• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • Hey.orange
    Hoppsan2016 skrev 2016-04-29 21:18:44 följande:

I helgen har min mamma barnen. Men hon är förtidspensionär och gör sitt bästa för att ställa upp. Så ni i helgen är maken med mig <3

Tänker på dig, hoppas allt går bra!
  • Junilängtan
    Hoppsan2016 skrev 2016-04-29 21:18:44 följande:

I helgen har min mamma barnen. Men hon är förtidspensionär och gör sitt bästa för att ställa upp. Så ni i helgen är maken med mig <3

Vad bra! Kommer du bli igångsatt nu i helgen om förlossningen inte kommer igång av sig själv?
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-04-29 14:36:23 följande:

Vi var på 2a mötet med föräldutb i veckan och då togs det upp om komplikationer och baby blues.

80 % av alla kvinnor får det och varar det 1 vecka eller mer, så ska man söka hjälp sa hon.

Jag fick det med mitt 1a barn på dygn 2, men gick över snabbt.

Vad konstigt att de har olika upplägg för hur föräldrarutbildningarna ser ut. Tycker definitivt att det är ett viktigt kapitel i utbildningen. Men tydligen inte för vår del då.
  • frucgsvensson
    Jasmin Karlsson skrev 2016-04-29 22:03:41 följande:

Lycka till Hoppsan! Måste vara oroligt och svårt...

Jag har inte ens blivit erbjuden föräldrautbildning. Har inte frågat om det heller. Jag har ju ett barn sen tidigare, kanske därför? Men jag var på förlossningsinfo på MVC. Var ganska onödigt, för inget kändes nytt. Men vad jag slogs av var att det var ingen info om vare sig komplikationer eller kejsarsnitt! Vissa har ju planerade kejsarsnitt och vissa måste göra aluta kejsarsnitt. Och jag tycker att de kan informera om avslaget som kommer i flera veckor efteråt, om att det kan kännas som att alla inälvor ska åka nedåt när man går dagarna efter förlossningen, om sprickande och att det är bra att göra knipövningar eftersom man kan drabbas av inkontinens mm. Kanske vill de inte skrämma upp förstagångsfödande, men kunskap skapar ju också trygghet...

Knepigt, man kanske vill gå även fast det är andra barnet tänker jag.

Nej, inget prat alls om varken kejsarsnitt, akuta eller planerade, eller komplikationer som kan uppstå.

Jag känner att jag ändå fått en bra inblick i hur det kan bli då jag är medlem i en grupp på fb för gravida i mitt län, där skrivs det mycket personligt och inte alls med syddslappar för både ögonen och öronen.

Men alla ör ju inte medlem i en sån grupp och det ska man inte behöva tycker jag!
  • Hoppsan2016
    Junilängtan skrev 2016-04-30 09:58:51 följande:
    Vad bra! Kommer du bli igångsatt nu i helgen om förlossningen inte kommer igång av sig själv?
    Jag trot inte det. Väntar fortfarande på odlingsresultat. Har jag ingen infektion så låter de henne att ligga så länge som möjligt, men inte längre än 37+0 vad jag har förstått. Idag är hon ganska lugn i magen men mår iaf bra och det är det viktigaste just nu =) 
  • Sälma Riit
    Gweny skrev 2016-04-29 23:31:22 följande:
    Konstigt. Jag/vi blev erbjuden gå det, fast jag har sen innan.

Tycker det borde vara liknande med info i hela landet. Här informerade dem på kursen om olika kejsarsnitt som kan bli, när man sövs och vart pappan får vara osv, sugklocka, biverkningar av EDA osv. Viktigt ändå att veta lite, så man inte blir helt i chock, ifall nåt av det skulle bli nödvändigt.
    Jag fick en fråga från min BM men avböjde då vi redan gått en sådan utbildning. Jag tyckte hela utbildningen var tämligen värdelös, förutom infon om olika smärtlindringar.
  • Junilängtan
    Hoppsan2016 skrev 2016-04-30 13:26:17 följande:

Jag trot inte det. Väntar fortfarande på odlingsresultat. Har jag ingen infektion så låter de henne att ligga så länge som möjligt, men inte längre än 37+0 vad jag har förstått. Idag är hon ganska lugn i magen men mår iaf bra och det är det viktigaste just nu =) 

Håller tummarna så hårt jag kan att hon får stanna kvar i magen några veckor till!
  • Hey.orange
    Hoppsan2016 skrev 2016-05-01 00:11:15 följande:

Och nu är det maj och hon är kvar i magen!!!! Wiii

Och en majbebis verkar det ju bli!!!
  • Junilängtan
    Hoppsan2016 skrev 2016-05-01 00:11:15 följande:

Och nu är det maj och hon är kvar i magen!!!! Wiii

Åh, då blir det väl en majbebis för er? :D Har du hört något om odlingen än? :)
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15