• Anonym (79)

Kan soc få reda på att jag dricker med mitt barn?

Hej

Jag har ett problem att skolkuratorn och skolsköterskan har gjort varsin orosanmälan till soc angående att min pojke på 9 år sagt att jag dricker alkohol varje dag. Jag har honom varannan vecka och visst, jag dricker tyvärr varje dag .

Nu ska vi ta möte på onsdag och jag är rädd att mitt ex (mamma ) ska ta honom ifrån mig.

Kommer de utreda detta? Hur skulle kunna få reda på mina spritproblem? Bör jag vara orolig? Barnet vill vara hos mig varannan vecka. Jag tänker dra ner på alkoholen. Är bara rädd att de ska kränga leverpover. Gör de sånt? Eller de litar på mina ord att jag ska hålla mig till helgen hädanefter?

Mina leverpover är inte fina o jag är rädd att de ska ta reda på det...

• Svar på tråden Kan soc få reda på att jag dricker med mitt barn?
  • Anonym (erfarenhet)
    Anonym (Missy) skrev 2015-09-20 21:15:08 följande:
    Alla ni moraltanter, var har ts skrivit att han super varje dag?
    Var står det att han är full varje dag?

Att dricka alkohol varje dag är inte lika med alkoholism, isåfall skulle de flesta fransmän vara alkoholister. (Vilket de såklart inte är.)
    TS skriver att han dricker varje dag. Han dricker så pass mycket att hans lever är påverkad. Och då har man inte druckit ett glas vin om dagen. Typ. En unge blir inte orolig för att man dricker en öl eller ett glas vin om dagen. En unge blir orolig när föräldern förändras när han dricker.

Och som du kanske vet så finns det väldigt många fransmän alkisar med leverproblem. Men, väldigt väldigt många fransmän dricker inte mer än nåt glas i veckan eller alls. Finns massor av fransmän som är nykterister. Att de flesta fransmän dricker både dagtid och varje kväll är en myt.
  • Anonym (Lillebror)

Nu kommer jag vara en moraltant tyvärr . Om man dricker varje dag . Oavsett  det är starksprit el öl .Och man känner att man måste göra det eller förtjänar den där ölen el glas vinet . Då är man alkoholist oavsett om man är full varje dag . En alkoholist är inte full varje dag det är därför det finns olika typer av alkoholister . Som tex periodare som min lillebror är .Skåpsupare finns också som dricker lite i smyg (min farfar). Om du är orolig över att ditt barn tagit upp ditt drickande i skolan med kuratorn betyder det att din son är orolig över dig .  Inget barn skall behöva vara orolig över sina föräldrar .

• Anonym (Missy)
    FrökenKanSjälv skrev 2015-09-20 21:24:07 följande:
    Om ts bara dricker ett glas vin eller öl per dag så skulle hen inte vara så orolig över provtagning.
    "Hen", han har sagt att han är pappa till barnet.
  • Anonym (Dotter till alkoholist)
    Anonym (79) skrev 2015-09-20 21:21:17 följande:

Jag har bara druckit starköl som mitt barn har sett. Det har blivit en 5-8 st om dagen. Hade ju varit skillnad om jag druckit vin eller starksprit. Det har jag bara gjirt när han inte varit hos mig. Visst, jag har druckit för mycket. Men jag kan sluta med det. Röcker det inte att jag säger det? Nu har jag ju insett att jag måste det, för både mig o mitt barns skull.

"Jag ska dricka mindre, jag lovar" "ja självklart är jag nykter på barnens kalas" "jag ska sluta dricka på vardagar" suck. Hur många gånger har man inte hört dessa ursäkter? Du måste sluta helt. Det är det enda som gäller
  • Anonym (Missy)
    Ego Lovers skrev 2015-09-20 21:31:17 följande:
    Han skriver att han dricker varje dag. Redan vid ett glas blir man förändrad och barnen märker det. Barnet känner sig inte trygg hos ts utan känner en oro, en oro som är befogad eftersom ts skriver att han dricker varje dag.
    Man blir inte förändrad efter ett glas. 
    Oavsett vad du tror.
    Anonym (erfarenhet) skrev 2015-09-20 21:35:45 följande:
    TS skriver att han dricker varje dag. Han dricker så pass mycket att hans lever är påverkad. Och då har man inte druckit ett glas vin om dagen. Typ. En unge blir inte orolig för att man dricker en öl eller ett glas vin om dagen. En unge blir orolig när föräldern förändras när han dricker.

Och som du kanske vet så finns det väldigt många fransmän alkisar med leverproblem. Men, väldigt väldigt många fransmän dricker inte mer än nåt glas i veckan eller alls. Finns massor av fransmän som är nykterister. Att de flesta fransmän dricker både dagtid och varje kväll är en myt.
    Han undrar om hans lever måhända blivit påverkad. Lär dig läsa människa.
    Det andra stycker lämnar jag utan kommentar för vissa felaktigheter är inte värda tiden. *s*

(Jag har bott i Frankrike i tolv år så jag vet.)
  • Anonym (Missy)
    Anonym (Dotter till alkoholist) skrev 2015-09-20 21:41:02 följande:
    "Jag ska dricka mindre, jag lovar" "ja självklart är jag nykter på barnens kalas" "jag ska sluta dricka på vardagar" suck. Hur många gånger har man inte hört dessa ursäkter? Du måste sluta helt. Det är det enda som gäller
    Gäller bara för en riktig alkoholist. En som dricker för att förgylla vardagen är en helt annan sak.

Ingen måste något vet du. Och absolut inte för att du säger det.
  • Anonym (79)

Tyvärr vet jag att jag har dåliga värden eftersom jag var sjuk o inlagd i vintras. Har en fläck på bukspottkörteln också :(

• Anonym (79)

Men jag vet att jag kan sluta.

• Anonym (JA, alkoholist!)
    Anonym (Missy) skrev 2015-09-20 21:15:08 följande:

Alla ni moraltanter, var har ts skrivit att han super varje dag?
    Var står det att han är full varje dag?

Att dricka alkohol varje dag är inte lika med alkoholism, isåfall skulle de flesta fransmän vara alkoholister. (Vilket de såklart inte är.)

Han skriver att han dricker mellan 5-8 starköl VARJE DAG!! Vilket är helt sjukt och jag hoppas hans son får komma till ett lämpligare hem snart. Men ts tycker ändå det är "bara" starköl, det är ju trots allt inte vin eller starksprit. Fyfan, mår illa över att barn ska behöva leva med såna människor.
  • Anonym (erfarenhet)
    Anonym (Missy) skrev 2015-09-20 21:44:10 följande:
    Han undrar om hans lever måhända blivit påverkad. Lär dig läsa människa.

(Jag har bott i Frankrike i tolv år så jag vet.)
    Han skriver i slutet av sin TS att hans "levervärden inte är fina". Jag kan faktiskt läsa till skillnad från vissa. Jag har tillbringat 20 år i Paris - så även jag vet vad jag pratar om :). Har fortfarande mina syskon där :)
Svar på tråden Kan soc få reda på att jag dricker med mitt barn?