• Anonym (Ts)

Vad hade ni gjort med styvbarnet om föräldern dog?

Lite kvällsfunderingar..

Vad hade ni gjort om eran partner dog och ni har gemensamma plus styvbarn?

Hade ni haft någon slags kontakt eller kanske till och med låtit dem bo hos er?

Vi har ett gemensamt och sambon ett barn som är 10 år och är här varannan helg. Jag tror att jag hade gjort så att om styvbarnet hade velat komma så hade hen fått göra det. Hur ofta som helst. Men inte fått bo här. Sedan hade jag nog inte haft någon destomer kontakt, eftersom vårat gemensamma är så liten ännu så kan hon inte uttrycka sig än men om hen hade velat träffa sitt syskon så javisst!

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Vad hade ni gjort med styvbarnet om föräldern dog?
  • Brumma
    seriösanvändare skrev 2015-09-18 15:50:38 följande:

Bonusföräldrar har ju varken juridiska skyldigheter eller juridiska rättigheter, vilket ställer till det ibland. Särskilt det sistnämnda. Skyldigheterna kan man trots allt avsäga sig om någon försöker "pracka på" en och man inte kan eller vill ta det ansvaret. Dvs man kan påverka själv. Däremot kan man inte göra ett skit om ett kärt bonusbarn plötsligt rycks ifrån en

Jo. Man kan vända sig till soc som kan stämma för umgänge. Barn har nämligen rätt till umgänge med närstående, där en bonusförälder mkt väl kan ingå.
  • Brumma
    Anonym (pappa) skrev 2015-09-18 16:36:08 följande:

Tänk om fler kunde förstå det. Tänk om fler kunde inse att "vatten" till och med kan vara "tjockare" än "blod".

Det kan det absolut. Men det är inte självklart att det är det..

Kärlek och starka relationer uppstår inte automatiskt för att msn delar hem eller kärlek till samma människa.
  • Ess

Eftersom jag bara umgås med dem för makens skull, så hade jag brutit kontakten med dem om han gått bort.

• Anonym (pappa)
    Brumma skrev 2015-09-18 18:11:39 följande:
    Det kan det absolut. Men det är inte självklart att det är det..

Kärlek och starka relationer uppstår inte automatiskt för att msn delar hem eller kärlek till samma människa.
    Ja. Precis. Kan. 

Inga relationer uppstår automatiskt. Inte till biosar och inte till bonusar. Varken för barn eller vuxna. "Blod" är inte "tjockare" än "vatten", men det kan vara det. Och "vatten" kan vara "tjockare" än "blod".

Alla relationer kräver jobb, oftast livet igenom, med vissa klickar man direkt, med andra tar det tid och extra jobb, andra klickar man aldrig med hur mycket man än jobbar för det. Men att avskriva bonusbarn bara för att de inte är ens egna, utan att själv lyfta ett finger för att få till någonting är bara sorgligt. Barn är inte dumma, de märker direkt om man "stjäl" deras förälder, dvs avskriver barnen direkt. 

Mina barn är inte min partners bihang. De är individer. De har tankar och känslor som är helt deras egna. De går att prata och resonera med, och de har egna relationer, bland annat till mig. Hade vi inte kunnat få till stånd någon slags respektfull relation hade vi inte varit en familj och jag hade inte bott i samma hus som de, för det hade inte varit rätt mot någon. Hemmet är en fristad där man är trygg och älskad, eller i alla fall respekterad, och alla bor i ett hus ska kunna känna att det är deras hem. Om någon av de inte hade kunnat se det som sitt hem pga mig så hade jag inte bott där. Då skulle vi få vara särbo.
  • Anonym (Jonna)

Jag och min man träffades när mina barn bara var 1 och 4 (7 och 10 nu) så att dom inte skulle ha en fortsatt nära kontakt om jag dog skulle nog kännas väldigt konstigt för allihopa, jag hoppas att dom hade fortsatt komma hit iallafall varannan helg (vv nu) vi har dessutom ett gemensamt barn som är 4 så..

• Gung Ho

För mig är det självklart att min bonustjej skulle få bo hos mig..
    Nu har hon ju en pappa, men som jobbar tider så att han är borta hennes vakna tid vissa perioder. Hade det varit ok för honom att hon bodde de tiderna hos mig vore hon välkommen. Det är även min frus önskemål då jag är en 'andra pappa' till henne..

• Anonym (Inga  b)

Sådana problem har inte vi.

• Anonym (Självklart)

Min mans dotter fortsatte bo här varannan vecka när mannen gick bort. Då var hon 9år, idag 14.Kan inte tänka mig ett liv utan henne!

• Regndamen
    Anonym (FJ) skrev 2015-09-18 16:38:24 följande:

Även om hon älskar DIG? det är väl det viktigaste i en relation. Kvarlevor efter kvinnor du sprutat sperma i vill man inte ha med att göra.

Ens eget barn är väldigt viktigt. Jag hade inte velat umgås med någon som ogillar mitt barn. Anser du att din kärlek är något förmer och bättre än din partners barn alltså?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (FJ) skrev 2015-09-18 16:38:24 följande:
    Även om hon älskar DIG? det är väl det viktigaste i en relation. Kvarlevor efter kvinnor du sprutat sperma i vill man inte ha med att göra.
    Jag hade inte velat fortsätta vara gift med någon som visar en sån sida. Det visar enbart på att det måste vara nån allvarlig störning på människan som jag tydligen då missat.
    Era män måste vara riktiga veklingar som inte står upp för sina barn. De stannar väl för att de inte kan få någon annan. TVI!
Svar på tråden Vad hade ni gjort med styvbarnet om föräldern dog?