• Alexi

Hur får era barn handla lösgodis?

När ni handlar lösgodis med era barn i åldern typ 3-12 år, hur gör ni då med mängder, val osv?

Hur mycket får barnet köpa och hur har ni kommit fram till den mängden? Mäts det i kronor, gram, antalet bitar osv?

Växer mängden med åldern?

• Svar på tråden Hur får era barn handla lösgodis?
  • fluu

Ungen är 3,5 år och får ibland välja godissort om hon råkar vara med i affären. Vi köper alltid en haribopåse(och beroende på godisets storlek så får hon 5-8 bitar) eller en klubba. Jag kan tänka mig att vi kommer kontrollera godisintaget mindre när hon blir äldre.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • isolande

Mina barn är 2 och 4 och de får aldrig handla godis, det gör vi. Händer enstaka ggr bara, om man är på besök hos andra som kör med lördagsgodis t.ex. Då får de ca 5 bitar var. 

• En blå giraff

Egentligen har vi inga regler för det, barnen äter så pass begränsade mängder godis så om de råka plocka i mycket så lämnar de ändå kvar sen. Mitt knep är att de alltid måste äta rejält med mat först, och får godispåsen direkt efteråt. Då blir mängden automatiskt begränsad. Blir det godis kvar i påsarna när de ätit så lägger jag undan och sparar det till nästkommande lördag.

• En blå giraff

Alltså de får inte småäta av godiset en hel dag/helg utan får sätta sig med påsen vid TV:n och äta det de vill ha. Sedan när de är nöjda lägger jag undan godiset.

• Vinterankan

De får plocka själva och jag kontrollerar hur mycket det blir. De är väldigt noggranna i sina val pch står länge och funderar och tar en bit av varje sort och får plocka så att ungefär halva botten är fylld, blir ca 6-8 kr per barn.

• Flickan och kråkan

Måndagsgodis har vi. 8 bitar får de välja fritt. Är det pytte-godisar som non-stop så får man ta ett par och är det väldigt stora bitar så får man ta färre. Det har inte varit några problem och de brukar vara nöjda.

Barnen är 6 och 7,5 år. 

• Alexi

Intressant att läsa! Jag är också nyfiken på hur ni kommit fram till just den mängden, (ni där barnen får köpa viss mängd eller för visst antal kronor)? Tycker barnen att det är ok med 5-20 bitar (som är den mängd flera skrivit) fast de står i en butik med 100 sorter?

• Myling

9-åringen får inte köpa godis för egna pengar. Däremot får hon 15 bitar efter att hon städat sitt rum.

• Gladskit

Han har fått välja 5-6 sorter ungefär och håller sig ofta på en rimlig nivå. Det brukar bli ca 100-150g (10kr?) när han handlar. Och sen äter han sällan upp det ändå, det är själva grejen att få välja själv som är viktig antar jag!
    Min son är 9 år.

• Liten till

Sonen är 6 1/2 och han väljer och plockar fritt när han köper lösgodis. Han tar 2-4st av det han gillar. Och alltid lite lakrits till pappa så vi har aldrig behövt begränsa. Sen äter han sällan upp det ändå. Kostnaden blir väl ca 12-20kr.

Ibland plockar vi en påse till familjen. D blir det dyrare eftersom jag älskar godis

Svar på tråden Hur får era barn handla lösgodis?