• rudhira

    Ska barnet äta kött?

    Jag och min partner har inga barn än, och om det någonsin blir några vet jag inte, men det är alltid kul att drömma. Igår tänkte jag på det här med kosten. Jag är vegetarian och min partner är vegan, så ingen av oss hade varit särskilt intresserade av att laga kött till barnet. Hur gör man då?

    Jag kan ju säga att när jag ville bli vegetarian hade jag känt mig otroligt besviken om mina föräldrar inte hade låtit mig. Är det samma sak om man får någon att inte äta kött? Mina åsikter är ju självklart vinklade, då jag föredrar vegetarianism. Men min tanke är att köttätare kan äta allt som vegetarianer kan äta, medan det inte funkar på andra hållet. Och det finns ju föräldrar som hindrar sina barn från att äta socker, så varför inte utesluta kött?

    Ni får gärna argumentera mot mig, det är det som är syftet med tråden, men säg inget om näringsbrist. Jag om någon borde veta, då jag har varit vegetarian sedan åtta års ålder.

  • Svar på tråden Ska barnet äta kött?
  • Billie22

    Vilka konstiga svar. Ska ni börja laga specialmat till barnen så får de välja bort specialmaten sedan om de vill? Verkar fel ände att börja i...

    Man lagar väl samma till alla och sedan får de välja när de kommer i den situationen i skolan osv. Man får väl utgå ifrån att TS inte är inkompetent och kan laga näringsrik vegetarisk kost.

    Vi gör i alla fall så. Lagar vegetarisk mat till barnen så att vi alla äter samma som en familj men när de börjar i skolan eller blir bjudna så får de välja om de vill smaka kött.

    Om barnet sedan skulle vara allergisk osv och inte kan bryta ner vegetarisk kost, det är ju en helt annan fråga och klart man måste servera det då tål då, men på FL spårar det ur som vanligt.

  • Billie22
    Zuzanne skrev 2015-08-03 22:25:23 följande:

    Barnet bör åtminstone äta fisk. Fettet i kött påverkar intelligensen och utvecklingen i hjärnan på ett positivt sätt som inte vegetabilier kan göra. Amma länge så att barnet får i sig de nyttiga fetterna.


    Googla linfröolja.
  • gaptoothbitch
    Eleonor01 skrev 2015-08-03 19:17:05 följande:
    Å vilken ålder tycker du att ett BARN bör vara i när man berättar det? Eller kanske menar du snarare tonåring? Bara för att man ger sitt barn kött innebär det inte att man ger det processad skit som du kallar det. Min som har aldrig ätit burkmat utan endast bra produkter

    Jag tycker att barnet kan få veta när de själv vill. Det spelar ingen roll om barnet frågar när det är 4 eller 14. Om barnet tar initiativet att fråga så tycker jag att man kan förklara samt försöka ha en dialog med barnet. Man förklarar för barnet att djuren har känslor precis som vi, att djur är snälla och att de vill vill leva precis som vi. Man förklarar för barnet att man plågar djur inom köttindustrin, de får stå stilla mycket, röra sig minimalt, kors kalvar dödas oftast efter 24 timmar det är i sin tur förfinat djurplågeri och att man genom att inte äta kött, inte bidrar till det plågeriet som försegår.

    Då man inte köper kött så får köttindustrin mindre pengar och en vacker dag så kanske dödandet av djur upphör. Sedan låter man barnet ställa frågor. Dock tycker jag att det är viktigt att belysa att barnet kan få smaka kött och äta kött om hon/han själv vill, men att som en familj kommer man inte att köpa eller laga kött själva, utan då får hon bekosta köttet själv (genom månadspeng..etc) Om barnet är moget och över 12, så tycker jag att man kan visa barnen dokumentärfilmen Earthlings.


    Nu till: Är allt kött processat?  Nja, på sätt och vis. Är allt kött behandlat? You bet! Såhär är det: Vi äter inte samma kött som vi åt för 50 år sedan. Köttindustrin har idag effektiviserats, korna är max ute och betar i två månader av hela året, vissa kor får inte ens komma ut och beta. SÅ vad äter kor (och kycklingar)? Jo, både kor och kycklingar föds upp på ett processat foder.

    Visst, fodret innehåller spannmål men hur tror du foder håller och inte ruttnar, även när det utsätts för fukt? Jo, spannmålet är processat, berikat med vitaminer, visst men vissa utländska foder som man köper in innehåller också besprutningsmedel och i värsta fall antibiotika. I kombination av ett processat, högkaloririkt spannmål, samt minimal rörelse hos nötkreatur så leder detta till att vi får en överviktig ko, med mycket kött, mindre fett, vi får ett så kallat 'magrare' kött, ett kött som inte är naturligt.

    När du pratar om bra produkter, så existerar inte det. Det finns inga ''bra'' produkter. Vi i Sverige konsumerar 40% mer kött än vi behöver. Magert kött är väldigt eftertraktat. Allt kött du köper är basically kor som är uppfödda på processat torrfoder för att åstadkomma det onaturliga, magra köttet vi i Sverige så gärna konsumerar.

    Köper du utländskt kött, lite dyrare kött? Jo, där är det ännu värre.


    Coccolina skrev 2015-08-03 20:18:44 följande:
    Och om barnet är som mig som riskerar att dö om det inte äter kött? På nytt, vegan mat är inget som alla kan leva med. Något som många veganer totalt missar....

    Jo men om barnet är sjukt så skall hon/han absolut få äta kött. Men då handlar det för mig om att vara så vegansk som möjligt, där jag orsakar djuren så lite lidande som möjligt.

    Har barnet någon tarmsjukdom eller liknande så skall hon/han få äta kyckling. Men inte mer än det. Jag skulle inte bekosta animalisk mjölk, fil, smör eller grädde, utan då vända mig till växt baserat. Dock skulle jag se till så att barnet fick i sig den mängd som läkare ordinerat. 

    Men har barnet B12 brist? Nej, då skulle han/hon få äta supplement, alternativt äta vegetarisk kost med ägg och mjölkprodukter.

    Låt mig fråga, på vilket sätt riskerar du att dö om du inte får i dig kött? Vad är det som gör att du måste äta kött?

  • Eleonor01
    gaptoothbitch skrev 2015-08-04 04:12:26 följande:

    Jag tycker att barnet kan få veta när de själv vill. Det spelar ingen roll om barnet frågar när det är 4 eller 14. Om barnet tar initiativet att fråga så tycker jag att man kan förklara samt försöka ha en dialog med barnet. Man förklarar för barnet att djuren har känslor precis som vi, att djur är snälla och att de vill vill leva precis som vi. Man förklarar för barnet att man plågar djur inom köttindustrin, de får stå stilla mycket, röra sig minimalt, kors kalvar dödas oftast efter 24 timmar det är i sin tur förfinat djurplågeri och att man genom att inte äta kött, inte bidrar till det plågeriet som försegår.

    Då man inte köper kött så får köttindustrin mindre pengar och en vacker dag så kanske dödandet av djur upphör. Sedan låter man barnet ställa frågor. Dock tycker jag att det är viktigt att belysa att barnet kan få smaka kött och äta kött om hon/han själv vill, men att som en familj kommer man inte att köpa eller laga kött själva, utan då får hon bekosta köttet själv (genom månadspeng..etc) Om barnet är moget och över 12, så tycker jag att man kan visa barnen dokumentärfilmen Earthlings.


    Nu till: Är allt kött processat?  Nja, på sätt och vis. Är allt kött behandlat? You bet! Såhär är det: Vi äter inte samma kött som vi åt för 50 år sedan. Köttindustrin har idag effektiviserats, korna är max ute och betar i två månader av hela året, vissa kor får inte ens komma ut och beta. SÅ vad äter kor (och kycklingar)? Jo, både kor och kycklingar föds upp på ett processat foder.

    Visst, fodret innehåller spannmål men hur tror du foder håller och inte ruttnar, även när det utsätts för fukt? Jo, spannmålet är processat, berikat med vitaminer, visst men vissa utländska foder som man köper in innehåller också besprutningsmedel och i värsta fall antibiotika. I kombination av ett processat, högkaloririkt spannmål, samt minimal rörelse hos nötkreatur så leder detta till att vi får en överviktig ko, med mycket kött, mindre fett, vi får ett så kallat 'magrare' kött, ett kött som inte är naturligt.

    När du pratar om bra produkter, så existerar inte det. Det finns inga ''bra'' produkter. Vi i Sverige konsumerar 40% mer kött än vi behöver. Magert kött är väldigt eftertraktat. Allt kött du köper är basically kor som är uppfödda på processat torrfoder för att åstadkomma det onaturliga, magra köttet vi i Sverige så gärna konsumerar.

    Köper du utländskt kött, lite dyrare kött? Jo, där är det ännu värre.


    Coccolina skrev 2015-08-03 20:18:44 följande:Och om barnet är som mig som riskerar att dö om det inte äter kött? På nytt, vegan mat är inget som alla kan leva med. Något som många veganer totalt missar....

    Jo men om barnet är sjukt så skall hon/han absolut få äta kött. Men då handlar det för mig om att vara så vegansk som möjligt, där jag orsakar djuren så lite lidande som möjligt.

    Har barnet någon tarmsjukdom eller liknande så skall hon/han få äta kyckling. Men inte mer än det. Jag skulle inte bekosta animalisk mjölk, fil, smör eller grädde, utan då vända mig till växt baserat. Dock skulle jag se till så att barnet fick i sig den mängd som läkare ordinerat. 

    Men har barnet B12 brist? Nej, då skulle han/hon få äta supplement, alternativt äta vegetarisk kost med ägg och mjölkprodukter.

    Låt mig fråga, på vilket sätt riskerar du att dö om du inte får i dig kött? Vad är det som gör att du måste äta kött?


    Du verkar vara en militant vegan.... En riktigt jobbig människa Mao!!
  • mea08
    Eleonor01 skrev 2015-08-04 07:51:38 följande:
    Du verkar vara en militant vegan.... En riktigt jobbig människa Mao!!
    Alla människor som står upp för deras sak är jobbiga enligt de personer som inte håller med, kvittar vilken sak det gäller.
  • Eleonor01
    mea08 skrev 2015-08-04 12:12:14 följande:
    Alla människor som står upp för deras sak är jobbiga enligt de personer som inte håller med, kvittar vilken sak det gäller.
    Definitivt inte. Delade meningar kan man absolut ha å det är inget konstigt. Men det är skillnad på militant å att ha en åsikt.
  • mea08
    Eleonor01 skrev 2015-08-04 13:02:31 följande:
    Definitivt inte. Delade meningar kan man absolut ha å det är inget konstigt. Men det är skillnad på militant å att ha en åsikt.
    Jag sa den som står upp för deras sak vilket är det hon gör.
  • Stoet

    Jag skulle lagat den maten som ni vanligtvis äter hemma och sedan låta barnet äta kött i förskola och skola.

  • gaptoothbitch
    Eleonor01 skrev 2015-08-04 07:51:38 följande:
    Du verkar vara en militant vegan.... En riktigt jobbig människa Mao!!
    Du verkar vara lätt inkompetent.... en riktigt ignorant människa som inte tar reda på fakta eller läser på, duktig på att missbedöma människor är du också!! (:

    Men nej. Jag är inte en militant vegan. Jag tycker synd om de pälsaffärer som utsätts för vandalism. Jag skulle själv aldrig använda våld. Våld löser ingenting. 

    Jag tror inte du tycker om våld heller. Jag tror inte du tycker om att djur plågas inom kött industrin. Jag tror heller inte att du är en självisk person. Men så länge du och dina barn slipper se på när djurplågeriet försigår - Ja då har du inga problem med att äta djuret, eller bidra till djurplågeriet. Det viktigaste är att du och dina barn inte påverkas, skadas eller möter några konsekvenser.
  • Sockervaddspinnen

    Jag är vegan men skulle aldrig sätta ett litet barn på en vegandiet. Det mesta jag äter är dessutom rekommenderat "som en del av kosten från fem års ålder".

Svar på tråden Ska barnet äta kött?