NIPT - var? pris?
Jag skulle vilja göra ett NIPT-test pga dåliga erfarenheter av KUB.
Är det någon som har gjort det och vet var de gör detta test och vad det kostar? Finns det något landsting som subventionerar det?
Jag skulle vilja göra ett NIPT-test pga dåliga erfarenheter av KUB.
Är det någon som har gjort det och vet var de gör detta test och vad det kostar? Finns det något landsting som subventionerar det?
Här kan man läsa om en studie där nästan 147000 prover ingått: onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/uog.14792/abstract
Alltså studien som jag länkade till handlar om NIPT-testet Nifty och inte missfall.
Om det fortfarande bara är ett sannolikhetstest känns det definitivt inte värt pengarna. Jag tvekade iof aldrig att göra moderkaksprovet för jag ville veta med hundra procent säkerhet och var även alltför nyfiken på könet.
Vart kan jag läsa om den studien?
Vart kan jag läsa om den studien?
Nu har jag läst båda era förslag på platser att läsa om missfall och nipt och det låter ju som om nipt är väldigt säkert ju. Så får nog ringa och beställa tid på måndag (trots det väldigt höga priset tyvärr). Men det är värt det om man kan slippa fvp/mkp och den osäkerhet kub innebär.
Efter nio fulla veckor verkade det ju bara vara 0,5 % risk för mf om jag förstått artikeln rätt, så det lät ju jättebra också. Tack för alla svar som underlättat mitt beslut!
Har fattat det som att de som fått falskt positivt svar på nipt har fått det pga att det varit kromosomfel i moderkakan och inte på fostret, vilket det kan vara i sällsynta fall. Så i det fallet kan väl inte moderkaksprov funka heller då?
Var gjorde du ditt? Var det NIFTY? Jag har bokat tid i Linköping, där gör de Panorama
Är det någon skillnad på proverna? Nifty och panorama?