Brumma skrev 2015-09-18 18:11:39 följande:
Det kan det absolut. Men det är inte självklart att det är det..
Kärlek och starka relationer uppstår inte automatiskt för att msn delar hem eller kärlek till samma människa.
Ja. Precis. Kan.
Inga relationer uppstår automatiskt. Inte till biosar och inte till bonusar. Varken för barn eller vuxna. "Blod" är inte "tjockare" än "vatten", men det kan vara det. Och "vatten" kan vara "tjockare" än "blod".
Alla relationer kräver jobb, oftast livet igenom, med vissa klickar man direkt, med andra tar det tid och extra jobb, andra klickar man aldrig med hur mycket man än jobbar för det. Men att avskriva bonusbarn bara för att de inte är ens egna, utan att själv lyfta ett finger för att få till någonting är bara sorgligt. Barn är inte dumma, de märker direkt om man "stjäl" deras förälder, dvs avskriver barnen direkt.
Mina barn är inte min partners bihang. De är individer. De har tankar och känslor som är helt deras egna. De går att prata och resonera med, och de har egna relationer, bland annat till mig. Hade vi inte kunnat få till stånd någon slags respektfull relation hade vi inte varit en familj och jag hade inte bott i samma hus som de, för det hade inte varit rätt mot någon. Hemmet är en fristad där man är trygg och älskad, eller i alla fall respekterad, och alla bor i ett hus ska kunna känna att det är deras hem. Om någon av de inte hade kunnat se det som sitt hem pga mig så hade jag inte bott där. Då skulle vi få vara särbo.