• Anonym (Ts)

Vad hade ni gjort med styvbarnet om föräldern dog?

Lite kvällsfunderingar..

Vad hade ni gjort om eran partner dog och ni har gemensamma plus styvbarn?

Hade ni haft någon slags kontakt eller kanske till och med låtit dem bo hos er?

Vi har ett gemensamt och sambon ett barn som är 10 år och är här varannan helg. Jag tror att jag hade gjort så att om styvbarnet hade velat komma så hade hen fått göra det. Hur ofta som helst. Men inte fått bo här. Sedan hade jag nog inte haft någon destomer kontakt, eftersom vårat gemensamma är så liten ännu så kan hon inte uttrycka sig än men om hen hade velat träffa sitt syskon så javisst!

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Vad hade ni gjort med styvbarnet om föräldern dog?
  • Miss anonym
    Anonym (Johanna) skrev 2015-09-18 15:07:18 följande:

Så du ser dig själv som en mamma typ? Låter fint tkr jag sålänge inte biomamman blir av med sin roll... Men det mest naturliga vore väl om biomamman hade de hela tiden om pappan dog? Eller tar hon hand om dem dåligt? Isf förstår jag helt och hållet! Önskar att mina barn hade en sån fin bonusmamma.

När jag först träffade min man och barn så tog jag inte en "mammarollen" det har vuxit fram med tiden. Jag ska väl inte säga att hon vanvårdar barnen, men hon gör och beter sig inte riktigt rätt. Hon har flertalet gånger sagt att vi borde ha barnen på heltid men sen ändrat sig när det börjar närma sig. Vilket är förkrossande för alla inblandade. Men visst det är hennes barn och jag är fullt medveten om att jag inte har några rättigheter utan min man när det kommer till barnen. Men skulle det fasansfulla hända att min man gick bort så hade jag vilja ha barnen hos mig. I mina ögon är dom mina barn!
  • Anonym (m)

jag skulle vilja att mina bonusar fortsatte bo hos mig om de ville. De har en mamma som till och från är sjuk och hon skulle inte orka ha dem på heltid. Däremot skulle hon troligen säga att hon ville ha dem på heltid, jag är inte deras mamma osv osv. Hon verkar inte direkt ha nåt emot mig, men om pappan skulle dö, tja. Jag vet inte vad hon skulle göra faktiskt. Det är ju hennes fulla rätt att ha sina egna barn på heltid men jag tror barnen skulle vilja bo även hos mig och de andra barnen.

Förhoppningsvis behöver man aldrig ta ställning till såna saker.

• Anonym (FJ)
    annananonym skrev 2015-09-18 13:58:59 följande:

Ni kan slippa varandra redan idag - enbart DITT val, det stackars barnet har tyvärr inte den valmöjligheten!  Dra redan nu vet jag. Alla lär bli lyckligare i familjen utan Dig!
    Är inte så enkelt när det är känslor inblandat. Barnen är bihang och kärleksbarn från en tidigare relation. Vissa gillar barn och stress, andra inte. Det ligger lika mycket i förälderns ansvar att avgöra om dennes partner är välkommen eller inte.

Att vara sambo om man hatar barn är inte det bästa däremot. Ser inga problem med att vara särbos och inte ett dugg involverad i barnen om båda är med på det.
    Det är föräldern man förälskat sig i, inte barnen. De är som medföljande äckligt svidande hemmorojder.
  • seriösanvändare
    Brumma skrev 2015-09-18 10:37:48 följande:

Där ansåg ju dock soc att det var bonusmamman ansvar o försökte lägga över ansvaret på henne..

Det var ju även en ganska extrem situation..

Bonusföräldrar har inget juridiskt ansvar, utan det var väl snarare så att Soc försökte få bonusmamman att ta ansvar för att slippa göra det själva. Trots att TS i det fallet redan hade flyttat till en egen lägenhet (om än på deltid) för att slippa flickan. För att situationen var så extrem som sagt.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare

Bonusföräldrar har ju varken juridiska skyldigheter eller juridiska rättigheter, vilket ställer till det ibland. Särskilt det sistnämnda. Skyldigheterna kan man trots allt avsäga sig om någon försöker "pracka på" en och man inte kan eller vill ta det ansvaret. Dvs man kan påverka själv. Däremot kan man inte göra ett skit om ett kärt bonusbarn plötsligt rycks ifrån en

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Farmor och farfar)

Tänker att de har ju farmor och farfar gemensamt och kan ses där. Sedan är min sambos barn så pass mycket äldre än vårt att de kan välja själva vilken relation de vill ha till sitt syskon. Försvann de ur hans liv nu skulle han inte minnas dem.

De skulle vara välkomna hem att träffa syskonet och om de ville ta med honom på något roligt ibland, men känner inte att jag behöver ha en relation med bonusarna om min sambo dör.

• Anonym (Va?)
    Anonym (FJ) skrev 2015-09-18 15:40:22 följande:
    Är inte så enkelt när det är känslor inblandat. Barnen är bihang och kärleksbarn från en tidigare relation. Vissa gillar barn och stress, andra inte. Det ligger lika mycket i förälderns ansvar att avgöra om dennes partner är välkommen eller inte.

Att vara sambo om man hatar barn är inte det bästa däremot. Ser inga problem med att vara särbos och inte ett dugg involverad i barnen om båda är med på det.
    Det är föräldern man förälskat sig i, inte barnen. De är som medföljande äckligt svidande hemmorojder.
    Är ni som skriver att era bonusbarn är äckliga hemmorojder osv... på riktigt?
    Jag kan säga såhär... Får jag någonsin höra detta av min fru om sina bonusbarn åker hon ut med huvudet före!!!
    Vilka vidriga människor ni är!
  • Anonym (Farmor och farfar)

Eller,ska jag vara ärlig skulle jag kunna tänka mig ha en relation och hålla kontakt med sambons yngre barn, men inte med det äldre

• Anonym (mor)

En skickligt komponerad tråd.........och jag tror detta kan bli en riktig långkörare.  Vi får se.

• Anonym (pappa)
    Anonym (X) skrev 2015-09-18 07:38:41 följande:

Jag hade fortsatt som vanligt, om barnet velat det. Blod är inte tjockare än vatten.

Tänk om fler kunde förstå det. Tänk om fler kunde inse att "vatten" till och med kan vara "tjockare" än "blod".
Svar på tråden Vad hade ni gjort med styvbarnet om föräldern dog?