• Anonym (Ts)

Vad hade ni gjort med styvbarnet om föräldern dog?

Lite kvällsfunderingar..

Vad hade ni gjort om eran partner dog och ni har gemensamma plus styvbarn?

Hade ni haft någon slags kontakt eller kanske till och med låtit dem bo hos er?

Vi har ett gemensamt och sambon ett barn som är 10 år och är här varannan helg. Jag tror att jag hade gjort så att om styvbarnet hade velat komma så hade hen fått göra det. Hur ofta som helst. Men inte fått bo här. Sedan hade jag nog inte haft någon destomer kontakt, eftersom vårat gemensamma är så liten ännu så kan hon inte uttrycka sig än men om hen hade velat träffa sitt syskon så javisst!

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Vad hade ni gjort med styvbarnet om föräldern dog?
  • Konservativ

Jag hade tagit med styvbarnen på en promenad i skogen. Så hade jag gett dem en skinka och ett stycke bröd. Sedan hade jag lämnat dem där.

• Anonym (pappa)

Om min partner dog så skulle ingenting förändras för mina (bonus)barn, förutom det gigantiska hålet deras biologiske far skulle lämna efter sig.

• Anonym (Syskon)

För syskonens skull hade jag tyckt att det varit viktigt med kontakt. Beror ju på barnens mammas inställning också. Om min exmakes nya fru inte var lämplig att ta hand om mina barn så skulle jag ju inte låta dem vara där fortsatt (för att ta en ev biologisk mammas perspektiv). Sedan beror det väl på hur man känner för dem och hur lång relation man haft, deras ålder osv...

• Neola

Jag tycker också det beror på hur länge man varit en familj och hur man känner för varandra; vilken situation barnets andra förälder befinner sig i/om deras relation är god och så barnets ålder. Jag hade aldrig släppt ett litet barn vars mamma hade missbruksproblem, t ex. Men om barnet har en bra mamma, och trivs med henne, räcker det att hälsa på varandra när vi vill. Det är ju faktiskt ganska tufft att bli ensam med fler barn än sina egna.

Men jag kan egentligen inte säga något för egen del, då jag är den som har det enda barnet i vår relation. Jag kan inte föreställa mig att min kille skulle ta ansvar för henne, hon har ju en bra pappa...

• glutten

Fyyyyy fan, det är min absoluta mardröm. Jag har ju ingen juridisk rätt till mitt bonusbarn, och jag vet inte hur mamman skulle ställa sig till/underlätta för fortsatt kontakt. Gissar att hon inte skulle ställa till problem, men jag jobbar dessutom på ett sådant sätt att jag omöjligt kan ha bonusen här halva tiden (min sambo tar 95 procent av det logistiska ansvaret för sitt barn).

Om det inte framgår skulle jag alltså självklart vilja fortsätta ha kontinuerlig, tät kontakt med bonus. Men det skulle bli svårt rent praktiskt; jag skulle eventuellt bli tvungen att (försöka) byta jobb. Att ha bonusen här på helger osv skulle kännas otillräckligt (inte tillräckligt mkt vardag för att det skulle vara rutin).

FY fan, hemska tanke. Måtte det aldrig, aldrig ske :(

• Teddis
    Konservativ skrev 2015-09-17 22:44:48 följande:

Jag hade tagit med styvbarnen på en promenad i skogen. Så hade jag gett dem en skinka och ett stycke bröd. Sedan hade jag lämnat dem där.

Haha, skrattar högt. Hjälp haha
  • Anonym (Ragata)

Så du menar att om mammans kulle dö så skulle du hindra barnet från att bo hos den enda levande förälderns hen har kvar för att du är en elak ragata? Fy fan säger jag bara. Btw så skulle barnet flytta heltid till sin pappa oavsett bad du ansåg om det. Eftersom han är barnets biologiska förälder.

• Anonym (Bonusfar)

Min 15åriga bonusdottern skulle få bestämma själv! Hon har bott med mig sedan hon var tre och kontakten med biofar har alltid gått upp och ned..

• annananonym

Jag tror inte många styvbarn VILL bo hos sin styvmamma om pappan är död?

Syskon kan de hålla kontakt med ändå men boendet skulle vara hos den enda förälder de har kvar.

• Anonym (...)
    Anonym (Ragata) skrev 2015-09-18 07:14:21 följande:

Så du menar att om mammans kulle dö så skulle du hindra barnet från att bo hos den enda levande förälderns hen har kvar för att du är en elak ragata? Fy fan säger jag bara. Btw så skulle barnet flytta heltid till sin pappa oavsett bad du ansåg om det. Eftersom han är barnets biologiska förälder.

Nu vet jag inte vem du skriver till men har du läst ts?

Står rätt tydligt att det handlar om hennes partner(dvs pappan) dog. Inte barnets andra förälder utan den hon lever med.
Svar på tråden Vad hade ni gjort med styvbarnet om föräldern dog?