Inlägg från: Mymlan L |Visa alla inlägg
  • Mymlan L

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

BioBonus skrev 2015-06-26 12:34:12 följande:
    Klart man gör uppoffringar för sina barn. Vad är så fruktansvärt med det?
    Det är rätt hemskt om man ser det som uppoffringar.
  • Mymlan L
    BioBonus skrev 2015-06-26 12:41:50 följande:

Men snälla - det är väl klart att ett barn kan behöva vara vaket trots att det egentligen kanske skulle behöva sova, om man måste köra sin partner till akuten... 

Inte ringer man väl en ambulans för tex ett brutet ben bara för att lillen måste sova, eller?

Jo, jag skulle ringa ambulans. Och vägrar de komma skulle jag ringa taxi och förklara situationen. Taxichauffören skulle få ta den vuxne till akuten.
    Vore det dag och vi var hemma skulle jag be en granne om hjälp med transport om inte ambulans beviljades. 
    Hade jag ett litet barn som behövde vila, skulle det sova gott i bärsele eller vagn. 

Alla har inte bil eller ens körkort.
    Men de flesta borde ha tillräckligt med fantasi för att kunna tänka ut en passande lösning på ett problem.
  • Mymlan L
    BioBonus skrev 2015-06-26 12:43:09 följande:
    Varför? Att jag gör uppoffringar för mina barn innebär inte att det jag offrar är mer värt än det jag istället får med mina barn. Om vi byter ut ordet uppoffring mot omprioritering - känns det bättre då?
    Omprioritering har en helt annan innebörd än uppoffring.
    De ligger inte ens nära i betydelse.
    Det är i skriven text viktigt att använda adekvata ord, just för att missförstånd ska kunna undvikas.
  • Mymlan L
    BioBonus skrev 2015-06-26 13:11:02 följande:

Fast en omprioritering behöver inte innebära något positivt i o f s. Men det vet du säkert.

Jag gjorde uppoffringar när jag skaffade barn. Jag offrade långa, och många utlandsresor. Jag offrade min mc till förmån för bil. Jag offrade storstadslivet för vi hittade ingen större lägenhet där vi bodde. Massor av uppoffringar gjorde jag och min man. Självklara uppoffringar, men ända stora förändringar i det liv jag levde och trivdes med.

Ändå värre! 
    Du anser verkligen att du har gjort många offer och försakat en massa för dina barn?
    Sorgligt!!!
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2015-06-26 13:15:27 följande:
    Jag offrade också en massa när jag fick barn. Jag offrade ett spännande projekt (nej det stannade inte upp för att jag var föräldraledig) t.ex, slutade att rida (det blev för långt och för krånglig), min frihet (den största uppoffringen).
    Skriver under att det var självklara uppoffringar, men ändå uppoffringar.
    Det är verkligen sorgligt att du anser dina barn orsak till dina försakelser!
    För mig är det obegripligt att man kan se det som att man gör uppoffringar, offrar saker för sina barn.  
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2015-06-26 13:29:06 följande:
    Varför är det sorgligt, det är sorgligt om man är bitter och inte kan stå för sina val. Men inte sorligt om man är tillfreds med valen.

Livet är en kompromiss, ständigt. Man får försaka något för att få något annat.
    Att offra något, göra en uppoffring, är en negativ aktivitet. 
    Själva ordet uppoffring är negativt laddat.
    Använd inte det om du menar något annat.

Har du gjort ett fritt val är det ingen uppoffring. Använd inte uppoffring om du menar ett val. Det är en annan sak och inte ett negativt laddat ord.
  • Mymlan L
    Anonym (xx) skrev 2015-06-26 13:33:26 följande:
    Men snälla ge dig! Satt du bara och väntade på en stol i fjorton år och sen födde du barn på löpande band och äntligen fann du meningen med livet?! Berätta! Hur var det för dig?
    Varför skulle jag göra det?
    Varifrån har du fått  "satt och väntade på en stol i fjorton år"?
    Och vem har sagt att jag fött barn på löpande band?
    För att finna meningen med livet?

Hur var din egen barndom?
    Hur många barn har du?
    Hur gammal var du när du födde dem?
    Och så kan jag fortsätta ...   men det är ingen vits eftersom du inte förstår vanlig skriven text utan tillför  en massa som inte finns.
  • Mymlan L
    Uppoffring betyder försakelse, offer.
    Var noggrann med ordvalet!

BioBonus skrev 2015-06-26 13:32:05 följande:
    *skrattar* och försakat har jag skrivit var? Du börjar bli lite pinsam i din iver att göra mig till en förfärlig människa... 
    BioBonus skrev 2015-06-26 12:34:12 följande:
    Klart man gör uppoffringar för sina barn. Vad är så fruktansvärt med det?
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2015-06-26 13:40:27 följande:
    Hon gör alla till förfärliga människor som inte delar hennes syn på livet
    Du tror en massa. Nöj dig med att läsa texten!
  • Mymlan L
    Anonym (...) skrev 2015-06-26 14:07:06 följande:
    Själv kallade du att skaffa barn för ett heltidsjobb. Det är inte heller ett positivt laddat ord om man menar obetalt arbete. Och jo, en uppoffring kan givetvis vara ett fritt val. Någon som går ner i vikt kanske ser det dom en uppoffring att avstå från sötsaker, men ser ett annat värde i att avstå från dem.
    I din värld kanske obetalt heltidsjobb med egna barn är negativt, i min är det inte så!
    Knappast att någon som bantar ser behovet av att lägga om kosten som en uppoffring. Gör man det är det dömt att misslyckas.
Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?