• Juleli

Höjs SGI direkt?

Under tiden jag pluggar har jag väldigt låg SGI, eftersom jag började plugga direkt efter gymnasiet så hade jag ingen SGI innan jag började plugga. När jag snart tar min examen, säg att jag skulle få en fast tjänst direkt 100%, höjs min SGI direkt då eller måste jag arbeta ett antal månader?

• Svar på tråden Höjs SGI direkt?
  • Seven Costanza
    telly skrev 2015-08-22 16:57:39 följande:

... Eller att man jobbat minst 6 månader (240 dagar). Hur tror du att timvikarier osv får en sgi?

240 dagar är 8 månader. Har man bara jobbat sex månader och inte har någon SGI sedan tidigare får man som jag förstått det lägstabeloppet de första 180 dagarna.
  • Alexi
    Seven Costanza skrev 2015-08-22 17:58:39 följande:

Ok ja det var det jag tänkte också. Varför jag ställde frågan var just för att tråden ligger under "planerar barn" så jag förmodar att TS fråga avser föräldrapenning.

Aha, jag ser dock inte kategorierna från mobilen, därav att jag bara svarade på sgi-frågan.
  • telly
    Alexi skrev 2015-08-22 17:42:47 följande:

Exakt vad är din fråga? 240 dagar är åtta månader för övrigt.

Yes, tänkte rätt men skrev fel.

Jag ville förtydliga att sgi inte bara kan höjas genom att någon förväntas jobba sex månader (framåt) utan även att ha jobbat (bakåt) det stämmer väl? Du jobbar på fk har jag för mig.
  • Alexi

Aha du menar så. Ja en timanställd som inte kan visa på stadigvarande framåt kan få ihop till en sgi genom att visa regelbundet bakåt.

Och nej jag jobbar inte på fk, har dock gjort för många år sedan.

• lindalinaa
    Alexi skrev 2015-08-22 10:56:55 följande:

Du måste absolut inte jobba i sex månader, vad har ni fått det ifrån?? SGI höjs från dag ett när man börjar arbeta OM man har för avsikt att arbeta i minst sex månader framåt.

Och de här reglerna har varit desamma i många år så lindalinaa bör nog läsa på lite mer.

Ja men om man tänkt att ta ut föräldraledighet efter säg, 3 mån.. Då har man inte haft för avsikt att jobba i 6 mån eller hur?

När jag läste tråden tog jag för givet att de va som så att ts är gravid redan nu och inte vet om hon hinner jobba 6 mån eller ej men jag kanske har fel.
    Vad jag menade var att ja man måste jobba 6 månader men sen om man råkar bli sjukskriven räknas det ändå som att man jobbar, men du kan ju tex inte säga att du hade tänkt jobba 6 mån om du vet att du ska få barn om 3...
  • Kine

För att få höjd SGI rent generellt ska man ha ett arbete som beräknas pågå minst i 6 månader. För att däremot få höjd föräldrapenning som baseras på SGI ska man har ett jobb som beräknas båg minst 240 dagar (8månader). Man ska alltså ha för avsikt att jobb 6 respektive 8 månader.

• Otit

Kan verkligen inget om detta. Men i princip kan man med fast anställning bli gravid direkt eftersom man är gravid i nio månader??

• Kine
    Otit skrev 2015-08-23 00:15:41 följande:

Kan verkligen inget om detta. Men i princip kan man med fast anställning bli gravid direkt eftersom man är gravid i nio månader??

Ja.
  • Alexi
    lindalinaa skrev 2015-08-22 23:53:08 följande:

Ja men om man tänkt att ta ut föräldraledighet efter säg, 3 mån.. Då har man inte haft för avsikt att jobba i 6 mån eller hur?

När jag läste tråden tog jag för givet att de va som så att ts är gravid redan nu och inte vet om hon hinner jobba 6 mån eller ej men jag kanske har fel.

Vad jag menade var att ja man måste jobba 6 månader men sen om man råkar bli sjukskriven räknas det ändå som att man jobbar, men du kan ju tex inte säga att du hade tänkt jobba 6 mån om du vet att du ska få barn om 3...

Nej jag helt med dig om avsikten med arbete och skillnad sjukskrivning/fp. Men nu frågade ts enbart om sgi och vad som krävs för att få en sgi. Frågan gällde inte alls fp. Då svarade jag på det. Det är väldigt vanskligt att tolka in mer än det som står i sådana här diskussioner, då är det lätt att det blir missförstånd.
  • Kine
    lindalinaa skrev 2015-08-22 23:53:08 följande:

Nej, du måste inte jobba 8 månader för att få höjd fp. Får du en tillsvidareanstäning och blir gravid så får du hög fp eftersom jobbet beräknas båg i minst 8 månader
  • Seven Costanza
    Kine skrev 2015-08-23 09:55:42 följande:

Nej, du måste inte jobba 8 månader för att få höjd fp. Får du en tillsvidareanstäning och blir gravid så får du hög fp eftersom jobbet beräknas båg i minst 8 månader

Men om man inte har någon SGI sedan tidigare när man får en tillsvidareanställning, måste man inte jobba 240 dagar då för att få en SGI? Det räcker väl inte då med att bara ha skrivit på anställningsavtalet?
  • Alexi

Seven costanza: nej du måste skilja på sgi och fp. För att få en sgi räcker att ha för avsikt att jobba minst sex månader framåt, från första jobbdagen har du en SGI och kan få sjukpennibg, tillfällig föräldrapenning mm.

Men för att få fp på sgi-nivå under de första 180 fp-dagarna måste du ha jobbat 240 dagar före barnet föds/bf.

• Seven Costanza
    Alexi skrev 2015-08-23 20:01:53 följande:

Seven costanza: nej du måste skilja på sgi och fp. För att få en sgi räcker att ha för avsikt att jobba minst sex månader framåt, från första jobbdagen har du en SGI och kan få sjukpennibg, tillfällig föräldrapenning mm.

Men för att få fp på sgi-nivå under de första 180 fp-dagarna måste du ha jobbat 240 dagar före barnet föds/bf.

Ja just det, är väl för att jag är gravid som jag automatiskt tänker på FP. För mig själv blir det inga problem för jag har jobbat i flera år, men tycker att det är intressant att veta vad som gäller. Vet du hur det kommer sig att det är så olika regler för att ens SGI ska gälla för sjukpenning och vab jämfört med för föräldrapenning? Varför behöver man inte ha jobbat för att kunna få sjukpenning och vab baserat på sin inkomst medan det krävs åtta månader för FP? Handlar det om att politiker tänker sig att graviditeter är planerade medan sjukdom inte är det? För _alla_ graviditeter är ju långt ifrån planerade, ser man ju inte minst här på familjeliv.
  • telly

Jag gissar att det är för att sjukpenning är för dom som jobbar, ett sätt att skydda inkomsten. Medan vad gäller fp så får du ku ändå lägstanivån ifall du inte jobbat.

• Kine
    Seven Costanza skrev 2015-08-23 19:15:39 följande:

Men om man inte har någon SGI sedan tidigare när man får en tillsvidareanställning, måste man inte jobba 240 dagar då för att få en SGI? Det räcker väl inte då med att bara ha skrivit på anställningsavtalet?

Jo, så länge du avsikten att jobba i 240 dagar och har jobbet i minimum 240 dagar.
  • Alexi
    Seven Costanza skrev 2015-08-23 20:07:37 följande:
    Ja just det, är väl för att jag är gravid som jag automatiskt tänker på FP. För mig själv blir det inga problem för jag har jobbat i flera år, men tycker att det är intressant att veta vad som gäller. Vet du hur det kommer sig att det är så olika regler för att ens SGI ska gälla för sjukpenning och vab jämfört med för föräldrapenning? Varför behöver man inte ha jobbat för att kunna få sjukpenning och vab baserat på sin inkomst medan det krävs åtta månader för FP? Handlar det om att politiker tänker sig att graviditeter är planerade medan sjukdom inte är det? För _alla_ graviditeter är ju långt ifrån planerade, ser man ju inte minst här på familjeliv.
    Det har i princip alltid varit så här i reglerna och jag gissar att skillnaden beror på att man vill ha en kvalifikationstid för att få full föräldrapenning, dvs en rättighet man ska tjäna in till, medan sjukpenning och vab är mer av riskförsäkring.
Svar på tråden Höjs SGI direkt?