Inlägg från: Mymlan L |Visa alla inlägg
  • Mymlan L

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

Anonym (trött) skrev 2015-06-25 20:35:50 följande:
    Skitsnack, jag har inga barn och mitt liv har väldigt mycket mening.
    Det var inte vad jag skrev. Vet du vad existentiella funderingar betyder?
    Det är väldigt vanligt i tonåren. De allra flesta tonåringar funderar på meningen med livet.
    Meningen med livet är bra mycket lättare att förstå då man fått barn.
    Det betyder inte att barnlösas liv är meningslösa. Det betyder just bara att har man någonsin haft existentiella grubblerier, försvinner de med barnets ankomst.
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2015-06-25 21:26:12 följande:
    Nej, det är inte till min mamma jag vänder mig till när det krisar. Sambon och jag vänder oss till varandra och den dagen min son hittar sin livskamrat sp hoppas jag verkligen att det inte är till oss föräldrar han vänder sig till i första hand utan till sin livskamrat.

Det är till min sambo jag tankar trygghet och kärlek och det hoppas jag att min son i framtiden kommer göra.
    Och var fick du trygghet och kände tillit innan din man kom in i bilden? 
    När du var litet barn, tonåring, övergiven i ett förhållande?
  • Mymlan L
    villbaraveta skrev 2015-06-25 21:30:18 följande:
    Barnen är ofta anledningen att det skiter sig?
    Barnlösa par lever i regel lyckligare än de med barn, visar en hel del forskning iaf.
    Vad menar du med "skiter sig"?
    Att ett förhållande tar slut finns det lika många anledningar till som det finns förhållanden.
    Och att barnlösa i förhållande skulle leva lyckligare än de med barn är en sanning med modifikation.
    Själv är jag bra mycket gladare ensam med mina barn än i något tidigare förhållande.
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2015-06-25 21:47:34 följande:
    I det här förhållandet. Jag har aldrig stått nära mina föräldrar
    Då var det som jag misstänkte. Stackars arma unge!
    Det förklarar varför du resonerar som du gör.
  • Mymlan L
    MammAmma skrev 2015-06-25 21:47:41 följande:
    För mig är det en självklarhet och jag skulle inte kunna klandra en partner som offrade mig för sitt barns skull - jag skulle göra samma sak.
    Just!
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2015-06-25 21:59:17 följande:
    Stackars???

Jag mår jättebra. Trivs bra med mitt liv och har inga som helst problem med min barndom.

Däremot beklagar jag att du aldrig har fått uppleva den närhet och känsla när man lever ihop med sin stora kärlek.

När man upplever den så ser man inte sin partner dom utbytbar. Då är man inte gladare utan honom än med honom

Vad gör du den dagen då dina barn är utflugna och har ett eget liv?
    Ja, stackars dig!
    Klart att du inte har problem med något du aldrig upplevt.
    Självklart står barn och föräldrar varandra nära om det är en sund familj.
    Och självklart att det sociala arvet formar människor. Du tycker inte att barnen är det viktigaste i livet - det beror på din egen erfarenhet.
    Det är ju bra att du kan känna trygghet hos din partner, men vad händer den dag han försvinner?
    Du vet väl att det finns Skype, Messenger och vanlig telefon? Och tåg, flyg och båt som kan ta en dit man vill? Man behöver inte vara isolerad från varandra för att det är tusentals mil som skiljer en åt.
    Dessutom finns det något som heter vänner.

Och visst har din/dina tidigare relationer inte hållit utan ersatts av en ny sambo/pojkvän.
    Varför inte erkänna att pojkvänner du haft har bytts ut mot nya i dina tidigare förhållanden?  Dina tidigare älsklingar är ju en del av statistiken över avbrutna förhållanden.
  • Mymlan L
    Tow2Mater skrev 2015-06-26 01:45:50 följande:
    Läs #176 igen, det står inget om att barnen inte är viktigast. Själv tycker jag sextiotalist har ganska sunda åsikter här.
    Själv står jag mycket nära mina foräldrar, men det är aldrig dem jag skulle vända mig till i kris om jag absolut inte måste. Bland det värsta som finns är väl att ha en partner som ventilerar problem med sina foräldrar!
    Där halkade du inte lite väl slarvigt på ett bananskal!
    Det var inte dig jag vände mig till. 
  • Mymlan L

Ess skrev 2015-06-26 09:59:24 följande:

Så länge man lever i den sk kärnfamiljen så har man nog oftast samma syn på hur stor uppoffring barnen är värda.

Problemen börjar när föräldern träffar en ny partner som hellre räddat sig själv än barnet, som aldrig skulle få för sig att riskera sitt liv för barnet.
    Som heller inte vill avstå från sin egen aktivitet för att sitta på en meningslös fotbolls turnering och glo på en massa ungar som jagar en boll.

För fakta är att man hellre offrar sin aktivitet (sitt liv) för att se sitt eget barn bli glad, än att man avstår för en unge som inte betyder något för en, som man kanske inte ens tycker om.

Ser du barn som en uppoffring????? Allvarligt?

Jo, visst finns det väldigt gott om män som bara ser till sina egna behov och struntar fullständigt i barnen. Men att en mamma skulle bete sig så om hon vore frisk och inte hade drogproblem - det har jag aldrig sett. 

Problemet är väl att folk skaffar barn utan att ha en aning om att barn innebär ytterligare ett heltidsjobb från det de föds tills de blir myndiga.
  • Mymlan L
    Donum skrev 2015-06-26 11:44:42 följande:
    Jag tänker inte om ang. att barnen är viktigare för mig än min partner om jag tvingades välja. Det händer inte att jag prioriterar en vuxen människas behov framför mina barns behov.
    Håller absolut med!
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2015-06-26 11:50:54 följande:
    Jag skulle nog säga att det beror på digniteten i behovet vilket val man gör. Men jag är ganska säker på att en vuxens behov av akut vård går före ett barns sömnbehov i de flesta fall för att ta ett exempel.
    Som jag skrivit i andra trådar av den här typen, det är behovet som styr inte åldern.
    Det finns ambulans!
    Dessutom är de flesta inte läkare, så det vore idioti att tro att en lekman skulle kunna göra något.
    Hur menar du att en vuxens plötsliga sjukdom skulle hindra någon från att ta hand om sitt barn?
Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?