• Anonym (Ts)

Vad hade ni gjort med styvbarnet om föräldern dog?

Lite kvällsfunderingar..

Vad hade ni gjort om eran partner dog och ni har gemensamma plus styvbarn?

Hade ni haft någon slags kontakt eller kanske till och med låtit dem bo hos er?

Vi har ett gemensamt och sambon ett barn som är 10 år och är här varannan helg. Jag tror att jag hade gjort så att om styvbarnet hade velat komma så hade hen fått göra det. Hur ofta som helst. Men inte fått bo här. Sedan hade jag nog inte haft någon destomer kontakt, eftersom vårat gemensamma är så liten ännu så kan hon inte uttrycka sig än men om hen hade velat träffa sitt syskon så javisst!

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Vad hade ni gjort med styvbarnet om föräldern dog?
  • Anonym (TX)
    Anonym (Va?) skrev 2015-09-18 20:43:26 följande:

Jag hade inte velat fortsätta vara gift med någon som visar en sån sida. Det visar enbart på att det måste vara nån allvarlig störning på människan som jag tydligen då missat.

Era män måste vara riktiga veklingar som inte står upp för sina barn. De stannar väl för att de inte kan få någon annan. TVI!

Sen blir dessa så kallade " pappor" så förvånade när deras barn inte vill göra med dem...
  • Sparkliie

Beror på hur länge jag hade varit styvförälder åt barnet. Hade jag varit i deras liv sen dem var små hade jag självklart fortsatt ta ansvar för dem. Men hade det varit en ny kille och nytt barn som man träffat lite gran i nått år hade jag nog inte gjort det. Beror ju helt på relationen

• Anonym (Mia)

Inte bo hos mig.Men om vi hade haft fin kontakt så skulle vi nog fortsätta träffas allafall ett tag

• Anonym (FJ)
    Regndamen skrev 2015-09-18 20:37:55 följande:
    Ens eget barn är väldigt viktigt. Jag hade inte velat umgås med någon som ogillar mitt barn. Anser du att din kärlek är något förmer och bättre än din partners barn alltså?
    Klart det är viktigt. Barnen skall vara lika viktiga som relationen till mig. Kärleken är likgiltig helt enkelt. Jag däremot kan inte älska min partners barn. Jag kan väl inte säga att jag ogillar barnen i sig utan barn över lag och allt vad det innebär. Jag accepterar att barnen finns omkring likt husdjur och att min partner tar hand om dessa men jag är inte involverad i dem. Barnen har ju redan två föräldrar.

Hade däremot aldrig någonsin flyttat ihop med min partner så länge barnen finns där. För allas skull. Något som min partner såklart hoppas på i framtiden. Familjeliv är inte min grej, något vi båda vet om. I ren relation tar man hänsyn till bådas värderingar.
    Anonym (Va?) skrev 2015-09-18 20:43:26 följande:
    Jag hade inte velat fortsätta vara gift med någon som visar en sån sida. Det visar enbart på att det måste vara nån allvarlig störning på människan som jag tydligen då missat.
    Era män måste vara riktiga veklingar som inte står upp för sina barn. De stannar väl för att de inte kan få någon annan. TVI!
    Är man gift och bor ihop med någon med barn med mina åsikter är man dum i huvudet ja. Kärlek kan dock tyvärr ställa till det. Hör och häpna, man kan faktiskt bli förälskade i varandra trots olika åsikter om barn. Man hamnar i ett dilemma. Antingen håller man käft och står ut eller så drar man. Svårt när man älskar personen. Barnen är bara ett bihang från en tidig dålig relation och har inget med vår relation att göra.

• BOnuspappa

Jag hoppas och tror att min frus barn skulle vilja bo kvar hos mig och deras lillebror. De har bott här nästan heltid de senaste 3 -4 åren och pappa har inte plats för alla. En annan möjlighet är att de skaffar eget boende. Men jag skulle gärna ha dom kvar här hemma.

• Anonym (xex)

Vi har två gemensamma barn och ett bonusbarn som är här varannan vecka. Hennes pappa har huvudansvaret för henne så om han dog skulle hon förmodligen bo hos sin mamma på heltid. Särskilt som jag i så fall troligen skulle bli tvungen att skaffa mindre och billigare boende.

Men självklart skulle hon fortsätta hälsa på oss, träffa sina syskon mm. Det hoppas jag i alla fall. 

• Anonym (.)
    seriösanvändare skrev 2015-09-18 09:46:14 följande:
    Det fanns ju en tråd om detta här för några månader sedan. Biomamman var död, biopappan skadades allvarligt i en olycka och "bonusmamman" stod plötsligt ensam med en helt ohanterlig tonårsflicka som ingen annan i släkten orkade med och som hon egentligen hade frånsagt sig ansvaret för.

Soc blev inkopplade och flickan fick flytta till annat boende. Det fanns ingen annan lösning i det fallet.

Men har man haft långvarig och bra kontakt tror jag att man VILL att den ska fortsätta. Om barnet kan bo hos en eller ej, beror väl på vad man har för förutsättningar och hur det har sett ut tidigare.
    gick det i det fallet

kan du länka tråden
  • Ess

Det måste va den tråden jag länkat till ovan som åsyftas.

• The past is now

Vi har inga barn ihop. Skulle min man dö så kommer den lilla kontakt jag har med bonusbarnens försvinna. Inte konstigt alls då jag ser dem var 2:an helg. De går skolan och bor hos sin mor.

Svar på tråden Vad hade ni gjort med styvbarnet om föräldern dog?