NIPT - var? pris?
Jag skulle vilja göra ett NIPT-test pga dåliga erfarenheter av KUB.
Är det någon som har gjort det och vet var de gör detta test och vad det kostar? Finns det något landsting som subventionerar det?
Jag skulle vilja göra ett NIPT-test pga dåliga erfarenheter av KUB.
Är det någon som har gjort det och vet var de gör detta test och vad det kostar? Finns det något landsting som subventionerar det?
Ja, jag tkr oxå det är väldigt mkt pengar, men jag personligen kan lägga det på detta och känner att det är värt det. Alla har inte den möjligheten tyvärr
Vad jag menar med att kub visar fel är att många får hög risk och barnet är friskt och att de missar flera barn med avvikelser. Det finns siffror men kan dem inte helt. Jag och två nära kompisar fick högrisk på samma år och alla barn var friska, så jag är väldigt negativ till kub.
Tillförlitligheten är nog relativt lika oberoende av vilket nipt-test man väljer, sa en som jobbar med nifty. Medan en som jobbar med panorama sa att det var säkrare än de flesta andra. Så jag valde panorama, men det skiljer nog inte så mkt. Sen kan man se fler avvikelser med panorama än nifty. Men övriga har jag inte koll på, har bara varit i kontakt med personer som jobbar med dessa två. Kolla deras respektive hemsidor för mer info vad de testar för
Vad är det för avvikelser som man kan se med panorama som man inte ser med nifty? Med nifty kan man få svar på de tre trisomierena, könskromosomsavvikelser, deletionssyndrom samt kön på barnet. Man väljer dock själv hur mycket man vill veta.
Hej anonym124
Vilken mamamia klinik erbjöd dig Nipt gratis?
I Stockholm har dom börjat erbjuda nipt testet gratis till dom som får under 1:200 på kub testet. Vi fick det så vi var nyligen på Ultragyn och tog blodprov och väntar nu på svar därifrån.
Gjorde du nipt på ultragyn? Vart?
Gjorde du nipt på ultragyn? Vart?
Ja det är mkt pengar men jag tycker som du, är min sambo som tycker det är mkt.. Men han vill att jag ska må bra o ej orolig så det lutar åt det nu.. Bor i Gbg och kommer från Helsingborg , så kan göra det i Gbg samt Malmö.. Någon som vet något?!
Även Carlanderska erbjuder testet i Göteborg och ett ultraljud ingår. Jag är nöjd och kan rekommendera dem. Engagerade barnmorskor och proffsigt bemötande. Vid ultraljudet tog barnmorskan sig tid att verkligen se över att allt såg bra ut vilket var väldigt skönt.
Ett tips är att läsa på om innan och ta ställning till hur mycket ni vill veta. Man kan förutom trisomierena även få svar på kön, deletionssyndrom och könskromosomsavvikelser. Vi valde allt, men efter att vi var där ångrade vi oss gällande könskromosomsavvikelserna. Anledningen var att vi behållt barnet oavsett och då hellre inte velat veta då det bara skulle leda till onödig oro. Som tur var hittades inga avvikelser.