ta smällen" oavsett om de skulle kunna få slippa betala sjuklönen eller ej. En del är lätta att ersätta, på en del jobb är det lätt att snabbt plocka in någon annan (som dessutom har lägre lön än den sjuke som kompensation för att vissa avgifter/kostnader för de anställda liksom blir dubbla) att utgöra det arbete den sjuke skulle gjort men på många arbetsplatser är det inte alls så utan arbetet utförs inte alls eller på ett sämre sätt. M a o: eventuell utebliven utgift för sjuklön betyder inte att stor sjukfrånvaro bland de anställda påverkar verksamheten påtagligt negativt.

Med det inte sagt att man inte har "rätt" att vara sjuk eller att man ska finna sig i att bli illa behandlad av arbetsgivaren. Men är man mycket sjuk, har många frånvarotillfällen under lång period, är vissa jobb och anställningsformer mer rimliga att ha än andra.

Betty Ballbreaker skrev 2015-06-22 02:49:30 följande:

Ag slipper betala sjuklön!

• Anonym (bas)
    Anonym (anonym) skrev 2015-06-22 08:35:14 följande:
    Det gör så klart AG som går ha timanställda som arbetar de dagarna -veckan varje månad som personen är hemma, jag skulle tycka att det var bättre att personen var anställd på 75% , 100% 4 veckor en vecka hemma då någon annan jobbar denna vecka, eftersom det är ett regelbundet återkommande arbetshinder.
    Högriskskyddet är bra men fungerar nog inte särskilt bra ur arbetsgivarsynpunkt om den anställde är frånvarande så regelbundet och kanske uppåt en hel arbetsvecka.
    Den lokala kollektivklubben hos oss (IF Metall) tillåter inte oss att ta in personal på timmar.
    Ska jag ha ersättare för personer med 25% frånvaro är jag tvungen att ha denna person på heltid.

Jag har redan tre medarbetare (av trettio) mer än jag skulle behöva om alla alltid var på plats. Det är förvånansvärt ofta som det trots detta inte räcker till med produktionsbortfall och övertid som följd.
  • Anonym (bert-conny)
    Anonym (bas) skrev 2015-06-22 17:04:15 följande:
    Den lokala kollektivklubben hos oss (IF Metall) tillåter inte oss att ta in personal på timmar.
    Ska jag ha ersättare för personer med 25% frånvaro är jag tvungen att ha denna person på heltid.

Jag har redan tre medarbetare (av trettio) mer än jag skulle behöva om alla alltid var på plats. Det är förvånansvärt ofta som det trots detta inte räcker till med produktionsbortfall och övertid som följd.
    Gäller det Teknikavtalet?
Svar på tråden Utskäld av chef för mensvärk