Du måste logga in för att svara i en tråd.

• mammave

NIPT - var? pris?

Jag skulle vilja göra ett NIPT-test pga dåliga erfarenheter av KUB.
    Är det någon som har gjort det och vet var de gör detta test och vad det kostar? Finns det något landsting som subventionerar det?

• Svar på tråden NIPT - var? pris?
  • Sous
    annasv1980 skrev 2015-07-29 16:09:03 följande:

Om det fortfarande bara är ett sannolikhetstest känns det definitivt inte värt pengarna. Jag tvekade iof aldrig att göra moderkaksprovet för jag ville veta med hundra procent säkerhet och var även alltför nyfiken på könet.

Nej, det är säkert resultat beträffande så till vida att ett negativt resultat med säkerhet är negativt. Däremot så har det förekommit i ytterst få fall att positiva resultat varit falska (mindre än en procent) och därför kan de inte skriva med hundraprocentig sannolikhet ett klart positivt eller negativt.

Det är därför ett positivt resultat (dvs en kromosomförändring) måste bekräftas med fvp.

Läs om de senaste stora studierna. Typ 19000 fall där man även gjort kub, inkl 1500 kvinnor från norrland. Mkt bra resultat.
  • Sous
    riparbella skrev 2015-07-30 01:34:26 följande:

Vart kan jag läsa om den studien?

Publicerades nyligen (april 2015) i new england journal of medicine. Googla på det och nipt så dyker den upp!
  • mammave

Nu har jag läst båda era förslag på platser att läsa om missfall och nipt och det låter ju som om nipt är väldigt säkert ju. Så får nog ringa och beställa tid på måndag (trots det väldigt höga priset tyvärr). Men det är värt det om man kan slippa fvp/mkp och den osäkerhet kub innebär.
    Efter nio fulla veckor verkade det ju bara vara 0,5 % risk för mf om jag förstått artikeln rätt, så det lät ju jättebra också. Tack för alla svar som underlättat mitt beslut!

• mammave

Har fattat det som att de som fått falskt positivt svar på nipt har fått det pga att det varit kromosomfel i moderkakan och inte på fostret, vilket det kan vara i sällsynta fall. Så i det fallet kan väl inte moderkaksprov funka heller då?

• mammave
    Penguinlover skrev 2015-07-29 09:49:41 följande:
    Jag gjorde det igår så nu har väntan på svar börjat. Jag har förstått det som att man fortfarande får en sannolikhetssiffra, men mer tillförlitlig än den man kan få från KUB. Man får inget ja/nej, därför tycker jag att det verkar konstigt att Stockholm landsting inför det som ett alternativ till fostervattensprov och moderkaksprov.
    Var gjorde du ditt? Var det NIFTY? Jag har bokat tid i Linköping, där gör de Panorama
  • Penguinlover
    mammave skrev 2015-08-03 22:12:07 följande:

Var gjorde du ditt? Var det NIFTY? Jag har bokat tid i Linköping, där gör de Panorama

Jag gjorde det på Carlanderska i Göteborg och det var Nifty.
Svar på tråden NIPT - var? pris?