• Alexi

Hur får era barn handla lösgodis?

När ni handlar lösgodis med era barn i åldern typ 3-12 år, hur gör ni då med mängder, val osv?

Hur mycket får barnet köpa och hur har ni kommit fram till den mängden? Mäts det i kronor, gram, antalet bitar osv?

Växer mängden med åldern?

• Svar på tråden Hur får era barn handla lösgodis?
  • Ungoliant

5 åringen får peka och önska sorter. Vi köper en påse tillsammans till hela familjen, som jag höftar i mängd anpassat efter hur stor vår dedikerade lördagsgodisskål är. 2,5-åringen gillar inte godis men vill gärna vara med och välja så jag brukar ta en eller två symboliska godisar av det han önskat.

• kaeg

Oftast plockar vi en gemensam påse för hela familjen, då är det några stycken av varje sort av favoriterna och alla får vara med och välja. Ibland kör vi 15st bitar var i var sin påse, mängden är lika för 7åring, 9åring och vuxen...

* Mikael 060804 * Sara 080704 * Emma 150624 *
  • Fjäril kär

min 7-åring köper sällan lösgodis, favoriten är bilpåsar eller jordnötter så det äts oftast.  

Men när han köper lösgodis så får han köpa utefter det som veckopengen räcker till och hur mycket pengar det är beror på om han har köpt något annat för pengarna.  Oftast köper han 2-3 sorter och bara några av varje sort och så räcker oftast pengarna till något mer han ändå vill ha.  Och det kan vara en tidning, badskum, en liten plåtbil , ett ark stickers eller vad det nu är som hägrar. 

• En PantherTant

De får inte alls. Tycker lösgodis är ohygieniskt. (Annat godis får de nog äta, vi är inte rädda socker, men just lösgodis skulle jag själv aldrig äta, alltså får inte de heller)

• Mrs Green

Hon brukar få köpa så att det täcker botten i en vanlig stor påse, ungefär. Då brukar det bli ca 10-15 kr.

• Erizajo

Köper oftast stor påse med ganska mycket i som alla i familjen får äta av och som inte nödvändigtvis måste ätas upp denna lördag. Sen brukar jag ge barnen en varsin skål (sån där färgglad i plast från Ikea) som rymmer lagomt mycket tycker jag.

• Vestra

Här finns sådana små påsar, ni vet dom vita med 5-6 prickar på i olika fäger. När halva är full brukar hon vara nöjd. Men ibland köper hon t ex skumgodisar som fyller upp typ halva påsen efter 2st. Då får hon fylla påsen.
    Men oftast väljer hon kinderägg, då får hon ett 3-pack. Hon kanske äter chokladen av 1 ägg. Hon är mest ute efter leksakerna. 4 år är hon.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Maddi

Dom får 20 kr dom får köpa godis för men oftast så sparar dom. Ibland köper dom för 10, men aldrig 20. Mina barn är inte mycket för godis då dom alltid fått äta de (inget förbud) även under veckorna och flera dagar i rad om dom velat som jag antar att de lett till att dom inte är godisgalen eftersom dom alltid vet att dom får köpa.

• Themis

Lördagsgodis= 2 bitar per år man är gammal, funkade från 5-10 år för oss.
    20 bitar är max och vår nu 11-åring vill inte ha mer godis heller, han sparar oftast några och äter på söndagen istället.

Större godisar (klubbor t ex) kostar mer än en bit.

Godis äter man efter lunch på dagen och istället för sött fika, och kl 17 åker påsen in i skåpet igen så man inte förstör middagsaptiten.

Ja, jag gillar regler.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Sockervaddspinnen
    Inte alls.

Jag har dock bara ett barn, så det kanske är lättare för mig att utesluta godis?
    Jag äter heller inte godis själv, vilket kanske gör det hela ännu enklare?

Vi brukar se på en film tillsammans på lördagen, efter middagen. Till filmen myser vi i soffan med antingen popcorn, färska bär, frysta bär, fruktsallad, eller nötter.

Glass från affären blir det en varm sommardag, en i veckan. Övriga dagar finns sockerfri glass i frysen.

Godis, chips, saft, osv. blir det endast på kalas.

Kaka, bulle, etc. blir det hemma hos gammelmormor och gammelmorfar.
    Ibland händer det att vi går på fik. Men då får sonen oftast en ost- och skinksmörgås och ett glas mjölk.
Svar på tråden Hur får era barn handla lösgodis?