• mammave

NIPT - var? pris?

Jag skulle vilja göra ett NIPT-test pga dåliga erfarenheter av KUB.
    Är det någon som har gjort det och vet var de gör detta test och vad det kostar? Finns det något landsting som subventionerar det?

• Svar på tråden NIPT - var? pris?
  • mammave
    Penguinlover skrev 2015-07-28 09:19:54 följande:

Du får inte ett ja eller nej, utan svaret kommer som en sannolikhet precis som KUB. Resultatet är dock mycket mer tillförlitligt än KUB. Du kan läsa mer om testet på svenska på fostertest.se. Finns också många studier att hitta samt information hos företagen som gör testerna. De vanligaste är panorama, harmony och Nifty. Vet inte om det finns fler. Jag ska göra testet på Carlanderska i Göteborg och det är Nifty man gör hos dem.

Jag skulle citera ditt inlägg men råkade trycka på ogilla och får inte bort det! Ursäkta, inte m
  • Plommon81

Har gjort NIPT nu hos Vasamamma och det kostar 9500kr. Gjorde det efter kub i v12+2 och fick efter 13 dagar veta att mitt prov inte gick att analysera pga av för lite fosterceller. Så i v14+3 lämnade jag nytt (betalar bara en gång och man får pengarna tillbaka om det inte går att analysera) och fick efter 13 dagar till svaret. Så det kanske du, Riparbella, ska ta in i beräkningen att du måste lämna blodprov igen och du ska resa 30mil enkel väg.

Barnmorskorna på Vasamamma är jättemysiga och trevliga.

• Mascaraklumpar

Bor man i södra Sverige så kan det nog bli billigare att åka över till Köpenhamn. Ca 6-7 000 kostar det där.

• Anonym124

Förra veckan (v.30) kom det nya riktlinjer för Sthlm där de som har förhöjd risk på kub (under 1/200) erbjuds att göra FV-prov, prov på moderkakan ELLER NIPT-test gratis! Jag går på mamamia i Sthlm och var på kub i början på veckan. Fick erbjudandet som en av dem första då jag hamnade på risk 1/180. Det är alltså väldigt nytt, men kan vara bra för er som är intresserade att kolla upp, särskilt om du bor i Sthlm!

• mammave
    Anonym124 skrev 2015-07-29 08:05:34 följande:

Förra veckan (v.30) kom det nya riktlinjer för Sthlm där de som har förhöjd risk på kub (under 1/200) erbjuds att göra FV-prov, prov på moderkakan ELLER NIPT-test gratis! Jag går på mamamia i Sthlm och var på kub i början på veckan. Fick erbjudandet som en av dem första då jag hamnade på risk 1/180. Det är alltså väldigt nytt, men kan vara bra för er som är intresserade att kolla upp, särskilt om du bor i Sthlm!

Intressant att veta. Då klassar de med andra ord testet ganska högt ändå, alltså dess säkerhet av svar
  • mammave
    Penguinlover skrev 2015-07-28 09:19:54 följande:

Du får inte ett ja eller nej, utan svaret kommer som en sannolikhet precis som KUB. Resultatet är dock mycket mer tillförlitligt än KUB. Du kan läsa mer om testet på svenska på fostertest.se. Finns också många studier att hitta samt information hos företagen som gör testerna. De vanligaste är panorama, harmony och Nifty. Vet inte om det finns fler. Jag ska göra testet på Carlanderska i Göteborg och det är Nifty man gör hos dem.

Mobilen gjorde visste lite som den ville. Det jag skulle fråga var när du ska göra det och om man får en siffra som i kub elr vad baserar de hög el lågrisk på?
  • mammave

Hur tänker ni kring när man ska göra nipt? Med tanke på ökad mf-risk till 12+0

• Anonym124

Svaret ska vara tillförlitligt till 99,9 % säkerhet. Kub hade kring 90% enligt min bm.

mammave skrev 2015-07-29 08:47:47 följande:

Intressant att veta. Då klassar de med andra ord testet ganska högt ändå, alltså dess säkerhet av svar

• Anonym124

Min bm sa att nya riktlinjerna ska erbjuda de som har ökad risk, alltså mer än 1/200 att gå vidare och då ska NIPT vara en ofarlig metod att använda sig av ist för FV-prov som innebär en missfallsrisk. Om du ska betala för det själv känns det ju som om det är upp till varje person att avgöra när det är värt det.

Sorry om jag kanske missförstod din fråga nu.

mammave skrev 2015-07-29 08:51:18 följande:

Hur tänker ni kring när man ska göra nipt? Med tanke på ökad mf-risk till 12+0

Svar på tråden NIPT - var? pris?