• Anonym (TS)

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Jag måste erkänna att jag tyckt att SD har haft sina poänger i att vi måste diskutera minskad invandring pga av kostnaden och svårigheter med integration. Men SD:s reaktion i spåren av flyktingkatastrofen i Europa har fått mig att inse att SD-toppen trots sina fina ord om att "hjälpa på plats" och värna om "svenskheten" bara är vidriga människor som inte har ett uns av medmänsklighet. 

Jag läste texten nedan i DN (har förkortat den) och kollade upp det hon skriver, allt stämmer och ALDRIG kommer igen överväga att rösta på SD! De visar sin rätt sida i hur de talar om utsatta människor. 

"I krisens spår fullkomligt väller hatet fram i och runt Sverigedemokraterna. När bilden på den drunknade treåringen Alan Kurdi, uppspolad med ansiktet ner i sanden, blev en världsnyhet vinklade den SD-kopplade hatsajten Avpixlat det till att pojkens öde berodde på att hans pappa bara var ute efter "ett nytt vitt leende" i Sverige. Detta efter att pappans syster berättat att tänderna dragits ut under IS-tortyr. 
    Joachim Hägg, gruppledare för SD på Lidingö, jämför på Twitter tyskarnas varma välkommnande av flyktingarna som nu anländer med österrikarnas välkommnande av nazister vid Hitlers annektering 1938. 
    Men den so mtror att hatet bara syns i partiets utkanter tror fel. Bland annat sprider riksdagsledamoten Kent Ekeroth på Twitter budskapet att människors flykt enbart är muslimers sätt att invandera Europa. När han blir ifrågasatt svarar han: "Flyr? De kommer ju fr säkra länder. Väl medvetna om att de tar sig t Sve för att leva på välfärden. Ni e lättlurade." 
    Dag ut och dag in misstänkliggörs och förlöjligas de män, kvinnor och barn som flyr. 
    Att argumentera för minskad invandring är i sig inte främlingsfientligt. Men att raljera och hetsa mot flyktingar är det definitivt. SD kan tala om sin nya image och påstådda nolltolerans. Men i kriser samlas vi - och i SD är det runt främlingsfientligheten." 

Amanda Björkman - ledarskribent på DN

• Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!
  • Gert
    KillBill skrev 2015-09-13 10:39:40 följande:
    Du måste dock hålla med om att det ser illa ut att samma personer som före årsskiftet, i hårda ordalag, kritiserade Decemberöverenskommelsen för att vara odemokratisk nu agerar odemokratiskt mot sitt eget ungdomsförbund.
    Vad är det som är odemokratiskt med att bryta med sitt ungdomsförbund? Menar du att Socialdemokraterna och Moderaterna var odemokratiska när de bröt med sina ungdomsförbund?
    Give ´em Hell!
  • KillBill
    Gert skrev 2015-09-13 10:40:08 följande:
    Bara för att svensk sjukvård har bäst kvalitet i jämförelse med andra länder behöver inte det betyda att svensk sjukvård är i toppklass. Bland jämförande länder så har ju Sverige högst skatter också.
    Give ´em Hell!
    Gert, Innan du uttalar dig så borde du läsa hela rapporten (som jag länkat ovan) annars är risken stor att du dumförklarar dig själv.
  • Gert
    KillBill skrev 2015-09-13 10:43:35 följande:
    Gert, Innan du uttalar dig så borde du läsa hela rapporten (som jag länkat ovan) annars är risken stor att du dumförklarar dig själv.
    Mmm... om Sverige har den bästa sjukvården i världen heter jag Allan.
    Give ´em Hell!
  • ölburk2
    Gert skrev 2015-09-13 10:20:39 följande:
    Du vet väl att även ungdomsförbunden för Socialdemokraterna och Moderaterna bröt med sina moderpartier en gång i tiden.
    Och? En hel hög andra partier har även dom splittras, men vad har det idag med SDU å SD att göra?
    Att SD utåt sett vill ses som ett vanligt parti utan att visa upp sin verkliga agenda, ogillas av SDU, så självklart kommer det att leda till splittring.

Det vi ser, är en repris på Vänsterns delning, alltså en för mig en helt förväntad utveckling, å vi kommer högst troligast att få se än fler varianter på extrema högerpartier, innan det självdör å det blir nåt slags status quo, som med Vänstern.

Ett parti med så snäv agenda som SD har, kan inte hållas ihop när antalet anhängare ökar kraftigt, det blir för många som vill förändra.
    Å med en så maktgalen åsiktselit i toppen som i SD:s fall, ledar det utan undantag till splittring, det är oundvikligt.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (galenskap)
    KillBill skrev 2015-09-13 10:29:38 följande:
    Du hänvisar till en debattartikel som är mer än 1 1/2 år gammal och som är skriven av VDn för läkemedelsföretagens branschorganisation. Det förstår du väl att det inte är en neutral källa. Han försöker ju skapa opinion för att sjukvården ska köpa mer läkemedel. 

Om du vill ha färsk info om hur det står till med Svensk sjukvård så rekomenderar jag i stället rapporten; Svensk sjukvård i internationell jämförelse 2015 som kan laddas ner här: webbutik.skl.se/sv/artiklar/svensk-sjukvard-i-internationell-jamforelse-2015.html

Av rapporten framgår att Svensk sjukvård tillhör den bästa i världen. När  man mäter kvalitet så är Sverige bäst.

I likhet med övriga instanser i landet som sociala skyddsnätet 

www.di.se/di/artiklar/2015/7/23/sveriges-socialtjanst-befinner-sig-i-fritt-fall/

Så är även vården i fritt fall.

www.dagenssamhalle.se/debatt/sjukvardsekonomi-i-fritt-fall-kraever-nya-loesningar-13409

Det hjälps då inte att fylla landet med nya vårdtagare som inte betalar för sig, nytt folk som för med sig nya sjukdomar vi har vaccinerat bort i landet, nytt folk som måste vaccineras ikapp.

Det hjälps heller inte att vården måste "solidariskt" bidra till galenskapen och man tar lokaler från psyk och missbrukarvård för att husera "ensamkommande barn".
    Vi blir inte friskare för att man nedmonterar vården.

Hjälps heller inte att kvotera in "läkare" i yrket som knappa kan kommunicera.

Rakt av korkat att påstå vården är bra när folk blir utan vård eller hinner dö i kö.

• KillBill
    Gert skrev 2015-09-13 10:41:43 följande:
    Vad är det som är odemokratiskt med att bryta med sitt ungdomsförbund? Menar du att Socialdemokraterna och Moderaterna var odemokratiska när de bröt med sina ungdomsförbund?
    Give ´em Hell!
    Jag har inte läst på hur det gick till när S och M bröt med sina ungdomsförbund så jag vet inte om de agerade odemokratiskt men jag kan konstatera att SDs partiledning agerar odemokratiskt när de väljer att starta ett nytt ungdomsförbund bara för att det tidigare ungdomsförbundet valde en ledare som inte gillades av SDs partiledning.
  • todo nada
    Anonym (Sverker) skrev 2015-09-13 02:13:27 följande:

Du har verkligen bristande förståelse i vad jag skriver. Begreppen blandar du ihop till att dom skulle ha samma inbörd, du vinklar och virrar bort dig, glider helt ifrån vad jag skrivit till en tolkning dom passar dina svar bättre. Precis som alla andra som inte kan tänka utanför dom där ramarna, lär dig läsa rätt och lär dig diskutera utan att försöka ta ett övertag med att vara så där naiv och tro dig ha högre vetande än den du försöker klämma åt med en aggressiv ton mot dom som inte håller med dig.

Du skrev klart och tydligt, att du tycker det borde införas lagkrav på kristendom i Sverige.
  • Anonym (Vänster)
    KillBill skrev 2015-09-13 10:29:38 följande:
    Du hänvisar till en debattartikel som är mer än 1 1/2 år gammal och som är skriven av VDn för läkemedelsföretagens branschorganisation. Det förstår du väl att det inte är en neutral källa. Han försöker ju skapa opinion för att sjukvården ska köpa mer läkemedel. 

Om du vill ha färsk info om hur det står till med Svensk sjukvård så rekomenderar jag i stället rapporten; Svensk sjukvård i internationell jämförelse 2015 som kan laddas ner här: webbutik.skl.se/sv/artiklar/svensk-sjukvard-i-internationell-jamforelse-2015.html

Av rapporten framgår att Svensk sjukvård tillhör den bästa i världen. När  man mäter kvalitet så är Sverige bäst.

Eftersom jag länka till en artikel borde det väl vara rätt självklart att jag vet vad den handlar om samt källan till den, eller tycker du inte? Ser därför ingen anledning för dig att berätta det för mig annat än att framstå själv som att du vanligtvis inte är så källkritisk. Det leder mig till frågan om du har läst hela rapporten som du länka till? Söker du vidare så framgår det rätt tydligt att Sverige är bäst när det kommer till medicinska resultat. Däremot när det kommer till service och bemötande -  som kanske är det som det diskuterades här i tråden när man pratar om vården - så hamnar Sverige mycket längre ner på listan. 

Lika mycket som du visar en rapport kan jag visa artiklar och rapporter som visar hur sjuksköterskor flyr från Sverige, hur arbetsmiljön ser ut för barnmorskor, hur vårdköerna blir längre, ambulanser som inte åker ut på larm och kvinnor som inte får plats att föda barn på sjukhusen. 

Det är naivt att utgå från en artikel och inte vara kritisk. Med det sagt så är jag kritisk till den artikel jag länka till och jag bygger inte min verklighet utifrån den. Däremot visar det att det är naivt att säga att svensk sjukvård skulle vara bättre än någonsin exempelvis. Det är ett sätt att se väldigt enkelt på saken och ett sätt att slippa se de problem som finns. Och det gäller såklart inte bara sjukvården utan även skolan, integrationen, flyktingpolitiken m.m. 
  • Gert
    KillBill skrev 2015-09-13 10:48:12 följande:
    Jag har inte läst på hur det gick till när S och M bröt med sina ungdomsförbund så jag vet inte om de agerade odemokratiskt men jag kan konstatera att SDs partiledning agerar odemokratiskt när de väljer att starta ett nytt ungdomsförbund bara för att det tidigare ungdomsförbundet valde en ledare som inte gillades av SDs partiledning.
    Du verkar heller inte ha läst på om varför SD bröt med SDU.
    Give ´em Hell!
  • KillBill
    Anonym (galenskap) skrev 2015-09-13 10:48:03 följande:

I likhet med övriga instanser i landet som sociala skyddsnätet 

www.di.se/di/artiklar/2015/7/23/sveriges-socialtjanst-befinner-sig-i-fritt-fall/

Så är även vården i fritt fall.

www.dagenssamhalle.se/debatt/sjukvardsekonomi-i-fritt-fall-kraever-nya-loesningar-13409

Det hjälps då inte att fylla landet med nya vårdtagare som inte betalar för sig, nytt folk som för med sig nya sjukdomar vi har vaccinerat bort i landet, nytt folk som måste vaccineras ikapp.

Det hjälps heller inte att vården måste "solidariskt" bidra till galenskapen och man tar lokaler från psyk och missbrukarvård för att husera "ensamkommande barn".
    Vi blir inte friskare för att man nedmonterar vården.

Hjälps heller inte att kvotera in "läkare" i yrket som knappa kan kommunicera.

Rakt av korkat att påstå vården är bra när folk blir utan vård eller hinner dö i kö.

Artikeln i DI är inte tillgänglig för fri läsning.

Artikeln i Dagens samhälle är skriven av den politiska oppositionen och den typen av subjektiv information är direkt olämplig att luta sig emot om man vill argumentera med fakta.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!