• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-04-28 22:30:22 följande:
    Jag har faktiskt inte känt av nått jätterus av lycka över att jag ens är gravid, och det har varit en stor dröm och längtan i ca 8 år nu. Jag tror att det är för att det inte är så värst konkret ännu, även fast jag ju har magen och jag känner rörelser varje dag osv. Psykiskt så säger hjärnan att det är för bra för att vara sant. Jsg hoppas verkligen att jag får den där euforin alla pratar om då han väl är här, men det är ju inget att ta för givet såklart.

Synd bara att shopping och hårfix kommer ligga på en mycket låg budget. Jag har rätt mycket kläder sedan innan, fast inte så värst lockande nu. Man tager vad man haver tillsvidare :)
    Så småningom kommer euforin, men det kan ta några dagar/veckor. För mig kom den smygande och jag vet första gången jag gullade med barnet på skötbordet. Innan hade jag bara bytt blöjor rent mekaniskt. Som tur var kände pappan lyckorus direkt. En klassiker är ju också att om man får valet att välja mellan maken och barnet så väljer de allra flesta i början maken, men efter ett tag så blir det självklart att välja barnet.

Låg budget ja... Jag köpte några fina lite större toppar som jag tror kan funka bra för amning med ett amningslinne under på Lindex. Men nu är det slutshoppat för min del :)
  • Gweny
    Hoppsan2016 skrev 2016-04-29 03:05:01 följande:

Vatten gick för en timme sen. På väg till förlossningen. Är i v 33+2

Oj spännande!! Lycka till.
  • frucgsvensson
    Hoppsan2016 skrev 2016-04-29 03:05:01 följande:

Vatten gick för en timme sen. På väg till förlossningen. Är i v 33+2

Spännande! Hoppas att allt går bra! :)
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-04-29 08:29:08 följande:

Så småningom kommer euforin, men det kan ta några dagar/veckor. För mig kom den smygande och jag vet första gången jag gullade med barnet på skötbordet. Innan hade jag bara bytt blöjor rent mekaniskt. Som tur var kände pappan lyckorus direkt. En klassiker är ju också att om man får valet att välja mellan maken och barnet så väljer de allra flesta i början maken, men efter ett tag så blir det självklart att välja barnet.

Låg budget ja... Jag köpte några fina lite större toppar som jag tror kan funka bra för amning med ett amningslinne under på Lindex. Men nu är det slutshoppat för min del :)

Konstigt ändå att sånt där inte tas upp på föräldrarutbildningen. Gick ju den vi nu vid fyra tillfällen och ALLT lät så positivt. Latensfasen, förlossningen, amningen och tiden efter. Inte någon gång tog BM upp det här med vad som faktiskt kan gå fel, för de vill iallafall jag ha en liten bild av. Och framförallt det här med att knyta an till sitt barn. Var kan man få hjälp om man inte känner att man är nå glad efteråt, man kanske t.om blir deprimerad? Ingen information alls om det.
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-04-29 11:42:30 följande:
    Konstigt ändå att sånt där inte tas upp på föräldrarutbildningen. Gick ju den vi nu vid fyra tillfällen och ALLT lät så positivt. Latensfasen, förlossningen, amningen och tiden efter. Inte någon gång tog BM upp det här med vad som faktiskt kan gå fel, för de vill iallafall jag ha en liten bild av. Och framförallt det här med att knyta an till sitt barn. Var kan man få hjälp om man inte känner att man är nå glad efteråt, man kanske t.om blir deprimerad? Ingen information alls om det.
    Det är verkligen både konstigt och dumt! Jag fick av en slump se en artikel i Vi föräldrar som vi fick på bb om baby blues. Annars hade jag inte haft en aning. Någon har sagt till mig att de flesta drabbas av tredagarsdepression om de inte drabbats av något annat. På tredje dagen känns allt meningslöst. Hade ju varit bra att få sådan info.

För mig var det inget som var jättejobbigt eller jättesvårt, jag var bara lite chockad över att det inte kändes som det förväntades. Jag älskade dock mitt barn från första stund och tyckte han var världens sötaste fastän han väl rent objektivt var ganska ful de första dagarna :) Men där vet jag ju att andra drabbats hårdare och inte kunnat knyta an alls. Då måste man ju få hjälp!
  • Hoppsan2016

Ligger kvar på förlossningen på Danderyd. Men eftersom det finns INGA platser på neo i hela Stockholm blir jsg flyttat till Eskilstuna. Känns riktigt skit. Risken är stor att mannen missar förlossningen för att vi (mina) har ju 3 barn hemma att ta hand om.

• Junilängtan
    Hoppsan2016 skrev 2016-04-29 13:14:54 följande:

Ligger kvar på förlossningen på Danderyd. Men eftersom det finns INGA platser på neo i hela Stockholm blir jsg flyttat till Eskilstuna. Känns riktigt skit. Risken är stor att mannen missar förlossningen för att vi (mina) har ju 3 barn hemma att ta hand om.

Åh fy, lider verkligen med dig! :( Hur mår du och bebben? Får ni transport till eskilstuna?

Håller mina tummar för er!
  • Sälma Riit
    Hoppsan2016 skrev 2016-04-29 13:14:54 följande:

Nej men oj så hemskt! Kan inte barnens pappa rycka in? Det är just sånt här som jag börjar bli rädd för nu :(
  • Hoppsan2016

Är på väg nu i en ambulans. Bebisen mår bra, jag mår psykiskt inte bra pga byte av sjukhus

Junilängtan skrev 2016-04-29 13:29:48 följande:

Åh fy, lider verkligen med dig! :( Hur mår du och bebben? Får ni transport till eskilstuna?

Håller mina tummar för er!

• Hoppsan2016

Tyvärr inte. Dels för att han är utomlands och dels för att han inte finns i barnens liv. Det är stor problem med platser redan nu, vad kommer att hända i sommar vågar jag inte tänka på :(

Sälma Riit skrev 2016-04-29 13:43:07 följande:

Nej men oj så hemskt! Kan inte barnens pappa rycka in? Det är just sånt här som jag börjar bli rädd för nu :(

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15