• Juleli

Höjs SGI direkt?

Under tiden jag pluggar har jag väldigt låg SGI, eftersom jag började plugga direkt efter gymnasiet så hade jag ingen SGI innan jag började plugga. När jag snart tar min examen, säg att jag skulle få en fast tjänst direkt 100%, höjs min SGI direkt då eller måste jag arbeta ett antal månader?

• Svar på tråden Höjs SGI direkt?
  • Seven Costanza
    telly skrev 2015-08-22 16:57:39 följande:

... Eller att man jobbat minst 6 månader (240 dagar). Hur tror du att timvikarier osv får en sgi?

240 dagar är 8 månader. Har man bara jobbat sex månader och inte har någon SGI sedan tidigare får man som jag förstått det lägstabeloppet de första 180 dagarna.
  • Alexi
    Seven Costanza skrev 2015-08-22 17:58:39 följande:

Ok ja det var det jag tänkte också. Varför jag ställde frågan var just för att tråden ligger under "planerar barn" så jag förmodar att TS fråga avser föräldrapenning.

Aha, jag ser dock inte kategorierna från mobilen, därav att jag bara svarade på sgi-frågan.
  • telly
    Alexi skrev 2015-08-22 17:42:47 följande:

Exakt vad är din fråga? 240 dagar är åtta månader för övrigt.

Yes, tänkte rätt men skrev fel.

Jag ville förtydliga att sgi inte bara kan höjas genom att någon förväntas jobba sex månader (framåt) utan även att ha jobbat (bakåt) det stämmer väl? Du jobbar på fk har jag för mig.
  • Alexi

Aha du menar så. Ja en timanställd som inte kan visa på stadigvarande framåt kan få ihop till en sgi genom att visa regelbundet bakåt.

Och nej jag jobbar inte på fk, har dock gjort för många år sedan.

• lindalinaa
    Alexi skrev 2015-08-22 10:56:55 följande:

Du måste absolut inte jobba i sex månader, vad har ni fått det ifrån?? SGI höjs från dag ett när man börjar arbeta OM man har för avsikt att arbeta i minst sex månader framåt.

Och de här reglerna har varit desamma i många år så lindalinaa bör nog läsa på lite mer.