• Anonym (Killen)

När får killar bli påpassade?

Tycker att man som man sällan får bli påpassad eller får vara ett offer. 

Ser det så här.

Som kvinna har du t.ex. mens, får du ont och problem med det så får du vara hemma, man tycker synd om kvinnor osv. Helt befogat yes, jag ser inget fel med det. 

Som kvinna föder du barn och du får extra hjälp med det mesta under barnabärandet, sjukvård osv. Helt befogat inget fel med det. 

Som kvinna är du oftast i alla fall svagare än män och får mer hjälp med tunga saker, bära saker osv. Helt befogat. 

Som kvinna är du offer för jämställdheten och får fler events, organisationer, tillställningar dedikerade för kvinnor. Kanske det också helt befogat. 

osv. Jämför jag detta med en mans liv så hittar jag inget område, ingen situation, ingen möjlighet då en man får känna sig som offer, när en man får bli påpassad, när en man får känna sig svag.. 

Jag hittar bara situationer där jag som man måste prestera, vara stark, hjälpa andra osv. 

Man talar om att män ska få visa sig och vara svag. Men får man verkligen det? Om jag är svag så blir jag stämplad att jag inte är en bra man, jag hjälper inte till jag måste ju hjälpa kvinnorna, jag måste göra det och det. Så får jag verkligen vara svag för samhället?

Det är inte så att jag avundas att t.ex. föda barn. Men jag avundas att någon gång få vara den svaga, den som inte behöver prestera, den som kan få bli påpassad någon gång, den som får uppmärksamheten, den som får hjälpen och stödet. :(

• Svar på tråden När får killar bli påpassade?
  • Anonym (Killen)
    Anonym (Helios) skrev 2015-06-26 10:38:59 följande:
    Om kvinnor blir jämställda med män blir män samtidigt också jämställda med kvinnor.
    Förstår hur du tänker i teorin. Jag kanske ska formulera mig så att med synsättet att bara titta på kvinnornas problem så kommer man aldrig nå jämställdhet.

Om du har ett jämställdhetsproblem där män känner sig felbehandlade medans kvinnorna har fördel av det. Sen så tittar du bara på de områden där kvinnor känner sig felbehandlade (feminismen tittar med utgångspunkt på kvinnorna) och fixar till de områdena. 

Sen ropar kvinnorna och säger nu är vi jämställda. Jaha, på vilket sätt blev det problemet där männen kände sig felbehandlade fixat? 

För att kunna lösa problem åt andra hållet så måste man titta från båda håll annars kommer du inte hitta dem eller se dem. 

Tittar man bara på kvinnornas problem så ser man bara där kvinnor har problem, men där kvinnor har fördel av något mot männen så kommer det inte ses som ett problem och inte lösas. 
  • Anonym (Killen)

Det spelar ingen roll vilka mansproblem det handlar om. Men att tro att det inte skulle finnas problem där män känner sig felbehandlade och kvinnor har fördel det är ju osannolikt.

Jag vill inte lista några problem för då kommer det alltid gå in i en diskussion om själva problemen i sig. Det blir alltid fokus på debatt kring problemen i sig istället för vad jag vill sätta fokus på = sättet man vill uppnå jämställdhet. 

• Anonym (Killen)
    Anonym (Helios) skrev 2015-06-26 10:35:54 följande:
    Du är för jämställdhet alltså? Bra!
    Ja för jämställdhet, men jag tror inte på feministernas sätt att försöka uppnå det. 
  • Anonym (Killen)
    Anonym (Helios) skrev 2015-06-26 10:34:33 följande:
    Du verkar inte ha någon koll på verkligheten. Jag orkar inte dra allt. Det verkar vara så mycket du inte förstår om hur samhäller är och fungerar.
    "OK".

Jag är för rättvisa. Ska den ena göra något ska den andra också. Behöver inte den ena göra behöver inte den andre heller. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Helios) skrev 2015-06-26 10:34:33 följande:
    Du verkar inte ha någon koll på verkligheten. Jag orkar inte dra allt. Det verkar vara så mycket du inte förstår om hur samhäller är och fungerar.
  • Konservativ
    Anonym (Helios) skrev 2015-06-26 10:37:45 följande:
    Det är inte lättare för en kvinna att bli professor.
    Flickor lyckas bättre i skola därför att pojkar anser att det är löjligt och "tjejigt" att plugga. Man måste ju faktiskt plugga för att lära sig något och lyckas i skolan.
    Och kvinnnor får lägre lön för att de inte vill löneförhandla, jobba lika mycket eller satsa på rätt jobb. När det är männen som gör det är det eget ansvar, när det är kvinnor som gör det så är det patriarkatet. Jo, det är lättare att få en kvinnoprofessur om den är vikt åt en kvinna. faktiskt omöjligt för en man att få en sådan professur.
  • AnnaZL

Läste nyligen om forskning där de visade att folk ser ner på kvinnor som löneförhandlade och inte vill arbeta med dem. Ingen sådan negativ effekt fanns för män som löneförhandlade. Att kvinnor löneförhandlar mindre är alltså inte av lathet e.dyl., utan på grund av den sociala bestraffningen.
    Intressant också att det bara gällde kvinnor som löneförhandlade för sig själva, så fort de förhandlade för någon annans vinning försvann den negativa effekten, då de ju då betedde sig som kvinnor "ska" göra- se till andras välbefinnande före sitt eget:
    hbr.org/2014/06/why-women-dont-negotiate-their-job-offers/

• Tow2Mater
    AnnaZL skrev 2015-06-26 22:59:37 följande:

Läste nyligen om forskning där de visade att folk ser ner på kvinnor som löneförhandlade och inte vill arbeta med dem. Ingen sådan negativ effekt fanns för män som löneförhandlade. Att kvinnor löneförhandlar mindre är alltså inte av lathet e.dyl., utan på grund av den sociala bestraffningen.
    Intressant också att det bara gällde kvinnor som löneförhandlade för sig själva, så fort de förhandlade för någon annans vinning försvann den negativa effekten, då de ju då betedde sig som kvinnor "ska" göra- se till andras välbefinnande före sitt eget:
    hbr.org/2014/06/why-women-dont-negotiate-their-job-offers/

Nu säger ju inte den "forskningen" nåt alls här om t ex vilka sektorer eller annat som undersokts, som skulle vara mycket relevant info i sammanhanget (sektorer präglade av män vs kvinnor t ex). Den säger dessutom inget alls om %; det kan stå 49-51% mellan kvinnor och män, det sägs inte här.

Att kvinnor inte loneforhandlar i samma utsträckning som män vet vi nog alla, men det beror generellt inte alls på varken lathet eller en sån orsak som nämns i denna "forskning".

Vill du gräva djupare i vad som verkligen undersokts skulle jag vara mycket intresserad.
  • Grrrr

Om kvinnor erbjuds samma lön och löneutveckling som män, då gynnas även männen. Kvinnor och män stannar hemma med barn i samma utsträckning och männen får möjlighet att få mer tid och bättre relation med sina barn. Så det som gynnar kvinnorna, gynnar också männen. I förlängningen har män och kvinnor samma möjligheter till delad vårdnad vid domstolsbeslut då män och kvinnor har samma goda relation till sina barn som exempel.

Det ena är beroende av det andra. Ett mer jämställt samhälle gynnar också mäns jämställdhet där männen känner sig förfördelade. Win-win

• Grrrr

Ett problem med löneskillnaderna är ju att den kompetens som kvinnor besitter inte värderas i pengar. Exempelvis om jag som kvinna är vårdande och empatisk och har en vilja att arbeta med människor, då ska jag utbilda mig inom teknik för att det ger pengar. Även om jag hellre vill bli sjuksköterska tex.

För att vara empatisk och vårdande värderas inte. Däremot värderas teknik och där man sitter på kontor hela dagarna. Om det hade varit flest män som varit sjuksköterskor, då skulle den lönen ha legat på 50 000/mån. Men så fort kvinnor kommer in i ett yrke då minskar lön och värderingen av det yrket. Exempelvis läraryrket. När kvinnorna blev överrepresenterade minskade lönen och statusen på yrket.

Svar på tråden När får killar bli påpassade?