• mammave

NIPT - var? pris?

Jag skulle vilja göra ett NIPT-test pga dåliga erfarenheter av KUB.
    Är det någon som har gjort det och vet var de gör detta test och vad det kostar? Finns det något landsting som subventionerar det?

• Svar på tråden NIPT - var? pris?
  • Mascaraklumpar
    mammave skrev 2015-07-29 08:51:18 följande:

Hur tänker ni kring när man ska göra nipt? Med tanke på ökad mf-risk till 12+0

Gör man ul efter 8 fulla veckor är missfallsrisken sedan under 1%. Att den annars anges som hög fram till vecka 12 är för att en ganska stor andel av alla missfall är sk Missed abortions och alltså sker tidigare men inte ger symptom på några veckor.

Jag tror att de flesta kliniker erbjuder ett UL i samband med testet.
  • Penguinlover
    mammave skrev 2015-07-29 08:49:58 följande:

Mobilen gjorde visste lite som den ville. Det jag skulle fråga var när du ska göra det och om man får en siffra som i kub elr vad baserar de hög el lågrisk på?

Jag gjorde det igår så nu har väntan på svar börjat. Jag har förstått det som att man fortfarande får en sannolikhetssiffra, men mer tillförlitlig än den man kan få från KUB. Man får inget ja/nej, därför tycker jag att det verkar konstigt att Stockholm landsting inför det som ett alternativ till fostervattensprov och moderkaksprov.
  • Penguinlover

Barnmorskan där jag gjorde testet sa i alla fall att ett dåligt resultat alltid måste bekräftas med fostervattensprov för att vara helt säkert.

• annasv1980

Om det fortfarande bara är ett sannolikhetstest känns det definitivt inte värt pengarna. Jag tvekade iof aldrig att göra moderkaksprovet för jag ville veta med hundra procent säkerhet och var även alltför nyfiken på könet.

• mammave
    Mascaraklumpar skrev 2015-07-29 09:46:16 följande:

Gör man ul efter 8 fulla veckor är missfallsrisken sedan under 1%. Att den annars anges som hög fram till vecka 12 är för att en ganska stor andel av alla missfall är sk Missed abortions och alltså sker tidigare men inte ger symptom på några veckor.

Jag tror att de flesta kliniker erbjuder ett UL i samband med testet.

En del säger så medan andra säger att mf-risken inte minskar förrän 12+O iaf
  • Mascaraklumpar
    mammave skrev 2015-07-29 10:34:15 följande:

En del säger så medan andra säger att mf-risken inte minskar förrän 12+O iaf

Fast det är väl strunt samma vad folk säger, utan det man får gå på är ju vad som är vetenskapligt visat i studier vilket är att missfallsrisken är väldigt låg om embryot lever efter vecka 8.
  • annasv1980

Men den typen av tidiga missfall är väl såvitt jag känner till inget som man själv kan påverka utan beror på något fel som skedde redan i befruktningsögonblicket.

• mammave
    Mascaraklumpar skrev 2015-07-29 10:53:25 följande:

Fast det är väl strunt samma vad folk säger, utan det man får gå på är ju vad som är vetenskapligt visat i studier vilket är att missfallsrisken är väldigt låg om embryot lever efter vecka 8.

Vad har du för källa? Det är ju läkare som säger olika
  • Mascaraklumpar
    mammave skrev 2015-07-29 11:14:23 följande:

Vad har du för källa? Det är ju läkare som säger olika

På nätet finns exempelvis "miscarriage risk for asymptomatic women after a normal first-trimester prenatal visit" från 2008. Söker du på pubmed eller google scholar så finns det fler artiklar, och det går även att hitta statistik över Missed abortions samt missfall i allmänhet.
Svar på tråden NIPT - var? pris?