• scars1212

    Kaninkunniga, snälla se hit!

    Jag vaknade i morse och märkte med en gång att min kanin inte var sig själv.
    Hon bara låg där och jag gick fram till henne för att gosa, men ingenting.
    Vanligtvis brukar hon bli jätte glad när jag kommer fram till henne eftersom hon tror att jag har något gott varje gång, men så blev det inte denna morgonen.
    Hon har legat hela dagen på samma ställe utan att ha rört på sig. Det var bara vid ett tillfälle då hon gick för att dricka vatten, men hon drack inte ens, det såg ut som om hon försökte men inte kunde. Vattnet bara rann ned från hennes mun. :( :( 
    Sen gick hon tillbaka till sitt ställe och la sig igen. Hon rör sig verkligen inte ur fläcken. Jag har t.o.m öppnat buren så hon kan gå ut och skutta runt lite, men det gör hon inte heller. Hon har varken bajsat eller kissat nåt idag.
    Jag märkte dock att det var något hårt med hennes näsa. Det verkade som om något var fastklistrat där, men jag tror inte att det är det som bekymrar henne. Kan det vara magen?
    Jag är jätte orolig och jag älskar henne jätte mycket. Hon är precis som ett barn för mig. 
    Jag köpte henne 2010, så hon är 5 år nu. Är det gammalt? Hon väger inte så mycket, när hon vägdes sist så vägde hon 1.8 kilo.
    Någon som vet vad det är för fel? Finns det något jag kan göra? Jag blir ju jätte orolig när hon varken har ätit eller druckit något.
    Vad ska jag göra?? Hjälp !!
  • Svar på tråden Kaninkunniga, snälla se hit!
  • scars1212
    Jemp skrev 2015-09-07 01:56:39 följande:

    Har kaninen ätit än?


    Ja, hon äter och dricker som vanligt. 

    Hon skuttade runt lite grann också :)

    Dock så är hennes bajs som diaree, precis som bilden ovan..
  • MerTe

    Vad ger du henne för mat, och hur mycket av respektive? Är hon duktig på att äta hö?

  • Gizzmos

    Skaffar man djur MÅSTE man kunna ta dom till veterinär när dom behöver det!
    Magproblem leder snabbt till döden på gnagare, speciellt om dom inte får hjälp!
    Så ta nu ditt ansvar OCH TA KANINEN TILL EN VETERINÄR. ????

  • Starka

    [quote=75729274][quote-nick]Gizzmos skrev 2015-09-07 22:22:41 följande:[/quote-nick]Skaffar man djur MÅSTE man kunna ta dom till veterinär när dom behöver det!

    Magproblem leder snabbt till döden på gnagare, speciellt om dom inte får hjälp!

    Så ta nu ditt ansvar OCH TA KANINEN TILL EN VETERINÄR. ????[/

    Precis vad är det för fel på dig!!!? Ta djuret till en veterinär!! Som någon skrev innan så kan tandgnissel vara ett tecken på smärta. Förstår inte hur man kan bara vänta

  • scars1212

    Hej allesammans

    Hon blev bättre efter ett tag när jag startade denna tråden, och under de senaste veckorna har hon varit jätte glad och skuttat runt.

    Men idag hände samma sak igen, hon varken åt eller drack, hon kissade inte heller, samma med att bajsa.

    Jag tog med henne snabbt till veterinär där dem tog röntgen på henne, och där sa dem att hon hade något som hette trumsjuka, alltså gaser i magen.

    Dem sa att hon behövdes avlivas med en gång annars så hade hon dött ändå här hemma.

    Jag började gråta som in i helsike, det gjorde sååå ont i hjärtat Gråter

    Jag vägrade att avliva henne, och dem sa till mig att om jag gick därifrån med henne så skulle dem anmäla mig för djurplågeri.

    Jag frågade dem om jag fick en liten stund med henne och det fick jag.

    Jag satt ungefär 10 minuter gråtandes där med henne, jag pratade med henne, och till slut insåg jag att det var dags, hon kunde inte lida mera, det skulle inte vara så schysst av mig att ta med henne hem.

    Jag ringde till mamma som har tagit hand om kaninen mer än vad jag har, och jösses, jag har ALDRIG hört min mamma gråta så mycket, ALDRIG nånsin.

    Hon älskade verkligen kaninen, hon tog hand om henne när jag var borta, hon var som ett litet barn för oss Gråter

    Det var dags, jag ville inte släppa iväg henne men jag var tvungen Gråter

    Jag gav henne två pussar, en från mig och en från mamma.

    Det går ungefär 15 minuter och dem kommer tillbaka med henne i en skokartong.

    Mina tårar bara rann ner och jag ville skrika allt jag kunde. MIN BÄSTA VÄN VAR BORTA Gråter

    Jag vågade inte öppna skokartongen, jag vågade bara inte

    Jag försökte att inte öppna,men till slut gjorde jag det, och där låg min lilla sötnos

    Hennes hjärta slog inte, men hon var fortfarande jätte varm, och dessutom så var hennes öga öppen, så jag tog och stängde den Gråter 

    Jag och mamma åkte till ett fint ställe och där begravde vi henne, det var så jobbigt att göra det men vi var tvungna, ingen av oss orkade gå därifrån, vi satt där gråtandes och kramade om varandra Gråter

    Vi kommer hem och ser hennes leksaker i buren, buren är tom, det känns så tomt, allting är sååå tomt

    Vi la buren uppe på vinden eftersom det var alldeles för jobbigt.

    Jag klarar inte av att gå in till köket längre, det är jätte tomt och man känner sig så ensam. 

    Jag orkar inte vara inomhus eftersom mamma bara ligger och gråter efter kaninen, allting är sååå jobbigt...

    Vi har haft henne i 5 långa år, men nu slipper hon lida i alla fall.

    Och jag är så arg på mig själv som inte tog henne till veterinären innan Usch vilken djurplågare jag är !! :

    Hade jag tagit med henne hem idag så hade hon dött inatt, det sa veterinären.

    Men jag fick höra från min kusin som har haft kaninen hela sitt liv att det var förstoppning min kanin hade, och att man ska ge dem lite te så blir dem pigga igen.

    Men veterinären vet väl vad dem säger? För inte hade dem gjort så här om dem inte var säkra på att hon skulle dö?

    Dessutom så hade hon jätte ont, man såg det på henne, hon var JÄTTE sliten ..

    Hon var som ett litet barn för oss, och saknaden är enorm.

    Tycker ni jag gjorde rätt beslut idag?

    Hur tar man sig vidare? Denna sorg är obeskrivlig, ena stunden är man vanlig och därefter så börjar man bara gråta Gråter

    Här är en sista bild på min lilla sötnos, vila i frid Blondie <3

  • Drone

    du får se det från den positiva sidan att du kan skaffa dig en ny likadan kanin. kanin var 5 år de lever inte så mkt längre ändå. det låter som veterinären gjorde rätt i att ha ihjäl den. det du skulle ha gjort var att ha haft ihjäl kanin när du såg att den började bli dålig, onödiga kostnader att ta med en kanin till veterinären då de är billigare att bara slå ihjäl kaninen och köpa en ny. har ett 20 tal kaniner själv och avelsdjuren blir aldrig äldre än 2-3 år sen blir de gryta. 

    och om man inte klarar att avliva sina djur själv när de blir sjuka ska man inte ha djur överhuvudtaget!

  • Nymphaea
    Drone skrev 2015-10-22 13:21:40 följande:

    du får se det från den positiva sidan att du kan skaffa dig en ny likadan kanin. kanin var 5 år de lever inte så mkt längre ändå. det låter som veterinären gjorde rätt i att ha ihjäl den. det du skulle ha gjort var att ha haft ihjäl kanin när du såg att den började bli dålig, onödiga kostnader att ta med en kanin till veterinären då de är billigare att bara slå ihjäl kaninen och köpa en ny. har ett 20 tal kaniner själv och avelsdjuren blir aldrig äldre än 2-3 år sen blir de gryta. 

    och om man inte klarar att avliva sina djur själv när de blir sjuka ska man inte ha djur överhuvudtaget!


    Du föder väl upp kaniner just för att slakta dem, så du resonerar nog annorlunda än de flesta husdjursägare skulle jag tro. (För att uttrycka det milt...)
  • Drone

    de kaninägare jag träffar har inget emot att ha ihjäl en sjuk kanin. så annorlunda vet jag inte. däremot finns det ju de som skaffar kaniner som husdjur utan att ha erfarenhet och behandlar sina djur som snuttefiltar och det leder ju till att djuren lider i onödan när de blir sjuka.

  • Nymphaea
    Drone skrev 2015-10-22 21:26:59 följande:

    de kaninägare jag träffar har inget emot att ha ihjäl en sjuk kanin. så annorlunda vet jag inte. däremot finns det ju de som skaffar kaniner som husdjur utan att ha erfarenhet och behandlar sina djur som snuttefiltar och det leder ju till att djuren lider i onödan när de blir sjuka.


    Jag håller med till 100% om att det är fruktansvärt att låta djuren lida när de blir sjuka. Det låter som om dina köttdjur lider mindre än ett älskat husdjur som tvingas gnissla tänder av smärta utan att någon gör något. Anser dock inte man behöver vara en person som "behandlar sina djur som snuttefiltar" för att rättfärdiga ett besök till veterinären för behandling eller avlivning.

    Skulle skriva om ditt påstående som följer: "Och om man inte har försäkring, eller på annat sätt råd att ta med sina djur till veterinären när de blir sjuka, ska man inte ha djur överhuvudtaget!"
  • Drone

    jo du har rätt i påståendet som du skrev det. men jag ser det som att om man är så fäst vid sitt husdjur så man låter känslor ta över, istället för att se vad som är bäst för ett djur som är sjukt eller skadat så tycker jag nog att man ska låta bli att ha djur. ett litet djur som en kanin har man lätt ihjäl utan redskap och då blir det ju ett förlängt lidande för djuret om man behöver åka med det till en veterinär eller vänta tills dagen efter.

    kan ju tillägga att jag inte ger mina kaniner namn och jag hanterar inte de djuren som kommer slaktas.

  • Nymphaea

    Det är klart, har man (som du verkar ha) kunskap om hur man slaktar ett djur utan lidande, så lider djuret mindre av att slippa bli ivägkörd till en veterinär.

    Är man känslomässigt fäst vid sitt djur (som TS var), och inte vill att det ska dö, så är det nog inte lika lätt. Då tar man med djuret till veterinär för att se om något kan göras, och om inget kan göras låter man veterinären avliva djuret.

    Det absolut värsta är att låta djuret plågas för att man är så självisk att man inte vill att djuret ska dö.

Svar på tråden Kaninkunniga, snälla se hit!