Inlägg från: Mymlan L |Visa alla inlägg
  • Mymlan L

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

sextiotalist skrev 2015-06-26 16:58:34 följande:
    Nej, jag förväntar mig inte att någon leker med sina barn. Leker gör barn sinsemellan. Föräldrar gör annat med sina barn. Jag gjorde massor med mitt barn, men lekte inte. Men han pratar fortfarande om alla skogspromenader vi gjorde.
    Barn leker även med vuxna om de vuxna tillåter det.
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2015-06-26 17:03:45 följande:
    Jag har aldrig ersatt en pojkvän med en annan och framförallt så har jag inte sett någon av dessa som en framtida livskamrat. Om någon av dessa hade börjat prata om familjebildning eller så. Då hade jag sprungit. Det var först med mun sambo som jag kände att här är något för framtiden. Jag hade inte velat ha barn med en man som jag inte kände att jag ville ha en framtid med. Så jag ser inte en som man väljer att dela sitt liv med som utbytbar.
    Hur kan du då förklara att det är så många förhållanden, med barn inblandade, ofta gemensamma barn, som avbryts?
    Jag har varit i skolor där fler än hälften av barnen hade frånskilda föräldrar. Tror du inte dessa föräldrar tänkte som du - att de hade hittat drömprinsen (som för övrigt inte finns).
  • Mymlan L
    Anonym (...) skrev 2015-06-26 17:14:24 följande:
    Som sagt, tolkning sker av ALL text. Man utgår från vissa saker när man läser en text. Det är helt omöjligt att komma ifrån (om man inte är autist, kanske?) Och på det sättet du skrev, att du skulle ringa ambulans och taxi, drar man slutsatsen att du inte skulle skjutsa. Om det sen beror på att du inte har körkort och bil är det så viktig information att det borde varit med i texten. Tro mig, dina inlägg kan också tolkas illvilligt och bokstavligt.
    Varför tar du för givet att alla har körkort och bil? Har du funderat på det?
  • Mymlan L
    Tow2Mater skrev 2015-06-26 17:11:41 följande:

För de flesta brukar ju nykärheten lägga sig efter en tid, och ersättas av mycket djupare kärlekskänslor som djupnar mer och mer ju längre tid man tillbringar ihop. Efter t ex 20 år tillsammans med en partner kommer ju känslorna att mer befinna sig på liknande djup som den kärlek man har för sina barn, än när man är nykär. Att du jämför nykärhet med kärleken till egna barn låter konstigt?

Det kanske är så för dig, men knappast för den som är nykär.

Sedan spelar det ingen roll om det är en helt ny eller en 30 år gammal relation; mina barn skulle ändå komma i första hand. 
  • Mymlan L
    Anonym (...) skrev 2015-06-26 17:20:17 följande:
    Därför att diskussionen handlade om att skjutsa någon. Jag tar inte för givet att folk har körkort och bil, men i en diskussion där en av grundpremisserna är "att ha körkort och bil" är det rimligt att upplysa om att så inge är fallet.
    Vem satte grundpremisserna körkort och bil i den här diskussionen och när?
    Jag har inte sett det villkorat någonstans.
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2015-06-26 17:21:04 följande:
    Jag skulle aldrig förbjuda det. Men man har olika relationer med olika personer. Jag såg det tydligt med sonens halvsyskon. Den ena var den man lekte med, den andra gjorde man annat med. Även vi föräldrar har olika relationer. Så nej, han saknade nog inget. Han fick lek, han fick sällskap, han fick upptäcka saker i naturen men av olika personer. Kärlek fick han av alla.
    Förbjuda?
    Menar du allvar?
  • Mymlan L
    BioBonus skrev 2015-06-26 17:22:49 följande:
    Varför ge sin syn på huruvida man skjutsar till akuten eller inte om man inte ens har möjligheten att göra det? Då skriver man "nu har jag förvisso varken bil eller körkort, men om jag hade det så...."
    Det är intressant hur många som uppenbarligen inte kan läsa dina inlägg ordentligt enligt dig. Du tror inte det är så att du har lite problem med att uttrycka dig? Eller är det alla andra som går i otakt?
    Spelar det någon roll vad en person skriver när du och många andra med ert bagage inte läser vad som står utan att tro annat än just det som står?

Ni har ju redan bestämt er för att inte lyssna. 
    För att ni inte gillar min inställning att mina barn är viktigare än en vuxen.
    Barn ÄR viktigast. Det är de som ska leva vidare. Det är de som tvingas ta hand om all skit tidigare generationer åstadkommit.
    Kärleken till barnen kan aldrig dö. Det kan den dock till andra vuxna - och det gör den bevisligen.
  • Mymlan L
    Anonym (*))) skrev 2015-06-26 17:28:11 följande:
    I min familj kommer alla på samma plats.

Jag skulle känna mig misslyckad som förälder om mina barn anser att jag ska anpassa hela mitt liv efter dom. Jag försöker uppfostra mina barn till självständiga individer, som kan forma sina egna liv. Inte hålla mamma och pappa i handen alltid.

Min dotter har dejtat en kille som var strax över 20, han tog för givet att hans mamma (ja, hon var ensamstående, av någon konstig anledning) skulle passa upp på honom, och hon gjorde det utan att knota. Han var ju hennes lilla älskling (hennes ord). Behöver jag berätta att dottern drog sig ur förhållandet ganska snabbt? Vuxna människor som inte klippt navelsträngen är oattraktiva, tycker nog de flesta.
    Konstigt sätt att se på sitt föräldraansvar! Att barnen skulle anse att man ska anpassa hela livet efter dem. Men de finns; jag har sett dem. 
    I själva verket är det föräldrarna som brister i sin föräldraroll.

Menar du alltså att du tycker man ska strunta i barnen när de blir 18?
    Det finns folk som slänger ut sina 18-åringar i kylan. Säger åt dem att de nu får klara sig själva. Vilket generalsvek!
    Att ha självständiga, lyckliga, välartade, framgångsrika barn som får min villkorslösa kärlek, hur gamla de än blir, är mitt mål. Ingen vuxen kommer någonsin att kunna påverka det målet.
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2015-06-26 18:02:16 följande:
    Vi är flera som inte rangordna familjemedlemmarna, som anser att alla är lika viktiga och faktiskt. Det finns det otal bevis på. Kärleken till barn kan dö. Annars hade inte föräldrar förskjutit sina barn och det har ansetts normalt. Även om det behövs något innan.

Jag är säker på att det finns saker som gör att min kärlek till mitt barn skulle dö, nu är dessa händelser tack och lov osannolika. På samma sätt finns det saker som min sambo skulle döda min kärlek till honom. Nu är ju dessa olika kärlekar baserade på olika saker.
    Det är inte det minsta normalt att inte vilja veta av sina barn, eller förskjuta dem. Det är sådant religiösa sekter håller på med, men inte en normalt funtad förälder.
  • Mymlan L
    BioBonus skrev 2015-06-26 18:38:25 följande:
    Men det finns föräldrar som hamnar i situationer där de måste välja bort ett barn för att själva överleva. Tex vid droger eller tung kriminalitet. Dessa föräldrar förtjänar stöd och förståelse och inte påhopp om att de inte är normalt funtade...
    Nej, men ursäkta, att jag inte skrev det!

Det är en viss skillnad på en förälder som är sjuk, har missbruksproblematik eller har en funktionsnedsättning jämfört med alla till synes helfriska föräldrar som slänger ut sina barn och inte vill veta av dem.
    Självklart är de till synes friska föräldrarna inte friska - det begriper ett barn.
  • Mymlan L
    Anonym (xx) skrev 2015-06-26 13:33:26 följande:
    Men snälla ge dig! Satt du bara och väntade på en stol i fjorton år och sen födde du barn på löpande band och äntligen fann du meningen med livet?! Berätta! Hur var det för dig?
    Och du har fortfarande inte svarat på varifrån du fått ovanstående info?
    Den text jag skriver i tråden är just bara ren information. Det är inte en uppsats, skönlitteratur eller poesi.
    Säkert lider du av hjärnspöken, barnlöshet och gud vet vad.
    Anonym (xx) skrev 2015-06-26 19:09:50 följande:
    Skärp dig. Du tror att du skriver en fin och rak svenska men du skriver inte så bra som du tror. Då hade du tex inte använt fem frågetecken för så skriver man inte enligt svenska skrivregler. Men du är inte ensam, de flesta skriver dålig svenska på nätforum. Därav tolkningsutrymmet. Du skriver knappast facksvenska så du kan inte påstå att man läser fakta i din text.
    Du hakar upp dig på oväsentligheter och gör en höna av en fjäder.
    Du ska inte tala om för mig hur man skriver; det valet är helt mitt eget. Här skriver jag precis som jag vill, hur långt från svenska skrivregler det än är. Några utropstecken efter ett ord är det bara idioter som hakar upp sig på.
    En facktext är inte samma sak som att skriva fakta i en text. 
    Om du är så språkligt hemma som du tror, borde du veta det.
  • Mymlan L
    Anonym (förälder) skrev 2015-06-26 19:23:28 följande:

Men snälla nog finns det ett mellanläge mellan att skita och ignorera barnen och att curla dom fullständigt sönder och samman.
    Det känns som att ni pratar om olika saker men egentligen inte alls står så långt ifrån varandra.
    Jag har redan redogjort för hur jag ser på det, ungefär som BioBonus, i vardagen är allas vilja viktig, men i en krissitaution så går barnet först.
    Sen skulle jag uttrycka det lite annorlunda.
    Barnets reella behov kommer först.
    Vilja är något annat och varierar om barnet får den igenom och självklart fostrar jag barnen till självständiga individer som klarar sig själva.
    Jag kommer ju inte alltid kunna vara där och vill inte heller vara det. 
    Och faktiskt så tror jag att dom flesta föräldrar ser det ungefär så.

Men ska vi snacka problem så tycker jag att det är ett mycket större problem med alla barn som saknar omvårdnad och guidning i livet,, som blivit övergivna.
    Fysiskt, mentalt eller både ock. 

Ja, man kan ju hoppas att det finns ett lagomläge någonstans mitt emellan.

De övergivna barnen finns över hela Sverige och de är många! 
    Så många övergivna barn i Sverige
  • Mymlan L
    Brumma skrev 2015-06-26 19:58:18 följande:
    Jag är hyffsat säker på att det inte är just den inställningen som ogillas. Tror snarare det är dina påhopp och oförmåga att läsa en text och förstå vad som menas.

Vilket i sig är lite lustigt med tanke på vad du anser andra gör :D
    Det där var ett rent påhopp och ditt behov av att förminska och sätta dig på mig!

Du kanske inte tål folk som inte tycker som du?
    Eller uttrycker sig som du?
    Eller så är det helt enkelt så att du behöver en hackkyckling. Det är många som har det behovet. Vad det beror på ligger i din historia.
  • Mymlan L
    Brumma skrev 2015-06-26 20:20:43 följande:
    Har inget som helst behov av att förminska dig eller hacka på dig men faktum är att det är precis vad du gjort hela eftermiddagen. Efter ett tag så tröttnar man på att läsa dina påhopp.

Håller dock med om att det finns vissa som behöver hackkyckling. Jag tycker att du skall läsa igenom både vad du skrivit och det andra försökt förklara. Och försöka läsa utan förutfattade meningar. Och som ngn ovan skrev - försöka se hur det du skriver kan uppfattas. Jag förstår faktiskt inte hur någon så fatalt kan missförstå så mångas inlägg.

Och nej. Jag skriver inte det för att på ngt sätt trycka ner dig. Men det ÄR lättare att ta sig igenom livet OCH en diskussion om man försöker gå in för att lyssna på folk istället för att missförstå och attackera.
    Då skulle jag uppskatta om du tog ditt förnuft till fånga och slutar med de påhopp du faktiskt gjort.

Och nej, jag hoppar inte på någon som inte först hoppat på mig.
    Ni får alla ha hur totalt avvikande åsikt eller värdering som helst, bara ni har en respektfull ton. Vilket ni inte har.
    Dock är detta obetydligt i denna diskussion: TS ville ha svar på hur barnen kommer främst. Det är där fokus ska ligga. 
    Jag verkar i detta forum, åtminstone i denna tråd, vara nästan ensam om att värdera mina barn viktigare än alla andra vuxna. För mig kommer de alltid, hela livet igenom, gå före en vuxen. Jag antar att jag kommer att känna samma sak för barnbarnen, när och om de hinner komma innan jag dör. 

Barn är den finaste gåva man någonsin kan få. Jag är ateist, men jag tackade högre makter för det små knyten jag fick när barnen föddes.
    Och så är det fortfarande, varje dag är jag evigt tacksam över mina barn som är fantastiska, smarta, intelligenta, begåvade, vackra och mina ögonstenar. Jag har anledning att vara hur stolt som helst över dem - och det tycker även deras vänner och andra vuxna.
    Hade inte jag funnits där och stöttat, supportat, hjälpt och krigat för dem, hade de inte alls haft möjlighet att klara skolan, läsa vidare och ägna sig åt sina intressen och yrkesval. Deras och mitt liv har varit en kamp och en resa som svetsat oss samman. Det har varit hårt och för jävligt många gånger, men vi ser ut att klara oss riktigt bra till slut. 

Så . . . , krävdes det skulle jag slänga mig framför det som höll på att skada dem. Jag har redan gjort det flera gånger. 
    När det gäller mina barn är jag en tigermamma. Det har behövts eftersom alla svårigheter kommer av att deras far var och är en skitstövel och ett stort svek i deras liv.
    Tack och lov finns min bror där för dem. Och de har under senare år haft mycket bra förebilder i manliga lärare.

Jag förmodar att det är sådana här saker TS vill veta.
  • Mymlan L
    Brumma skrev 2015-06-26 21:49:40 följande:
    Säger som ovanstående. Det är verkligen synd att du inte tagit till dig och förstått vad andra har skrivit.

Sov gott och ha det bra. Det är ingen större idé att fortsätta en diskussion med ngn som hittar på andras åsikter.
    Det är verkligen tråkigt att du har den inställningen!

Antar att du inte ens märkte av att andra än jag har inställningen att barnen går först. Du är så ute efter att hacka, så ord finns inte.

Tidig läggdags för dig, tydligen! Hoppas du har läst godnattsagor för dina barn och stoppat om dem och talat om för dem hur mycket du älskar dem.
  • Mymlan L
    BioBonus skrev 2015-06-26 21:42:07 följande:
    Du har helt uppenbart inte förstått mycket av det vi andra sagt. Så synd.
    Ja, det är synd att ni är så tröga att ni inte kan hålla er till TS frågeställning utan bara måste hacka!
  • Mymlan L
    Anonym (xx) skrev 2015-06-26 21:26:47 följande:
    Vill du inte skriva bättre än du gör så är det fritt för tolkningar. Du har inte förstått något av det jag skrivit så du har tydligen även problem att ta till dig skriven text.

Vad var det du ville säga om barnlöshet? Och nåt om allt bagage andra än du har på detta forum.
    Precis, jag håller inte med dig och du läser saker som inte står.
    Det är ditt problem, inte mitt.
  • Mymlan L
    Anonym (*))) skrev 2015-06-26 21:08:29 följande:
    Denna meningen visar med all tydlighet att du inte förstått vad andra skrivit.

Hade varit kul om du kunde svara på min fråga:
    Mymlan L skrev 2015-06-26 18:10:00 följande:

Menar du alltså att du tycker man ska strunta i barnen när de blir 18?
    Det finns folk som slänger ut sina 18-åringar i kylan. Säger åt dem att de nu får klara sig själva. Vilket generalsvek!

Nej, hur kunde du få för dig det?

Vad skrev jag som fick dig att fråga det?
    Vore trevligt om det gick att föra en dialog med dig, men det är omöjligt med en som inte vill utan har bestämt sig för att jävlas.
  • Mymlan L
    Anonym (*))) skrev 2015-06-26 22:44:02 följande:
    Du kan alltså inte stå för det du skrivit?

Så förvånande....
    Och så är du där och hackar igen!
    Ge dig!
    Du tror väl inte på allvar att jag blir kränkt av dina taffligheter?
  • Mymlan L
    HäckHäxan skrev 2015-06-27 21:24:44 följande:
    Jag menar att om en partner säger att jag måste välja så väljer jag mitt barn utan att blinka. Det är liksom inte ens något att diskutera. På samma vis kommer barnets behov före en partners.

Nej ingen vettig ber någon välja, men nu finns det massor av helt ovettiga människor i världen också och inte bara vettiga....
    Självklart!

Ovettiga typer finns både här och där . . .
Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?