• Anonym (Killen)

När får killar bli påpassade?

Tycker att man som man sällan får bli påpassad eller får vara ett offer. 

Ser det så här.

Som kvinna har du t.ex. mens, får du ont och problem med det så får du vara hemma, man tycker synd om kvinnor osv. Helt befogat yes, jag ser inget fel med det. 

Som kvinna föder du barn och du får extra hjälp med det mesta under barnabärandet, sjukvård osv. Helt befogat inget fel med det. 

Som kvinna är du oftast i alla fall svagare än män och får mer hjälp med tunga saker, bära saker osv. Helt befogat. 

Som kvinna är du offer för jämställdheten och får fler events, organisationer, tillställningar dedikerade för kvinnor. Kanske det också helt befogat. 

osv. Jämför jag detta med en mans liv så hittar jag inget område, ingen situation, ingen möjlighet då en man får känna sig som offer, när en man får bli påpassad, när en man får känna sig svag.. 

Jag hittar bara situationer där jag som man måste prestera, vara stark, hjälpa andra osv. 

Man talar om att män ska få visa sig och vara svag. Men får man verkligen det? Om jag är svag så blir jag stämplad att jag inte är en bra man, jag hjälper inte till jag måste ju hjälpa kvinnorna, jag måste göra det och det. Så får jag verkligen vara svag för samhället?

Det är inte så att jag avundas att t.ex. föda barn. Men jag avundas att någon gång få vara den svaga, den som inte behöver prestera, den som kan få bli påpassad någon gång, den som får uppmärksamheten, den som får hjälpen och stödet. :(

• Svar på tråden När får killar bli påpassade?
  • Anonym (Ugglan)

Uppassad heter det. Att bli påpassad är nåt negativt, som att chefen står och lurar bakom hörnan för att kolla så man inte tar två minuter för lång paus.

Som jämställd och framåt kvinna har jag varit glad över att kunna delförsörja min man när han blivit av med jobbet två gånger på fem år (utan egen skuld), jag bär mina prylar själv, min mens ger inga bekymmer att tala om för det finns Ipren, och när jag fått barn var det han som fick ryggskott första natten och måste hjälpas till doktorn, så jag har inte precis haft så mycket avlastning där heller.

Du har en poäng i det du säger men liksom jag inte låter mig förminskas till  hjälplöshet bara för att jag råkar vara kvinna så behöver inte du vara stor och stark jämt heller, man får bara bestämma sig för hur man vill vara och omge sig med människor som man kan vara sig själv med.

• Anonym (nn)
    Anonym (R) skrev 2015-06-24 22:00:32 följande:

Tycker du det är något eftersträvansvärt att känna sig som ett offer? För det tycker inte jag, jag hade hellre haft en killes icke-offerstatus...

Och det är killar som själva måste initiera och stå upp för att de har rätt att inte alltid vara starka, det kan inte tjejer göra åt er. Vi kan däremot stötta er. Jag stöttar dig och alla andra killar som vill visa svaghet (jag kan dock inte stötta att någon, tjej eller kille, ska behöva känna sig som ett offer).

Bra
  • Clever

Mitt ex hade sett reklamen med den där gubben som sitter, med ansiktet lutad över en bunke med kokande vatten i, och en handduk över huvudet - och trodde på riktigt på det som sa: "ni kvinnor talar om att föda barn, ni ska bara veta hur det är när en man är förkyld!"

Så en gång då han var förkyld och jag i samma veva hade knäckt tre revben, så bad jag honom räcka mig "repet" (ett jag hade för att dra mig upp med från sittande eller liggande). Då säger idioten: "men jag är FÖRKYLD!" Jag: "ja, jo, men du är inte döende, så du kanske kan ställa dig upp och gå tre meter för att hämta repet, räcka mig det och sedan gå tillbaka de tre meterna?" Han (med _väldigt_ upprörd röst) "VET du inte hur det är när en MAN är förkyld!? Det är till och med VÄRRE än när en kvinna föder barn!!!"

Och jo, han var helt jävla seriös och tyckte att jag var riktigt oförskämd som ens ställde frågan om repet.

• AnnaZL
    Clever skrev 2015-06-24 22:57:12 följande:

Mitt ex hade sett reklamen med den där gubben som sitter, med ansiktet lutad över en bunke med kokande vatten i, och en handduk över huvudet - och trodde på riktigt på det som sa: "ni kvinnor talar om att föda barn, ni ska bara veta hur det är när en man är förkyld!"

Så en gång då han var förkyld och jag i samma veva hade knäckt tre revben, så bad jag honom räcka mig "repet" (ett jag hade för att dra mig upp med från sittande eller liggande). Då säger idioten: "men jag är FÖRKYLD!" Jag: "ja, jo, men du är inte döende, så du kanske kan ställa dig upp och gå tre meter för att hämta repet, räcka mig det och sedan gå tillbaka de tre meterna?" Han (med _väldigt_ upprörd röst) "VET du inte hur det är när en MAN är förkyld!? Det är till och med VÄRRE än när en kvinna föder barn!!!"

Och jo, han var helt jävla seriös och tyckte att jag var riktigt oförskämd som ens ställde frågan om repet.

Ja, reklamen har ju tyvärr en viss verklighetsförankring.
  • Anonym (Killen)
    Anonym (R) skrev 2015-06-24 22:00:32 följande:

Och det är killar som själva måste initiera och stå upp för att de har rätt att inte alltid vara starka, det kan inte tjejer göra åt er. Vi kan däremot stötta er. Jag stöttar dig och alla andra killar som vill visa svaghet (jag kan dock inte stötta att någon, tjej eller kille, ska behöva känna sig som ett offer).

Så det är kvinnor som ska stå upp för och initiera när män behandlar dem illa? 

Varför tjatas det alltid på att samhället behandlar kvinnor illa, hur samhället och män ska ändra på sig för att vara mer schyssta åt kvinnor?

Men när samhället vill att män ska vara starka så är det återigen männen som ska göra något åt det. Vart var rättvisan och logiken i det?
  • Anonym (nn)
    Anonym (Killen) skrev 2015-06-25 09:10:16 följande:
    Så det är kvinnor som ska stå upp för och initiera när män behandlar dem illa? 

Varför tjatas det alltid på att samhället behandlar kvinnor illa, hur samhället och män ska ändra på sig för att vara mer schyssta åt kvinnor?

Men när samhället vill att män ska vara starka så är det återigen männen som ska göra något åt det. Vart var rättvisan och logiken i det?
    Men det är väl bara att vara stark nog att kunna vara svag?
  • Anonym (Killen)

Visst finns det många individuella skillnader och hur sitt familjeliv ser ut. 

Men jag tycker ändå det förväntas av mig som man att klara mycket mer, klaga mycket mer sällan, kämpa hårdare, vara duktig osv.

Det duger sällan att bara vara som man är. Då blir man antingen omsprungen och hamnar bland högen av män som inte är lika bra. Man måste konstant visa framfötterna och orka. Man måste orka hela tiden annars blir man bortsorterad direkt. 

I ett fikarum t.ex. om du som kille säger något galet så kan man känna hur man blir bedömd för det med tankar som vadå, fattar han inte det. 
    Om en kvinna säger något tokigt så skrattas det bara bort som att det är hur ok som helst o säga något fel eller tokigt som kvinna. 

• Anonym (Killen)

Med andra ord jag är trött på pressen det är att vara man.

• Anonym (nn)
    Anonym (Killen) skrev 2015-06-25 09:24:42 följande:

Med andra ord jag är trött på pressen det är att vara man.

Nu får du nog ta och rycka upp dig lite. Det är inte så lätt att vara kvinna heller alla gånger och även om jag är kvinna så får jag inte bryta ihop. Så jag vet vad du menar, men så kan det vara i livet ibland..
  • Anonym (.)

Du har glömt den stora bilden. Att vi lever i ett patriarkalt samhälle där män har övertaget och är uppassade som grupp generellt sätt när det gäller det mesta. Kvinnor får som grupp kämpa mer för att uppnå samma saker generellt sätt. Hjälp till att motarbeta patriarkatet och stöd feminismen så vi blir jämställda så finns mer utrymme för män att uttrycka sin svaghet.

Svar på tråden När får killar bli påpassade?