Anonym (k) skrev 2015-09-18 17:58:37 följande:
Min son är född med ks och jag ammade så som du beskriver pga att det var för svårt för mig att sitta helt upprätt så då valde jag att ligga istället. Hade aldrig läst några amningsguider eller liknande.
så som jag beskriver - är det med bebisen liggande med rumpan upp?
gick det bra? kändes det bekvämt?
sedan tänker jag: ks, var det inte obekvämt med ärret? eller låg bebisen högre upp?
du gjorde det som kändes bekvämt, men de flesta gör inte så. Har vi kanske bilder i huvudet md alla dessa italjenska madonnor som ammar sittande? så jag tror faktiskt att det är viktigt med information.
angående möjligheten att sova på sidan och amma samtidigt: jag läste om det på amningshjälpen när första barnet var 1 månad, och det förändrarde mitt liv till det bättre!
angående rätt amningsgrepp:
jag läste en del men ändå gjorde ett fel: hade bebisen för långt ifrån mig. Tur att barnmorskan märkte det!
det finns så viktiga saker, till exempel att man ska flytta bebisens huvud mot bröstet och inte sticka in eget bröst i bebisens mun, och många andra viktiga deetaljer.
Och bara det, att det NORMALT inte kommer mjölk utan bara råmjölk första dygnen och att bebisen tuttar jämnt och att under tredje dagen kommer massor med mjölk, brösten blir sprängfyllda vilket normaliseras efter ett par dagar. Jag läser på nätet att många slutar amma för att de tycker att det inte funkar, och uppger dessa symptomer! Trots att till och med på 1177 beskrivs det som "så är det, det är normallt".