• Svar på tråden Bim oktober 2015
  • HaLiEn

Hej hej! Enligt min app går jag in i fertil period imorgon men inte äl förrän på måndag. När ska jag börja testa med äl-stickor?

• Äppeljuicen

Blir lite nyfiken; vad är trombyl bra för under graviditet? Vet att många av mina vårdtagare tar det då det är blodförtunnande (jobbar på ä-boende). :)

• pannkakan87
    Äppeljuicen skrev 2015-09-15 21:58:44 följande:

Blir lite nyfiken; vad är trombyl bra för under graviditet? Vet att många av mina vårdtagare tar det då det är blodförtunnande (jobbar på ä-boende). :)

Motverkar blodproppar i moderkakan som kan stoppa blodtillförseln till fostret som orsaker missfall.
  • sowe81
    vhn skrev 2015-09-15 16:21:37 följande:

Hej!
    Hoppar gärna in här har äl om ca en v o bim borde va runt 5/10.
    Har oxå flera mf i bagaget o går fragminsprutor när jag blir gravid. Funkade när vi fick dottern men gick ett ma i början av sommaren fast jag tog sprutorna. Men ska ändå köra på med dom nästa grav.

Sowe81 när vi gjorde vår mfutredning kollade dom just koagulering har dom inte gjort det på dig? Hoppas det funkar nästa gång för dig!! O alla andra oxå såklart :)

Jo det har kollat och jag ligger inom normalvördet. Men läkaren tror ändå det kan finnas sån problematik som inte syns då jag haft 3 ma som stannat på nästan exakt samma dag i skiftet mellan v9-10.
    Hoppas att kombination av innohep och trombyl kan hjälpa oss böta gång.
  • sowe81
    pannkakan87 skrev 2015-09-15 16:47:22 följande:
    Okej lycka till! smile1.gif ska sj äta albyl minor nästa grav pga MA i v9 sist. Får inte trombyl eftersom jag bara haft 1 missfall men albyl är exakt samma.
    Jag funderade på det förra grav men eftersom jag Dick innohep blev det inte så. Nu ångrar jag att jag inte tog de också. Kanske hade hjälpt oss. Men visste inte att man fick kombinera. Men nu får jag ju det nästa gång. Ska bara bli gravid igen!

Lycka till du med och hoppas du slipper fler ma/mf.
  • pannkakan87
    sowe81 skrev 2015-09-15 22:52:43 följande:
    Jag funderade på det förra grav men eftersom jag Dick innohep blev det inte så. Nu ångrar jag att jag inte tog de också. Kanske hade hjälpt oss. Men visste inte att man fick kombinera. Men nu får jag ju det nästa gång. Ska bara bli gravid igen!

Lycka till du med och hoppas du slipper fler ma/mf.
    Okej.. Ja man ångrar att man inte tog det då. Men jag visste inte ens att det fanns eller att sånna komplikationer kunde uppstå. Nu såhär i efterhand så har man ju funderat, googlat och forskat kring allt som har med missfall att göra. Min graviditet avstannade i v9 nån gång. Vet inte om det är svårt att se eftersom det förmodligen hade krympt när det varit dött en månad. Men livmodern och allt annat såg ut som det skulle så jag har mina aningar att det kan vara blodpropp det handlar om. Oftast när det gäller kromosomavvikelser så tar kroppen hand om det mycket tidigare. Men det går ju bara att spekulera. Jag har stor tilltro till asa (trombyl/albyl minor) så jag hoppas det ska hjälpa nästa gång för oss båda. Jag tror vi har bim rätt så nära? Jag har runt den 2 oktober.
  • sowe81
    pannkakan87 skrev 2015-09-16 08:19:50 följande:
    Okej.. Ja man ångrar att man inte tog det då. Men jag visste inte ens att det fanns eller att sånna komplikationer kunde uppstå. Nu såhär i efterhand så har man ju funderat, googlat och forskat kring allt som har med missfall att göra. Min graviditet avstannade i v9 nån gång. Vet inte om det är svårt att se eftersom det förmodligen hade krympt när det varit dött en månad. Men livmodern och allt annat såg ut som det skulle så jag har mina aningar att det kan vara blodpropp det handlar om. Oftast när det gäller kromosomavvikelser så tar kroppen hand om det mycket tidigare. Men det går ju bara att spekulera. Jag har stor tilltro till asa (trombyl/albyl minor) så jag hoppas det ska hjälpa nästa gång för oss båda. smile1.gif Jag tror vi har bim rätt så nära? Jag har runt den 2 oktober.
    Nä tänk om mm hade vetat vad som var fel innan så man kan förebygga. Jag hoppas verkligen på det här nu.
    Läkaren jag träffade i måndags var ganska övertygad om proppar, då 3 st avstannat (8+4, 8+5 o 9+0) så lika, då moderkakan börjar ta över till viss del.

Skönt att du redan efter 1missfall fått denna info, önskar jag hade det.
    Men nu hoppas vi på sommarbarn!!!
  • sowe81
    pannkakan87 skrev 2015-09-16 08:19:50 följande:
    Okej.. Ja man ångrar att man inte tog det då. Men jag visste inte ens att det fanns eller att sånna komplikationer kunde uppstå. Nu såhär i efterhand så har man ju funderat, googlat och forskat kring allt som har med missfall att göra. Min graviditet avstannade i v9 nån gång. Vet inte om det är svårt att se eftersom det förmodligen hade krympt när det varit dött en månad. Men livmodern och allt annat såg ut som det skulle så jag har mina aningar att det kan vara blodpropp det handlar om. Oftast när det gäller kromosomavvikelser så tar kroppen hand om det mycket tidigare. Men det går ju bara att spekulera. Jag har stor tilltro till asa (trombyl/albyl minor) så jag hoppas det ska hjälpa nästa gång för oss båda. smile1.gif Jag tror vi har bim rätt så nära? Jag har runt den 2 oktober.
    När räknar du med äl?
    Jag brukar ha rätt sen äl och bara 12 dagar lutealfas så räknar med äl tidigast i helgen.
    Ska till gyn imorgon, blir intressant o se hur stora äggblåsorna är då.
  • Yennie88

Här är jagnästan säker påatt ÄL var i måndags, tre dagar tidigare än beräknat. Så då borde det bli BIM 28/9 istället för 1/10. Får se hur det blir.

Vi fick till det i söndags så jag hoppas det räcker. Vi är sams igen efter vår konflikt men det hjälper ju inte två dagar efter ägglossning...

Svar på tråden Bim oktober 2015