Inlägg från: Anonym (nn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nn)

Jag tror att jag såg en pedofil i helgen

Virriga Vera skrev 2015-06-22 21:14:28 följande:
    Nej, du är varken omtänksam, hjälpsam eller har en god moralisk medvetenhet, du vill gärna se dig som sådan. Men det är du inte. Svaret på varför du inte är det har du i det jag markerat ovan. Du är kort och gott en en fullblodsegoist.
    Ibland är också det högst nödvändigt.
  • Anonym (nn)
    helene 355 skrev 2015-06-22 21:15:05 följande:
    men de bryr du dig inte om att ta reda på eller agera efter.
    Vad jag menade var att det kan ha varit så, dvs. inte säkert.
  • Anonym (nn)
    Anonym (.?) skrev 2015-06-22 21:16:53 följande:

Jag hoppas att du själv inte vill ha hjälp när du hamnar i en utsatt situation. Om du blir överfallen, misshandlad o våldtagen så anser du att folk ska titta men sen bara fortsätta vidare?

Det hoppas jag verkligen inte, önskar att flera var modigare..
  • Anonym (nn)
    helene 355 skrev 2015-06-22 21:18:29 följande:
    i vilket läge då?

skulle någon ha skjutit dig på plats om du anonymt ringt polis eller gjort en anmälan, torterat dig till döds? Stod de mellan dig och barnets liv i den situationen?
    Viss självbevarelsedrift är sunt.
  • Anonym (nn)
    SchaefferBoy skrev 2015-06-22 21:21:02 följande:

Vad exakt gjorde pedofilen som du såg. Finns många föräldrar som har intim kontakt med sina barn utan att de är pedofiler.

Det är lite det jag försöker säga, att jag kan ha missuppfatta det med, men som jag skrev så vill jag inte beskriva vad det var jag såg.
  • Anonym (nn)
    Anonym (W) skrev 2015-06-22 21:21:17 följande:
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 21:09:49 följande:
    Såhär är det. Jag är en väldigt omtänksam och hjälpsam människa med god moralisk medvetenhet, men jag kan inte spendera all min tid åt att tänka på andra för mig helt främmande människor. Det är inte min uppgift.
    Ingen kräver att du ska ägna all din tid åt andra, men när en medmänniska befinner sig i nöd är det din förbannade medmänskliga skyldighet att bistå om du kan.
    I synnerhet när det handlar om människor som inte kan hjälpa sig själva som barn.
    Självklart är det i första hand föräldrarnas uppgift att skydda sina barn men om dom fallerar för att dom inte kan, inte vill eller inte vet då är det vi andra vuxna som måste träda in.
    Det medmänskliga ansvaret kan du aldrig frånvisa dig.

Det finns kanske andra men om alla andra tänker som du att nån annan ska göra bara inte jag då kommer ingen att göra,
    Inte heller när det är du eller nån du faktiskt bryr dig om.
    Du borde skämmas för att ha lämnat ett litet barn hjälplöst. 

Då kommer vi till den tråkiga verkligheten att det finns hur många som helst som befinner sig i nöd i vår omgivning. Också vuxna befinner sig många gånger i omöjliga situationer så jag tycker inte att det är enbart barn som blir utsatta. Sen att barn ligger många nära om hjärtat är bara mänskligt, det beror lite på hur man levt, lever och ser på saker och ting i denna våldsamma värld.

Vad jag syftade till då jag skrev om ansvar var närmast att jag inte är utbildad eller betald för att gå vissa ärenden. Den medmänskliga biten förstår jag och det är ledsamt att se på, ändå så gjorde jag ett val att inte agera denna gång.

Jag hoppas att någon annan blir ett starkare vittne så att hen får hjälp.
  • Anonym (nn)
    WorldOnFire skrev 2015-06-22 21:58:47 följande:
    Barn kan inte förväntas se efter sina egna intressen som en vuxen människa kan göra. Självklart kan man inte hjälpa alla, jag förstår hur du menar då jag själv är en sådan som ofta ställt upp och bl.a deltagit i att rädda livet på flera människor. Ibland om det inte är ett akut nödläge har man inte ork eller tid att hjälpa till. Men då det är ett barn och om du är relativt säker på att barnet blir utsatt för någon typ av sexuellt övergrepp så är det fruktansvärt kyligt och egoistiskt av dig att inte agera.
    Jag förstår din tankegång och jag respekterar den.
  • Anonym (nn)
    Pastella skrev 2015-06-22 23:34:53 följande:

Du skriver att du inte kan rädda hela världen, och det kan ju ingen. Men du lyckas inte ens försöka rädda ett barn som blir utsatt precis framför näsan på dig. Tragiskt.

Jag har sett många drabbade under min livstid. Normalt sett gör jag vad jag kan.
  • Anonym (nn)
    molly50 skrev 2015-06-22 23:39:03 följande:
    Den första tanken som dyker upp när jag läser det här är varför du inte gjorde något?
    Det handlar om ett barn och du misstänker att det blev utsatt för något sexuellt.
    Då står man inte bara och tittar på utan då agerar man och anmäler direkt.
    Om du anmäler anonymt så är inte heller risken så stor att du råkar ut för något om det är där skon klämmer.
    Jag vet inte om du är handlingsförlamad eller bara egoistisk eller en kombination av båda.
    I vilket fall som helst så har du gjort fel och ev. bidragit till att ett barn kommer att må mycket dåligt.
    Tänk på det.
    Jag vet vad jag tänker på. Se inlägg #25
  • Anonym (nn)
    molly50 skrev 2015-06-22 23:51:43 följande:
    Har redan läst det. Och jag kan fortfarande inte förstå varför du bara stod och såg på utan att agera.
    Då får du tänka på det och återkomma, men nu börjar det bli läggdags för min del i vilket fall. Ska nog sova gott, det har varit en hektisk helg. Tomte
Svar på tråden Jag tror att jag såg en pedofil i helgen