Du måste logga in för att svara i en tråd.

• mammave

NIPT - var? pris?

Jag skulle vilja göra ett NIPT-test pga dåliga erfarenheter av KUB.
    Är det någon som har gjort det och vet var de gör detta test och vad det kostar? Finns det något landsting som subventionerar det?

• Svar på tråden NIPT - var? pris?
  • riparbella

Jag ska göra nipt hos vasamamma i Stockholm på tisdag. Hur lång tid tar det innan man får svar? Jag ska på bröllop den 12 september,alltså tio dagar efter provet. Hoppas att vi har fått svar då så jag kan vara öppen med varför jag inte dricker vin. Man måste ju tyvärr ha en anledning till varför man avstår.

• lisen32

Tog ca 2 veckor. Kanske kan gå fortare för er, håller tummarna!

• Penguinlover

Oss ringde de efter 13 dagar och sa att det skulle dröja ytterligare någon vecka på grund av låg halt foster-DNA i provet. Svaret fick vi 17 dagar efter provtagning.

• riparbella

Tack för era svar! Är det större risk att det är för lite fosterdna ju tidigare man tar provet? Vilken

Vecka tog ni? Jag kommer vara i 10+4.

• Penguinlover

Ja, det är större risk att det är för låg koncentration om man tar provet tidigt. Därför bör man vara minst vecka 10+0. Det väldigt individuellt hur hög koncentrationen av foster-DNA i blodet är men för de allra flesta är den tillräckligt hög vid det laget. Jag gjorde provet 11+0 och hade en låg koncentration men de kunde lösa det genom extra analys så jag slapp ta om det.

Vet du vilken typ av NIPT du ska göra? Det finns flera företag som erbjuder testet under olika handelsnamn. Som jag förstått det så är det vissa skillnader i hur proverna analyseras även om grundprinciperna är samma. Jag gjorde det test som heter NIFTY och det är inte säkert att mina svar gäller för de andra varianterna.

• mammave

Läkaren jag gjorde hos sa att det var större risk att det var för lite fosterdna ju tidigare man gjorde det, men också svårare om man hade högt bmi. Hade man lågt bmi så verkade det inte vara några problem efter v 10, tom i v 9+ kunde det gå bra. Men de rekommenderar v 10+

• Sous
    riparbella skrev 2015-08-28 06:51:06 följande:

Jag ska göra nipt hos vasamamma i Stockholm på tisdag. Hur lång tid tar det innan man får svar? Jag ska på bröllop den 12 september,alltså tio dagar efter provet. Hoppas att vi har fått svar då så jag kan vara öppen med varför jag inte dricker vin. Man måste ju tyvärr ha en anledning till varför man avstår.

Jag gjorde också där, tror jag hade svaret på torsdagen veckan efter. Nio dagar alltså. Men det kan säkert vara olika.
  • riparbella

Åh vad jag väntar på svaret!!!! Nu har det gått en vecka sedan jag tog provet och jag kan inte fokusera på någonting annat. Kollar min mail tusen gånger om dagen fast jag vet att det säkert kommer ta ytterligare en vecka. Drömmer en massa konstiga drömmar på nätterna och bara mår dåligt! Någon mer som väntar på svar?

• Reflexen

Jag gjorde testet på barnmorskehuset i väst, Odinsplan i Göteborg. Trevligt och proffsigt bemötande och lätt att hitta dit/hitta parkering. Det kostade 9900kr inkl ul. Vi fick svar jättefort, exakt en vecka efter testet!

De har nu utökat vad som ingår i testet, man kan nu tex kryssa i att man vill veta även om de hittar några andra kromosomavvikelser än de man söker efter.

• riparbella

Jag har fått svar och allt såg bra ut!!! Jag tog provet 1 september och fick svar per mail den 10 september! Så himla skönt att få veta!

• Lulak1

Jag ska göra först KUB och sen om det behövs NIPT men bm sa att det ingår nu, så hon ska ordna det om det visar sig i KUB att  det finns  hög risk . Så jag antar att det är kostnadsfri.

• Tjallmers

Du hittar mödravårdscentralerna som erbjuder NIPT listade på www.nipt.se. Men de anger inte priserna, så du får nog ringa runt och kolla!

Svar på tråden NIPT - var? pris?