• Anonym (79)

Kan soc få reda på att jag dricker med mitt barn?

Hej

Jag har ett problem att skolkuratorn och skolsköterskan har gjort varsin orosanmälan till soc angående att min pojke på 9 år sagt att jag dricker alkohol varje dag. Jag har honom varannan vecka och visst, jag dricker tyvärr varje dag .

Nu ska vi ta möte på onsdag och jag är rädd att mitt ex (mamma ) ska ta honom ifrån mig.

Kommer de utreda detta? Hur skulle kunna få reda på mina spritproblem? Bör jag vara orolig? Barnet vill vara hos mig varannan vecka. Jag tänker dra ner på alkoholen. Är bara rädd att de ska kränga leverpover. Gör de sånt? Eller de litar på mina ord att jag ska hålla mig till helgen hädanefter?

Mina leverpover är inte fina o jag är rädd att de ska ta reda på det...

• Svar på tråden Kan soc få reda på att jag dricker med mitt barn?
  • Anonym (erfarenhet)

Om din son säger öppet att du dricker varje dag, så är det väldigt oroande. Du är inte dig själv när du dricker. Du förändras. Sluta omgående med det. Be att få antabus, sluta dricka, och var noga med att ta din medicin. Du skall också anmäla dig till Länkarna och gå på möten. Risken är nämligen oerhört stor att du får övervakat umgänge med sonen. Och verkligen inte varannan vecka.

• Anonym (anonym)
    Anonym (79) skrev 2015-09-20 19:42:38 följande:
    Kräver de prover? Någon som jobbar på soc som kan berätta?
    Det är väl ganska självklart att de kräver prover om orosanmälan gäller någon form av missbruk.
  • Anonym (79)

Även om pojken säger att jag slutat? Om han liksom ser att pappa slutar o säger det till dom?

• Anonym (Slutanu)

Det du kan göra är att sluta NU. De kommer inte kräva leverprover men förmodligen urinprov som visar på ett pågående alkoholmissbruk. Vad du kan göra är att förekomma dem och frivilligt erbjuda dig att lämna urinprov varje vecka. Men om du förnekar din alkoholism så säger du i och med det att din son LJUGER. Och det gör han ju inte tydligen. Stå för det du gör som en man. Gör om gör rätt!

• Fiona M
    Anonym (79) skrev 2015-09-20 19:46:34 följande:

Även om pojken säger att jag slutat? Om han liksom ser att pappa slutar o säger det till dom?

Du ser hellre att barnet ljuger än söker hjälp?
  • Anonym (erfarenhet)

Om du vill fortsätta ha din son så kommer de självklart ta prover. Så du väljer själv: supa varje dag, eller ha umgänge med sonen. Är valet svårt så avstå umgänge. Och be ditt ex att hon blir flexibel och låta dig umgås med grabben när du är helt nykter. Dvs du skall inte ha barnet på övernattningar förrän du känner att du absolut klarar av att hålla dig helt från alkoholen när killen är hos dig. Det spelar ingen roll om det är lättöl. Din grabb kommer bli nervös så fort han ser dig dricka annat än vatten, saft, kaffe etc. Och barn ser direkt i sina alkoliserade föräldars ögon om de druckit. Dina ögon förändras. VILL du att ditt barn ska må dåligt och vara orolig?

• Anonym (anonym)
    Anonym (79) skrev 2015-09-20 19:46:34 följande:
    Nu har ju barnet kontaktat personal om detta då kommer detta att utredas och då spelar det ingen roll om barnet säger att du slutat eftersom socialtjänsten har en skyldighet att utreda alla orosanmälningar.
  • Anonym (79)

Hur funkar urinprov o var lämnar man det? Hur länge syns det i det?

• Anonym (79)
    Anonym (anonym) skrev 2015-09-20 19:51:32 följande:

Nu har ju barnet kontaktat personal om detta då kommer detta att utredas och då spelar det ingen roll om barnet säger att du slutat eftersom socialtjänsten har en skyldighet att utreda alla orosanmälningar.

De har så mkt att göra att de inte startat utredning för allt. Har jag förstått det som..
  • Aniiee

Jag hoppas verkligen att ditt barn slipper min uppväxt, för den var inte kul någonstans. Du bryr dig mer om att bli upptäckt än att ditt barn är ledsen och orolig för dig (för det är han, tro mig. Det finns inget lojalare än ens egna barn), och inte mår bra hos dig. Han har inte ropat på hjälp för sin skull, utan för DIN skull. Han vill inte att DU ska dricka och DU ska vara konstig och DU ska må dåligt (bakfylla. Det märker han definitivt)

Din son är inte självisk. Så SLUTA vara självisk!

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
Svar på tråden Kan soc få reda på att jag dricker med mitt barn?