• Anonym (Killen)

När får killar bli påpassade?

Tycker att man som man sällan får bli påpassad eller får vara ett offer. 

Ser det så här.

Som kvinna har du t.ex. mens, får du ont och problem med det så får du vara hemma, man tycker synd om kvinnor osv. Helt befogat yes, jag ser inget fel med det. 

Som kvinna föder du barn och du får extra hjälp med det mesta under barnabärandet, sjukvård osv. Helt befogat inget fel med det. 

Som kvinna är du oftast i alla fall svagare än män och får mer hjälp med tunga saker, bära saker osv. Helt befogat. 

Som kvinna är du offer för jämställdheten och får fler events, organisationer, tillställningar dedikerade för kvinnor. Kanske det också helt befogat. 

osv. Jämför jag detta med en mans liv så hittar jag inget område, ingen situation, ingen möjlighet då en man får känna sig som offer, när en man får bli påpassad, när en man får känna sig svag.. 

Jag hittar bara situationer där jag som man måste prestera, vara stark, hjälpa andra osv. 

Man talar om att män ska få visa sig och vara svag. Men får man verkligen det? Om jag är svag så blir jag stämplad att jag inte är en bra man, jag hjälper inte till jag måste ju hjälpa kvinnorna, jag måste göra det och det. Så får jag verkligen vara svag för samhället?

Det är inte så att jag avundas att t.ex. föda barn. Men jag avundas att någon gång få vara den svaga, den som inte behöver prestera, den som kan få bli påpassad någon gång, den som får uppmärksamheten, den som får hjälpen och stödet. :(

• Svar på tråden När får killar bli påpassade?
  • Grrrr

Sen blir jag aldrig påpassad som kvinna heller utan gör alltid allt själv, tunga lyft, jobb, borrning, byta däck, tapetsera, flytta, montera, snickra etc.

Jag är heller aldrig sjuk och har inte ont under min mens och har aldrig fått barn. Så undrar också om någon någonsin kommer passa upp på mig. Tvivlar. Får göra allt själv alltid.

• Grrrr

Så tror inte att det har att göra med om man är man eller kvinna. Ibland känner vi oss alla svaga fast livet kräver av oss att vara starka och det är inte alltid lätt.

Speciellt om man inte har närstående som kan hjälpa till. För vi behöver alla hjälp ibland och då känns det jobbigt att inte få den. Men det är samma för alla och handlar om man har familj nära och snälla människor i ens närhet med ork och energi. Har man inte det får man göra allt själv eller anlita professionella.

• choklad
    Konservativ skrev 2015-06-26 22:18:06 följande:

Och kvinnnor får lägre lön för att de inte vill löneförhandla, jobba lika mycket eller satsa på rätt jobb. När det är männen som gör det är det eget ansvar, när det är kvinnor som gör det så är det patriarkatet. Jo, det är lättare att få en kvinnoprofessur om den är vikt åt en kvinna. faktiskt omöjligt för en man att få en sådan professur.

Och hur ofta förekommer dessa professurer? Skulle vilja få något exempel överhuvudtaget då ordet kvinnoprofessur inte direkt ger många google-träffar om vi säger så...
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Killen) skrev 2015-06-26 11:38:34 följande:

Det spelar ingen roll vilka mansproblem det handlar om. Men att tro att det inte skulle finnas problem där män känner sig felbehandlade och kvinnor har fördel det är ju osannolikt.

Jag vill inte lista några problem för då kommer det alltid gå in i en diskussion om själva problemen i sig. Det blir alltid fokus på debatt kring problemen i sig istället för vad jag vill sätta fokus på = sättet man vill uppnå jämställdhet. 

Här är ju ett ypperligt tillfälle där du tar på dig rollen som offer (gäller de flesta av dina inlägg, men detta är ett bra exempel).

Du gnäller om att mäns problem inte tas på allvar, att män blir orättvist behandlade, men du vill ändå inte ge exempel (har du inga?). Hur ska vi kunna diskutera om vi inte vet vad som är problemet?

Du har inga problem att få folk att tycka synd om dig, hela din TS andas självömkan. Du lyckas jättebra med att framställa dig som ett offer.

Varför gör du inte som kvinnorna, tar saken  egna händer och kämpar för det du tror på? Eller ska vi kvinnor göra det också?
  • Anonym (Killen)
    Anonym (LOL) skrev 2015-06-27 09:33:56 följande:
    Här är ju ett ypperligt tillfälle där du tar på dig rollen som offer (gäller de flesta av dina inlägg, men detta är ett bra exempel).

Du gnäller om att mäns problem inte tas på allvar, att män blir orättvist behandlade, men du vill ändå inte ge exempel (har du inga?). Hur ska vi kunna diskutera om vi inte vet vad som är problemet?

Du har inga problem att få folk att tycka synd om dig, hela din TS andas självömkan. Du lyckas jättebra med att framställa dig som ett offer.

Varför gör du inte som kvinnorna, tar saken  egna händer och kämpar för det du tror på? Eller ska vi kvinnor göra det också?
    Oftast vill man gå över till att diskutera enskilda problem för att det är lättare att slå ner problem och argumentera för att det är inte ett problem eller se hur mycket värre vi har det här istället. Jag har försökt i andra trådar tidigare att ta upp enskilda problem, men det slutar alltid i att folk vill att jag ska ta upp det för att lättare kunna argumentera emot. 

Därför ser jag inte nyttan i att definiera problem när det inte är problemen i sig jag diskuterar utan sättet vi löser problem i samhället för kvinnor och för män. 

Om jag skulle definiera ett enskilt problem så misstänker jag fokus direkt skulle skiftas och man skulle börja diskutera själva problemet i sig om det var ett bra problem, något som verkligen behövde lösas, om kvinnor har det värre osv. 
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Killen) skrev 2015-06-27 12:42:06 följande:
    Oftast vill man gå över till att diskutera enskilda problem för att det är lättare att slå ner problem och argumentera för att det är inte ett problem eller se hur mycket värre vi har det här istället. Jag har försökt i andra trådar tidigare att ta upp enskilda problem, men det slutar alltid i att folk vill att jag ska ta upp det för att lättare kunna argumentera emot. 

Därför ser jag inte nyttan i att definiera problem när det inte är problemen i sig jag diskuterar utan sättet vi löser problem i samhället för kvinnor och för män. 

Om jag skulle definiera ett enskilt problem så misstänker jag fokus direkt skulle skiftas och man skulle börja diskutera själva problemet i sig om det var ett bra problem, något som verkligen behövde lösas, om kvinnor har det värre osv. 

Denna fråga passade du på...

Ja, så länge du inte kan beskriva dina problem bättre, så är det svårt att hjälpa dig.

Sedan säger du emot dig själv. Du vill att män också ska få vara offer (vem fan vill vara ett offer? men det är en annan fråga, men nog så intressant), samtidigt gnäller du över att det är kvinnorna som har det bäst. Så vem är offer enligt dig? Inte männen, enligt dig, och inte kvinnorna, enligt dig.
  • Anonym (Killen)
    Anonym (LOL) skrev 2015-06-27 12:54:47 följande:

Denna fråga passade du på...

Ja, så länge du inte kan beskriva dina problem bättre, så är det svårt att hjälpa dig.

Sedan säger du emot dig själv. Du vill att män också ska få vara offer (vem fan vill vara ett offer? men det är en annan fråga, men nog så intressant), samtidigt gnäller du över att det är kvinnorna som har det bäst. Så vem är offer enligt dig? Inte männen, enligt dig, och inte kvinnorna, enligt dig.
    Jodå. Jag jobbar för vad jag tror på. 
    Men det jag reagerar på är när man får skit som man för att kvinnor inte är jämställa och förväntas att fixa det som man åt kvinnor. 

Men när det blir åt andra hållet då ska man som man också fixa det åt en själv.

Vill bara se rättvisa. Antingen så hjälper båda könen varandra att nå ett bra samhälle, eller så får vart och ett kön stå för sina egna saker. Inte som det ofta förespråkas att mannen ska fixa både sina egna problem och fixa till så att kvinnorna får det bättre. Det blir inte rättvist. 

Personligen gillar jag det första alternativet där alla hjälps åt och hjälper båda könen och då på riktigt hjälpa båda könen.
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Killen) skrev 2015-06-27 13:08:33 följande:
    Jodå. Jag jobbar för vad jag tror på. 
    Men det jag reagerar på är när man får skit som man för att kvinnor inte är jämställa och förväntas att fixa det som man åt kvinnor. 

Men när det blir åt andra hållet då ska man som man också fixa det åt en själv.

Vill bara se rättvisa. Antingen så hjälper båda könen varandra att nå ett bra samhälle, eller så får vart och ett kön stå för sina egna saker. Inte som det ofta förespråkas att mannen ska fixa både sina egna problem och fixa till så att kvinnorna får det bättre. Det blir inte rättvist. 

Personligen gillar jag det första alternativet där alla hjälps åt och hjälper båda könen och då på riktigt hjälpa båda könen.
    Du anser alltså att det är männen som kämpat för kvinnors rättigheter i Sverige?

Bara för att man riktar hjälpen mot ett av könen, så betyder ju inte det att det är bara det könet som tjänar på det. Det är det som är ditt problem. Du ser bara den som får hjälp.

Om nu ett problem är att många läkemedel endast testas på män, hur ska man lösa det då? Utan att männen blir kränkta och känner sig åtsidosatta?
  • Anonym (Killen)
    Anonym (LOL) skrev 2015-06-27 13:28:45 följande:
    Du anser alltså att det är männen som kämpat för kvinnors rättigheter i Sverige?

Bara för att man riktar hjälpen mot ett av könen, så betyder ju inte det att det är bara det könet som tjänar på det. Det är det som är ditt problem. Du ser bara den som får hjälp.

Om nu ett problem är att många läkemedel endast testas på män, hur ska man lösa det då? Utan att männen blir kränkta och känner sig åtsidosatta?
    Nej jag skrev ingenstans att det är männen som kämpat för kvinnornas rättigheter. 

Jag skrev att jag tycker att kvinnorna vill att männen ska ändra sig och lösa kvinnornas problem. Ganska ofta man ser att männen blir beskyllda för det ena och det andra och man vill att männen ska ändra sig. Ok, med mig om det får ske åt båda hållen. 

Men det verkar ok att beskylla männen och vilja att de ska ändra sig men man får inte beskylla kvinnor och be dem ändra sig inom andra områden. Då är det männen som i alla fall ska föra något själva. 

Vart är rättvisan i det? Det verkar ju inte rättvist alls. 

Båda kan visst tjäna på att bara ge riktad hjälp. Men det kommer inte lösa hela problemet. Det kommer aldrig nå hela vägen fram. För om du har fixat alla kvinnornas problem så kan det fortfarande finnas mansproblem som kvinnorna inte ser som ett problem. Dessa kommer då aldrig bli fixade om man inte tittar på något från båda håll. 

För mig är det obegripligt om man ska lösa något med två parter att inte båda parterna sitter vid samma bord och löser frågan utan det är den ena parten som har ensamrätt i att definiera alla problem och hur de ska lösas. Har aldrig sett ett sådant sett lösa något på långsikt. 
  • Anonym (Zed)

Vad är det vi män går igenom och behöver passas upp på som är jämförbart med graviditet och barnafödsel?

Svar på tråden När får killar bli påpassade?