• flislis

Är amning så svårt?

Jag är gravid och har nu gått en "föräldrautbildning", det handlade vääldigt mycket om amning. Hur man ska göra, allt som kan gå fel och hela tiden är det så jäkla känsligt!

Jag blir nojjig nu. Jag har alltid tänkt att det kommer funka helt naturligt, dvs bebis suger och mjölk kommer ut. Är beredd på ömma bröstvårtor och kanske mjölkstockning. Men nu låter det ju nästan som att det inte händer. Allt de pratar om är när det inte går, är det vanligare att det inte funkar än att det funkar?

Finns det nån som vill berätta om hur naturligt och lätt det går att amma? (behöver lite positiva synpunkter)

• Svar på tråden Är amning så svårt?
  • minerva123

Med första barnet hade jag "normalmycket" problem. Småsår på ena bröstvårtan precis i början och använde därför amningsnapp i 2 veckor. En svampinfektion efter 2 månader, fick behandling och det blev bra efter en vecka. Ett par mindre mjölkstockningar som gick över inom ett dygn. Mjölkstasen i början var lite obehaglig. Med barn nr 2 har jag haft en kort svampinfektion som försvann på tre dagar med behandling och två lindriga mjölkstockningar. Däremot ingen mjölkstas alls i början - så skönt! Båda barnen har varit rena amningsproffsen från start med bra grepp. De har liksom gillat konceptet och inte behövt någon hjälp alls. Mitt bästa råd är att be barnmorskorna om hjälp på BB! Be dem kontrollera bebisens grepp, att du sitter rätt etc. Och gör det flera gånger! Be dem också visa hur man liggammar för det är väldigt avlastande att kunna. För nyfödda ammar oftast mycket! Jätteofta och jättelänge! Det var nog den jobbigaste biten med amningen i början tycker jag, att man liksom satt fastklistrad i soffan ammandes dygnet runt kändes det som ibland. Men även den perioden går över!

• Kattflickan
    minerva123 skrev 2015-09-18 22:23:10 följande:

Med första barnet hade jag "normalmycket" problem. Småsår på ena bröstvårtan precis i början och använde därför amningsnapp i 2 veckor. En svampinfektion efter 2 månader, fick behandling och det blev bra efter en vecka. Ett par mindre mjölkstockningar som gick över inom ett dygn. Mjölkstasen i början var lite obehaglig. Med barn nr 2 har jag haft en kort svampinfektion som försvann på tre dagar med behandling och två lindriga mjölkstockningar. Däremot ingen mjölkstas alls i början - så skönt! Båda barnen har varit rena amningsproffsen från start med bra grepp. De har liksom gillat konceptet och inte behövt någon hjälp alls. Mitt bästa råd är att be barnmorskorna om hjälp på BB! Be dem kontrollera bebisens grepp, att du sitter rätt etc. Och gör det flera gånger! Be dem också visa hur man liggammar för det är väldigt avlastande att kunna. För nyfödda ammar oftast mycket! Jätteofta och jättelänge! Det var nog den jobbigaste biten med amningen i början tycker jag, att man liksom satt fastklistrad i soffan ammandes dygnet runt kändes det som ibland. Men även den perioden går över!

Eller så kan det vara som för mig. Det nyfödda barnet vill amma för sällan!!! Båda mina barn har varit slöa med att äta de första veckorna. Det var en kamp att hålla dem vakna under amningen och fick väcka dem minst var tredje timme. Efter de första veckorna har båda barnen ätit oftare och gått upp raketfort i vikt. Men första tiden ville de äta för sällan.
  • elyse

Min dotter är 17 månader och ammar fortfarande flera gånger om dagen. De första veckorna skrek hon i 20-40 minuter innan hon kom till ro att äta (och en amnings-session) tog 40 minuter). Utan amningsnapp fungerade det inte alls. Vid sex månader gick det från en dag till en annan att sluta med amningsnapp och allt blev så mycket smidigare! Ändå har jag aldrig varit orolig eller känt att det varit "omöjligt" eller väldigt svårt.

• MsM84

Eftersom du bad om erfarenheter där det fungerat bra, vill jag inflika med min erfarenhet. Lillen är 4 veckor nu så jag vet inte hur det kommer gå i framtiden. När han kom ut tog han självmant tag om tuten och började suga hur bra som helst, visst taget var i minsta laget, men en liten nyfödd kan inte gapa hur stort som helst. Efter två dygn rann mjölken till, och min värsta komplikation var att jag fick feber (mådde bra förutom frossa) på dag 3 eller 4 vilket var fullt normalt enligt eftervårdsmottagningen som jag pratade med. Jag har inte fått några sår eller något, nu har jag precis börjat samla ihop mjölk för att donera/sälja till neonatalen då det känns bra att kunna hjälpa. Visst har jag (och kan fortfarande) ibland känna mig låst då bebis är så fast vid mig, och det är jobbigt när han vill äta igen trots att det bara var en halvtimme sen, men det är en del av det hela :)

• minerva123
    Kattflickan skrev 2015-09-18 22:49:35 följande:

Eller så kan det vara som för mig. Det nyfödda barnet vill amma för sällan!!! Båda mina barn har varit slöa med att äta de första veckorna. Det var en kamp att hålla dem vakna under amningen och fick väcka dem minst var tredje timme. Efter de första veckorna har båda barnen ätit oftare och gått upp raketfort i vikt. Men första tiden ville de äta för sällan.

Ja, så kan det också vara! Mitt första barn gick ner för mycket i vikt och behövde också väckas var tredje timme plus att jag pumpade, men det var inget direkt amningsrelaterat problem så jag tog inte upp det här.
  • Jill 79

Jag har haft det löjligt lätt med båda mina barn. Trots kejsarsnitt och helt opåläst så funkade det väldigt bra. Det svåra var att lära sig att lägga till barnet rätt och att de ska ta ett ordentligt grepp. Inte.bara runt bröstvårtan utan ett jätte gap ska dom ta. Sen gör det ju väldigt ont första dagarna innan man härdat lite och framförallt bär mjölken rinner till efter ett par dar och allt känns sprängfyllt. Tror.ändå det är bra om du går.in med attityden att det är lätt och ska funka. Tror mycket med en fungerande amning är psykiskt. Lycka till och tro på dig själv.

• Anonym (?)

Fast jag hoppas innerligt att det inte var välling ni gav bebisen utan modersmjölksersättning... Vore verkligen inte bra annars!!

Anonym (mor) skrev 2015-09-18 14:33:49 följande:

Väldigt opsykologiskt att prata med blivande mammor om vad som kan gå fel med amningen och att det ska vara "jäkla känsligt"!!! Det är ngt nytt och så var det verkligen inte förr. Då fick man klart för sig att det normala var stora mjölkstinna pattar och nöjda barn som somnar med mjölk i mungipan. PUNKT!!!Jag hyrde hem en "mjölkmaskin" för dyra pengar och satt och pinade mig vid den. Sprutade näsan full med ngt som skulle stimulera mjölkproduktionen eller typ "utdrivningen?"..............och det var inget "stint" och ingen baby med mjölk i mungipan utan kaos, gråt, panik, förtvivlan, ångest...........men så tänkte jag och barnets pappa....NÄ NU JÄV....AR och så köpte vi välling till vår älskade nya baby och vi kunde båda mata henne och hon var så NÖJD och vi var så LYCKLIGA!!! Ursäkta du ville ju peppas.

• Anonym (Sara)

Har en sexveckors bebis. Gav honom ersättning med sked redan på BB när jag bara hade droppar. Stod inte ut med att höra hans kurrande mage och frustrerande skrik när det fanns annan mat. Amningsrabiata barnmorskor antecknade det i min journal. Samma person som sa att det var jätteviktigt att bebisen åt var tredje timme minst för deras blodsocker klarade inte att vara ytan mat längre. Jag fick ju panik.Sonen visste hur man sög men det spelade ingen roll när inget kom. Fortsatte med ersättning även hemma och gick över till flaska när han började kunna äta lite mer för det var enklare än sked. Har en bestämd och temperamentsfull liten son och jag försökte amma men han blev inte nöjd. BVC sa att jag skulle intensivamma och ge nappen när han skrek, inte ersättning, men jag hade inte hjärta att låta honom vara hungrig. BVC sa att bebisar klarar sig utan mat i tre dygn. Hallå!!! Vi vuxna klarar mer än så men hur mår man då? Vilka jävla råd. I alla fall så vande han sig vid att alltid få flaska efter bröstet och nu är vi fast där. Jag ser inte det som ett misslyckande utan huvudsaken måste vara att bebisen får näring och växer. Vi har mysigt vid matningarna. Det är lite pyssel med att koka flaskor etc men det blir rutin. Tycker det går så mycket prestige i amning och förstår inte det. Ersättning är fullgod näring. Lycka till och gör det som känns bäst för er. Jag kanske hade haft mer tålamod med amningen om jag inte varit ensamstående och saknade stödet från en man men vet inte.

Svar på tråden Är amning så svårt?