Anonym (W) skrev 2015-06-22 21:21:17 följande:
Anonym (nn) skrev 2015-06-22 21:09:49 följande:
Såhär är det. Jag är en väldigt omtänksam och hjälpsam människa med god moralisk medvetenhet, men jag kan inte spendera all min tid åt att tänka på andra för mig helt främmande människor. Det är inte min uppgift.
Ingen kräver att du ska ägna all din tid åt andra, men när en medmänniska befinner sig i nöd är det din förbannade medmänskliga skyldighet att bistå om du kan.
I synnerhet när det handlar om människor som inte kan hjälpa sig själva som barn.
Självklart är det i första hand föräldrarnas uppgift att skydda sina barn men om dom fallerar för att dom inte kan, inte vill eller inte vet då är det vi andra vuxna som måste träda in.
Det medmänskliga ansvaret kan du aldrig frånvisa dig.
Det finns kanske andra men om alla andra tänker som du att nån annan ska göra bara inte jag då kommer ingen att göra,
Inte heller när det är du eller nån du faktiskt bryr dig om.
Du borde skämmas för att ha lämnat ett litet barn hjälplöst.
Då kommer vi till den tråkiga verkligheten att det finns hur många som helst som befinner sig i nöd i vår omgivning. Också vuxna befinner sig många gånger i omöjliga situationer så jag tycker inte att det är enbart barn som blir utsatta. Sen att barn ligger många nära om hjärtat är bara mänskligt, det beror lite på hur man levt, lever och ser på saker och ting i denna våldsamma värld.
Vad jag syftade till då jag skrev om ansvar var närmast att jag inte är utbildad eller betald för att gå vissa ärenden. Den medmänskliga biten förstår jag och det är ledsamt att se på, ändå så gjorde jag ett val att inte agera denna gång.
Jag hoppas att någon annan blir ett starkare vittne så att hen får hjälp.