Anonym (?) skrev 2015-10-23 15:20:40 följande:
man ser om man har mjölk.
inte alltid
t ex första tre dagar är det råmjölk. Minns att jag var helt övertygat att jag inte hade en droppe mjölk första tre dagar, kändes som att bebisen tar tutten och somnar bara med den i munnen. Personalen sa att allt är som det ska, jag trodde på dem och hade rätt. alltså kändes ingenting, syntes ingenting och bebisen sov mest.
. Det rinner ut mjölk ur brösten.
hela tiden?
ur mina bröst rinner mjölken bara när bebisen ammar, rakt in i bebisens mun, vilket jag inte ser såklart för att tutten är ju inne i munnen.
. Det är ju rätt mycket de ska ha med tiden.
eeeeeh och? hur menar du här? det märktes varken när mina barn var 1 månad eller 1 år. klart det kommer mer mjölk men det märktes inte alls.
Dessutom spänner det och gör ont och läcker när det blir överfullt, om man inte har ammat på några timmar.
det gör så ett tag i början, tills brösten "ställer in sig" på den mängden mjölk som bebisen behöver, och hur ofta bebisen vill amma. Sedan när allt är "inställt" brukar det sluta märkas så, utan är så finjusterat att mjölken rinner inte till i förväg utan bara i amningsstunden och så mycket som behövs.
så hade jag det med båda barn.
minns att en del bekanta sa då att "mjölken har tagit slut", jag hade sådana "symptom" men läste på 1177 att det är normallt, vilket stämde också.
Sedan ska ju barnet bli mätt också.
det är också en "definitionsfråga". Hur der du att barnet inte är mätt?
båda mina barn "hängde" på tutten i timmar dag och natt. Första släppte inte tutten ens i sömnen. Bröst är ju även tröst och trygghet för barnen.
sedan under utvecklingsperioder ammar de extra mycket så att brösten börjar producera mera mjöllk i takt med att behovet ökar. det är ju också helt normalt.
så, HUR ser du att barnet inte är mätt?
jag är väldigt skeptisk till uttrycket "barnet inte är mätt" istället för "barnet rasar ner på kurvan, kissar inte" vilket jag skulle förstå. Börjar misstänka att mamman kanske förväntar att bebisen ska sova ensam i flera timmar, men bebisen vill inte, då bestämmer sig mamman att mjölken inte räcker.
JAG HAR KANSKE FEL. DÄRFÖR frågar jag, hur vet du/ni att mjölken inte räcker till och att bebisen inte är mätt?