• Anonym (79)

Kan soc få reda på att jag dricker med mitt barn?

Hej

Jag har ett problem att skolkuratorn och skolsköterskan har gjort varsin orosanmälan till soc angående att min pojke på 9 år sagt att jag dricker alkohol varje dag. Jag har honom varannan vecka och visst, jag dricker tyvärr varje dag .

Nu ska vi ta möte på onsdag och jag är rädd att mitt ex (mamma ) ska ta honom ifrån mig.

Kommer de utreda detta? Hur skulle kunna få reda på mina spritproblem? Bör jag vara orolig? Barnet vill vara hos mig varannan vecka. Jag tänker dra ner på alkoholen. Är bara rädd att de ska kränga leverpover. Gör de sånt? Eller de litar på mina ord att jag ska hålla mig till helgen hädanefter?

Mina leverpover är inte fina o jag är rädd att de ska ta reda på det...

• Svar på tråden Kan soc få reda på att jag dricker med mitt barn?
  • Anonym (Dotter till alkoholist)

Hur kan din son vara så obetydlig för dig?

• Anonym (anhörig till alkoholist)

Tror du verkligen att SOC, din son eller sonens mamma tror på dina ORD? Att det spelar roll vad du säger? Alla vet att missbrukare är experter på att lova saker - ja, jag ska sluta, jag ska dra ner, det är inga problem.

Nej du, här duger inga ord. Det är prover och handling som gäller. Du måste visa i HANDLING att du menar allvar. Och du verkar verkligen behöva hjälp att sluta supa.

• Volkheim

Jag vet att alkoholism är svåra och mäktiga saker och folk har säkert reprimerat dig både milt och grovt, så du får ursäkta att jag uttrycker mig lite ofint men;

Ge fan i att gå till systemet. Ge fan i att köpa alkoholhaltiga drycker.
    Om du vill vara en bra pappa och ha ditt barn kvar.
    Det finns hjälp att få, sök den.

I den här frågan har du ingen rätt att få finkänsligt medlidande, men du verkar vilja ändra dig för ditt barns skull så det är klart du ska ha bra råd och stöd.
    Men sanningen är den att det finns ingen ursäkt för alkohol/cigaretter/tyngre droger i sina barns närhet.

I princip varenda en på min morsas sida om släkten har/hade alkoholproblem. Min morsas man brukar varna mig för att se upp så att jag inte trillar dit för att vi har det i släkten. Ingen risk för mig, men man undrar ju om det ligger något i det.

Jag har en kusin som fick sina barn ifråntagna av soc för att... Jag minns inte exakt och jag hörde bara om det långt efter händelsen, men det skulle ha att göra med missbruk av kokain. Jag blev så jävla besviken. Men han pratade om det och han sa att han inte förstod hur allvarligt och långt över gränsen han gått, förrän det var för sent och han åndrar sig och han säger rakt ut att han är ren och inte rör skiten mer, och att han är fast besluten om att få tillbaka sina barn.
    Så jag har ingen anledning att öppet trycka ur mig besvikelse där. Det gör det bara värre.

Och i ditt fall så hoppas jag att du kan lägga alkoholen åt sidan, och få det stöd du behöver. Men lägg ner det ögonblickligen.

• Colisa
    Anonym (79) skrev 2015-09-20 21:46:47 följande:
    Tyvärr vet jag att jag har dåliga värden eftersom jag var sjuk o inlagd i vintras. Har en fläck på bukspottkörteln också :(
    Men för fasen TS, detta handlar ju inte bara om ifall du ska få träffa din son eller ej, utan om din son över huvud taget kommer att ha någon pappa. Du riskerar ju livet om du fortsätter så där. Ta chansen att få hjälp nu, för både din sons och din egen skull!
    Anonym (79) skrev 2015-09-20 21:47:31 följande:
    Men jag vet att jag kan sluta.
    Toppen! Gör det då!

Lycka till!

• Anonym (USCH)

Är din tråd ett skämt? Begriper du ingenting?

Tycker du att det är OKEJ att din son på 9 (!!!) år ska behöva bo och leva med en mamma i ditt skick? Att de gör en orosanmälan är ju inte för inte!! Uppenbarligen far din son illa av ditt själviska och oförsvarbara beteende.

Jag har själv växt upp med en mamma som var alkoholist. Inte när jag var ett litet barn men från högstadiet och framåt var hon totalt frånvarande och drack varje dag tills alkoholen blev viktigare än mig. Hon drack fram tills förra sommaren (då var jag 25 år) och hon plötsligt föll ihop i en massiv hjärnblödning.

Nu kan hon inte dricka mer......

• Anonym (alkoholist dotter)
    Anonym (79) skrev 2015-09-20 19:32:09 följande:

Hej

Jag har ett problem att skolkuratorn och skolsköterskan har gjort varsin orosanmälan till soc angående att min pojke på 9 år sagt att jag dricker alkohol varje dag. Jag har honom varannan vecka och visst, jag dricker tyvärr varje dag .

Nu ska vi ta möte på onsdag och jag är rädd att mitt ex (mamma ) ska ta honom ifrån mig.

Kommer de utreda detta? Hur skulle kunna få reda på mina spritproblem? Bör jag vara orolig? Barnet vill vara hos mig varannan vecka. Jag tänker dra ner på alkoholen. Är bara rädd att de ska kränga leverpover. Gör de sånt? Eller de litar på mina ord att jag ska hålla mig till helgen hädanefter?

Mina leverpover är inte fina o jag är rädd att de ska ta reda på det...

Jag vill inte vara elak, men jag hoppas verkligen att dina alkoholproblem kommer fram! Du lever i förnekande och det får ditt barn ta smällen av!
    Anonym (79) skrev 2015-09-20 21:21:17 följande:

Jag har bara druckit starköl som mitt barn har sett. Det har blivit en 5-8 st om dagen. Hade ju varit skillnad om jag druckit vin eller starksprit. Det har jag bara gjirt när han inte varit hos mig. Visst, jag har druckit för mycket. Men jag kan sluta med det. Röcker det inte att jag säger det? Nu har jag ju insett att jag måste det, för både mig o mitt barns skull.

Du skojar? 5-8 starköl om dagen och du kallar det "bara"! Skillnaden om du druckit vin eller starksprit spelar ingen roll, du är tillräckligt påverkad för att inte ha ansvar för ett barn. VAKNA!!! Ditt barn är värd bättre!

Jag saknar ord! Du tänker bara på dig själv! Det som räcker är att ditt barn känner sig trygg och slipper vara förälder till sin förälder! Ditt problem är inte att skolan reagerat, ditt problem är att du är alkoholist!

Älskar du ditt barn så erkänner du och säger som det är! Sök hjälp eller backa ifrån ditt barns liv! Det är ett helvete att växa upp med alkoholiserade föräldrar!

• Anonym (alkoholist dotter)
    Anonym (79) skrev 2015-09-21 19:27:21 följande:

De kan inte hundra mig ju. Att träffa honom menar jag?

Klart de har, barnets bästa står i fokus!
  • Anonym (Tess)

Ts ditt barn har sagt detta för att han inte gillar att du dricker. Han vill Mao inte vara hos dig varannan vecka. Du kan inte göra så mot honom. Låt honom vara hos den andra föräldern och fortsätt dricka om det är det som är viktigt i ditt liv. Eller skärp dig och sök hjälp. Det finns ingen annan lösning oavsett hur du än vrider och vänder på det. Han märker om du smygdricker. Sånt är tyvärr alkisbarn experter på.

Jag kör inte medhårs, jag säger som det är varken mer eller mindre.

• tobbe01
    Anonym (Tess) skrev 2015-09-21 23:58:10 följande:

Ts ditt barn har sagt detta för att han inte gillar att du dricker. Han vill Mao inte vara hos dig varannan vecka. Du kan inte göra så mot honom. Låt honom vara hos den andra föräldern och fortsätt dricka om det är det som är viktigt i ditt liv. Eller skärp dig och sök hjälp. Det finns ingen annan lösning oavsett hur du än vrider och vänder på det. Han märker om du smygdricker. Sånt är tyvärr alkisbarn experter på.

Jag kör inte medhårs, jag säger som det är varken mer eller mindre.

Svar på tråden Kan soc få reda på att jag dricker med mitt barn?