• Anonym (Killen)

När får killar bli påpassade?

Tycker att man som man sällan får bli påpassad eller får vara ett offer. 

Ser det så här.

Som kvinna har du t.ex. mens, får du ont och problem med det så får du vara hemma, man tycker synd om kvinnor osv. Helt befogat yes, jag ser inget fel med det. 

Som kvinna föder du barn och du får extra hjälp med det mesta under barnabärandet, sjukvård osv. Helt befogat inget fel med det. 

Som kvinna är du oftast i alla fall svagare än män och får mer hjälp med tunga saker, bära saker osv. Helt befogat. 

Som kvinna är du offer för jämställdheten och får fler events, organisationer, tillställningar dedikerade för kvinnor. Kanske det också helt befogat. 

osv. Jämför jag detta med en mans liv så hittar jag inget område, ingen situation, ingen möjlighet då en man får känna sig som offer, när en man får bli påpassad, när en man får känna sig svag.. 

Jag hittar bara situationer där jag som man måste prestera, vara stark, hjälpa andra osv. 

Man talar om att män ska få visa sig och vara svag. Men får man verkligen det? Om jag är svag så blir jag stämplad att jag inte är en bra man, jag hjälper inte till jag måste ju hjälpa kvinnorna, jag måste göra det och det. Så får jag verkligen vara svag för samhället?

Det är inte så att jag avundas att t.ex. föda barn. Men jag avundas att någon gång få vara den svaga, den som inte behöver prestera, den som kan få bli påpassad någon gång, den som får uppmärksamheten, den som får hjälpen och stödet. :(

• Svar på tråden När får killar bli påpassade?
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Killen) skrev 2015-06-27 13:54:37 följande:
    Nej jag skrev ingenstans att det är männen som kämpat för kvinnornas rättigheter. 

Jag skrev att jag tycker att kvinnorna vill att männen ska ändra sig och lösa kvinnornas problem. Ganska ofta man ser att männen blir beskyllda för det ena och det andra och man vill att männen ska ändra sig. Ok, med mig om det får ske åt båda hållen. 

Men det verkar ok att beskylla männen och vilja att de ska ändra sig men man får inte beskylla kvinnor och be dem ändra sig inom andra områden. Då är det männen som i alla fall ska föra något själva. 

Vart är rättvisan i det? Det verkar ju inte rättvist alls. 

Båda kan visst tjäna på att bara ge riktad hjälp. Men det kommer inte lösa hela problemet. Det kommer aldrig nå hela vägen fram. För om du har fixat alla kvinnornas problem så kan det fortfarande finnas mansproblem som kvinnorna inte ser som ett problem. Dessa kommer då aldrig bli fixade om man inte tittar på något från båda håll. 

För mig är det obegripligt om man ska lösa något med två parter att inte båda parterna sitter vid samma bord och löser frågan utan det är den ena parten som har ensamrätt i att definiera alla problem och hur de ska lösas. Har aldrig sett ett sådant sett lösa något på långsikt. 
    Ge exempel på områden där män ska ändra sig?

Jag tycker kvinnor får råd att ändra sig hela tiden. Bara i denna tråd så kommer det ju fram att kvinnor får lägre lön för att de är dåliga på att löneförhandla. Alltså ska kvinnor ändra sig, och då får de högre lön. kvinnor ska inte bete sig på ett visst sätt, då slipper de bli våldtagna.

Sedan tycks du tro att det är kvinnor som ändrar saker och ting i samhället. I Sverige är det både män och kvinnor som bestämmer i riksdagen. Likaså i företag och kommuner. Var sitter kvinnor själv och tar beslut som missgynnar män?

Hade varit kul om du faktiskt kom med ordentliga svar, och inte bara svepande inlägg om hur orättvist du tycker allt är. Du kan ju inte ens komma med exempel på vad som är orättvist, för då är du rädd att du inte kan försvara dig.

Om nu ett problem är att många läkemedel endast testas på män, hur ska man lösa det då? Utan att männen blir kränkta och känner sig åtsidosatta?

Så om kvinnor vill ha samma rättigheter som män, så uppfattar du det som att män ska minska sina rättigheter eller ändra på sig? Tror du inte att rättigheterna räcker åt alla?
  • Anonym (R)
    Anonym (Killen) skrev 2015-06-27 13:08:33 följande:
    Jodå. Jag jobbar för vad jag tror på. 
    Men det jag reagerar på är när man får skit som man för att kvinnor inte är jämställa och förväntas att fixa det som man åt kvinnor. 

Men när det blir åt andra hållet då ska man som man också fixa det åt en själv.

Vill bara se rättvisa. Antingen så hjälper båda könen varandra att nå ett bra samhälle, eller så får vart och ett kön stå för sina egna saker. Inte som det ofta förespråkas att mannen ska fixa både sina egna problem och fixa till så att kvinnorna får det bättre. Det blir inte rättvist. 

Personligen gillar jag det första alternativet där alla hjälps åt och hjälper båda könen och då på riktigt hjälpa båda könen.
    Vad menar du att männen ska lösa åt kvinnorna och kvinnorna åt männen?
  • Anonym (Killen)

Det jag försökt förklara rätt kort och koncist är att det ska vara lika mellan könen. Sätter man krav på män så får man sätta krav på kvinnor också. 

Nätet kryllar av inlägg såsom:

"Om du hade läst på bättre så hade du insett att alla män är våldtäktsmän.
    Om du hade läst på bättre så hade du insett att kvinnor kan aldrig skuldbeläggas."

"
    För män kan aldrig vara offer, kvinnor aldrig förövare,"

"
    ?Jag gillar att det är tabu att slå tjejer? (men inte tvärtom?)

osv.

Det finns tonvis med åsikter där det är skillnad på vad man tycker reglerna ska vara om man är kvinna eller man. Oftare till kvinnans fördel när det kommer till jämställdhet. Till och med vår lag har fördelar om man tillhör könet kvinna. 

När och om du försöker sätta något krav eller ens försöka jämna ut dessa saker. Att säga att det är lika fel att slå en man som en kvinna då blir du stämplad som kvinnohatare, antifeminist eller något annat lämpligt ord. 

Det beteendet att man inte är beredd att släppa på sina egna fördelar för att göra det lika vittnar om att man aldrig kommer nå jämställdhet, utan man är bara intresserad av att fixa kvinnoproblemen, men inte släppa på de områden där man idag har fördel av det själv. 

Båda könen måste både släppa fördelar och få fördelar. För att klara det måste man titta på båda könen och inte enbart jobba ensidigt. För när man har fixat alla kvinnoproblem som finns så är det inte per automatik att alla mansproblem är fixade. 

Nu har jag sagt hur jag tycker det ska vara rättvist i 2-3 poster. Vill man inte förstå det eller fortsätta bråka om det så fine för mig. Jag kommer inte ändra åsikt i att vi ska nå jämställdhet tillsammans genom att ge och ta mellan könen, det är rättvisa för mig. Inte ensidigt. 

Nu blir det snart ut i solen, det är ju fint väder ute.

• Anonym (^^)

Ts, jag undrar hur du har det i din relation?

Tycker din partner att det är ok att hon slår dig, men du får inte slå tillbaka?

Tycker du att du alltid behöver stötta din partner, du får aldrig igen stöttande ord/ kramar eller dylikt?

Vill du ha blommor och choklad från din partner, eftersom att du brukar ge henne det?

Du måste prata med din partner om vad det är som du vill ha och vad du kan erbjuda en partner! Hur andra har det i sina förhållanden har du inte någonting att säga till om överhuvudtaget.

Tycker du att du blir ofördelaktigt behandlad på jobbet pga ditt kön måste du ta det med chefen eller, om möjligt, prata med det med dem som du arbetar med!

Lägg ned energi på de områden, i de förhållanden som du kan påverka eller själv har mandat att ha en åsikt om.

• Anonym (L)

Hittade på nätet skrivet. 

"Ifall vi ska tala orättvisor så har pendeln för länge sedan svängt över. Det är inte kvinnor som är förtryckta i dagens Sverige. De har långt större svängrum när det gäller hur man får klä sig och vara som människa. 

Kvinnan har haft sin frigörelse under 1900-talet medan mannen i stort sett trampar på i sin könsroll, som den sett ut sedan 1800-talet. 

En man ska inte gråta, ej visa känslor, vara stark, framgångsrik... Det är vad samhället förväntar sig av honom. Den som försöker bryta mot traditionen stöter på hårt motstånd. 

Män älskas inte för vad de är utan för vad de gör. Den som inte lyckas är ingenting. Till skillnad mot kvinnan så har inte mannen något värde per automatik utan måste förtjäna det. Eller om man ska uttrycka det enkelt. Samhället ger blanka fan i män."

• Anonym (LOL)
    Anonym (Killen) skrev 2015-06-28 10:48:32 följande:

Det jag försökt förklara rätt kort och koncist är att det ska vara lika mellan könen. Sätter man krav på män så får man sätta krav på kvinnor också. 

Nätet kryllar av inlägg såsom:

"Om du hade läst på bättre så hade du insett att alla män är våldtäktsmän.
    Om du hade läst på bättre så hade du insett att kvinnor kan aldrig skuldbeläggas."

"För män kan aldrig vara offer, kvinnor aldrig förövare,"

"?Jag gillar att det är tabu att slå tjejer? (men inte tvärtom?)

osv.

Detta är någons åsikter. Och du förstår nog lika bra som de flesta andra att detta är extrema åsikter, inte åsikter som delas av samhället i stort. När det gäller åsikter kan det aldrig bli lika, folk kommer alltid att ha en massa avvikande åsikter om olika saker.

Jag trodde du menade att män och kvinnor skulle vara lika inför lagen, ha samma rättigheter när det gäller sjukvård, samma lön för samma arbete osv.

Och för din upplysning så kan jag berätta att nätet även kryllar av inlägg som talar om att alla kvinnor är horor som borde våldtas.

• Anonym (Killen)

Vi kan börja med att försöka göra lagen så att den åtminstone blir lika för könen. 

Men även här blir det snett. Om en man protesterar över att bara för att han är en man så har han ingen laglig rätt att begära en person av samma kön vid en kroppsvisitation. Medans en kvinna har den lagliga rätten. 

Om en man tar upp det så får han kastat i ansiktet: Kvinnohatare, du förstår inte vad det handlar om, idiot osv. 

Men tar du upp ett ämne där det är tvärtom, där kvinnor har det sämre så är det helt ok att göra det. 

Jag ser inte rättvisan i det heller. Det är som att någon har bestämt agendan och vilka jämställdhetsfrågor som är ok att ta upp och vilka inte. Tar man upp något annat som är snett inom jämställdhet som inte feministerna själva jobbar för så blir man mobbad. Det är inte rättvist att be folk jobba för det man tycker är fel och samtidigt mobba ut dem om de inte jobbar för det feministerna själva tycker. 

Ett annat exempel är när grupper om män försöker sätta sig ner och diskutera problem. De kanske bjuder in till ett möte t.ex. Om männen diskuterar sådana problem som feministerna tycker är ok problem att diskutera så går det bra. Med andra ord feministerna sätter agendan. 

Men om män vill diskutera problem som de själva känner är ett problem för dem. Då står kvinnor utanför och försöker stoppa hela mötet, de är antifeminister osv. osv. 

Vem är kvinnor att definiera vilka problem en man känner? Män behöver också en fristad för att diskutera de problem en man känner är problem. Varför ska man tysta ner det. 

Förutsättningarna för att nå en bra jämställdhet är att båda könen får ta upp det dem känner är problem. Just nu är det bara legitimt om feministerna tycker något är legitimt. Med andra ord ensidigt sätta agendan för något som egentligen ska involvera två kön.  

• Anonym (^^)
    Anonym (Killen) skrev 2015-06-28 16:03:21 följande:

Vi kan börja med att försöka göra lagen så att den åtminstone blir lika för könen. 

Men även här blir det snett. Om en man protesterar över att bara för att han är en man så har han ingen laglig rätt att begära en person av samma kön vid en kroppsvisitation. Medans en kvinna har den lagliga rätten. 

Om en man tar upp det så får han kastat i ansiktet: Kvinnohatare, du förstår inte vad det handlar om, idiot osv. 

Men tar du upp ett ämne där det är tvärtom, där kvinnor har det sämre så är det helt ok att göra det. 

Jag ser inte rättvisan i det heller. Det är som att någon har bestämt agendan och vilka jämställdhetsfrågor som är ok att ta upp och vilka inte. Tar man upp något annat som är snett inom jämställdhet som inte feministerna själva jobbar för så blir man mobbad. Det är inte rättvist att be folk jobba för det man tycker är fel och samtidigt mobba ut dem om de inte jobbar för det feministerna själva tycker. 

Ett annat exempel är när grupper om män försöker sätta sig ner och diskutera problem. De kanske bjuder in till ett möte t.ex. Om männen diskuterar sådana problem som feministerna tycker är ok problem att diskutera så går det bra. Med andra ord feministerna sätter agendan. 

Men om män vill diskutera problem som de själva känner är ett problem för dem. Då står kvinnor utanför och försöker stoppa hela mötet, de är antifeminister osv. osv. 

Vem är kvinnor att definiera vilka problem en man känner? Män behöver också en fristad för att diskutera de problem en man känner är problem. Varför ska man tysta ner det. 

Förutsättningarna för att nå en bra jämställdhet är att båda könen får ta upp det dem känner är problem. Just nu är det bara legitimt om feministerna tycker något är legitimt. Med andra ord ensidigt sätta agendan för något som egentligen ska involvera två kön.  

Kan du ge ett exempel på de här mötena som du har när du inte får uttala dig?
    Är det på jobbet, brf-möten osv.
    Oftast har man ju en agenda på möten, men deltagarna kan påverka vad som ska tas upp.
    Givetvis är det dock saker som kanske inte är passande att tas upp på publika möten, utan passar bättre i ett annat forum.
    Det är så svårt att förstå vad du menar om du inte ger konkreta exempel.

Är det möten där det är passande att du ska dryfta dina problem och vad du känner, eller är det där problemet ligger?
  • Anonym (Killen)
    Anonym (^^) skrev 2015-06-28 16:14:10 följande:
    Kan du ge ett exempel på de här mötena som du har när du inte får uttala dig?
    Är det på jobbet, brf-möten osv.
    Oftast har man ju en agenda på möten, men deltagarna kan påverka vad som ska tas upp.
    Givetvis är det dock saker som kanske inte är passande att tas upp på publika möten, utan passar bättre i ett annat forum.
    Det är så svårt att förstå vad du menar om du inte ger konkreta exempel.

Är det möten där det är passande att du ska dryfta dina problem och vad du känner, eller är det där problemet ligger?
    Det senaste jag kom o tänka på är ett möte i England där män bjöd in för att diskutera mäns höga självmordsfrekvens. Män som försökte komma dit för att få reda på varför deras nära och kära hade tagit sina liv, män som försökte komma till rätta med mäns ohälsa osv. 

De blev nedtystade av en grupp feminister utanför i stor protest mot att män försökte organisera sig och diskutera ett problem som inte hjälpte kvinnor enligt deras tycke. Då var de visst antifeminister på något magiskt sätt.

Det går bra om du diskuterar mäns våld mot kvinnor, men det är inte ok att bjuda in män till att diskutera mäns självmord. Alltså något som inte ingår i den feministiska agendan. 

Det är där orättvisorna ligger. 
  • Anonym (^^)
    Anonym (Killen) skrev 2015-06-28 16:23:33 följande:
    Det senaste jag kom o tänka på är ett möte i England där män bjöd in för att diskutera mäns höga självmordsfrekvens. Män som försökte komma dit för att få reda på varför deras nära och kära hade tagit sina liv, män som försökte komma till rätta med mäns ohälsa osv. 

De blev nedtystade av en grupp feminister utanför i stor protest mot att män försökte organisera sig och diskutera ett problem som inte hjälpte kvinnor enligt deras tycke. Då var de visst antifeminister på något magiskt sätt.

Det går bra om du diskuterar mäns våld mot kvinnor, men det är inte ok att bjuda in män till att diskutera mäns självmord. Alltså något som inte ingår i den feministiska agendan. 

Det är där orättvisorna ligger. 
    Finns det något skrivet om exemplet du ger? Det låter som det är något missförstånd någonstans där!
Svar på tråden När får killar bli påpassade?