• Anonym (79)

Kan soc få reda på att jag dricker med mitt barn?

Hej

Jag har ett problem att skolkuratorn och skolsköterskan har gjort varsin orosanmälan till soc angående att min pojke på 9 år sagt att jag dricker alkohol varje dag. Jag har honom varannan vecka och visst, jag dricker tyvärr varje dag .

Nu ska vi ta möte på onsdag och jag är rädd att mitt ex (mamma ) ska ta honom ifrån mig.

Kommer de utreda detta? Hur skulle kunna få reda på mina spritproblem? Bör jag vara orolig? Barnet vill vara hos mig varannan vecka. Jag tänker dra ner på alkoholen. Är bara rädd att de ska kränga leverpover. Gör de sånt? Eller de litar på mina ord att jag ska hålla mig till helgen hädanefter?

Mina leverpover är inte fina o jag är rädd att de ska ta reda på det...

• Svar på tråden Kan soc få reda på att jag dricker med mitt barn?
  • Anonym (Dotter till alkoholist)
    Anonym (Missy) skrev 2015-09-20 21:46:41 följande:
    Gäller bara för en riktig alkoholist. En som dricker för att förgylla vardagen är en helt annan sak.

Ingen måste något vet du. Och absolut inte för att du säger det.
    Vilket ts uppenbarligen är då han inte kan lägga av med alkoholen. Då hade han gjort det redan.
  • Anonym (a)
    Anonym (79) skrev 2015-09-20 21:47:31 följande:
    Men jag vet att jag kan sluta.
    Hur vet du det? Varför har du inte redan gjort det då? Tex idag eller igår?
  • Aniiee
    Anonym (Missy) skrev 2015-09-20 21:46:41 följande:
    Gäller bara för en riktig alkoholist. En som dricker för att förgylla vardagen är en helt annan sak.

Ingen måste något vet du. Och absolut inte för att du säger det.
    Det oroväckande är inte TS dricker "lite alkohol", egentligen (även om TS redan gått låååååångt över gränsen för alkoholism bara i hur mycket han dricker). Det oroväckande är att TS vill att hans son ska ljuga om det. TS vill mörka och hemlighålla. Det om något är tecken på alkoholism, och allvarlig sådan. TS är inte njutnings-drickare, TS förgyller inte vardagen. TS super ihjäl sig, och sonen står där med sorgen.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Anonym (NU!)

Du skrivet ju här om och om igen "men jag vet att jag kan sluta", varför startade du då den här tråden??
    Då har du ju inget att oroa dej för - det är ju HELT ENKELT BARA ATT SLUTA! Inte en droppe alkohol till under din sons uppväxt!! Deal??
    SÖK HJÄLP!

Tänk nu på din son, inte på dej själv - sök hjälp innan det är för sent!

(Du konsumerar ju lika många starköl om dagen som jag och min make konsumerar på ett halvår, och nej, vi dricker heller inte vin eller sprit - vi har barn i hushållet och de ska aldrig behöva se oss påverkade)

Vill du att din son en dag ska ta efter dej och ditt leverne?

• Ego Lovers
    Aniiee skrev 2015-09-20 22:04:45 följande:
    Det oroväckande är inte TS dricker "lite alkohol", egentligen (även om TS redan gått låååååångt över gränsen för alkoholism bara i hur mycket han dricker). Det oroväckande är att TS vill att hans son ska ljuga om det. TS vill mörka och hemlighålla. Det om något är tecken på alkoholism, och allvarlig sådan. TS är inte njutnings-drickare, TS förgyller inte vardagen. TS super ihjäl sig, och sonen står där med sorgen.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
    Så sant som det var sagt!

Så fort lögnen ska tas till så är det ett problem
  • Anonym (Vet känslan)

Tyvärr, men alltså. 5-8 starköl per dag? Det är inte normalt. Att din son på 9 år ens ska behöva se det och tydligen vara med. Det handlar inte om ifall du dricker starksprit, vin eller öl. Det handlar om alkoholen, sonens uppväxt/trygghet hos pappa, att få känna att han faktiskt kommer i första hand.

Att du har ett beroende är ju bra att du insett. Men behöver det krävas att skolan gör en anmälan, för att du ska reagera.

Jag lovar, det är inte kul att växa upp med föräldrar som är separerade och en pappa som är alkoholist. Det är inte kul att sitta efter en helg hos pappa och berätta i skolan om vad man gjort på helgen. Man ljuger till en fin historia. Man tar inte hem vänner till pappa, för man vet att pappa dricker, och man låter dem absolut inte sova över.

I mitt fall var pappa helgalkoholist. Allt slutade med att jag och mitt syskon sa upp kontakten med honom. Låter det lyckligt i dina öron?

• Anonym (Soc)

Ja soc kommer starta en utredning och ja de kommer kräva provtagning.

Inte urin- utan blodprov. Där kommer det tas ett prov som heter CDT, vilket är en markör som enbart visar alkoholkonsumtion sedan 6 veckor tillbaka.

Troligen tas även ett blodprov som heter PEth vilket är än mer tillförlitligt än CDT och visar alkoholkonsumtion ganska exakt sedan 2 v tillbaka.

Med andra ord kommer du inte kunna ljuga dig ur detta utan du måste dra ner kraftigt eller sluta helt med alkohol.

Förutsatt att du vill ha din son i ditt liv?

Förmodligen kommer sonen placeras på heltid hos sin mamma tills utredningen är klar och du kan uppvisa rena prover.

Lycka till!

• Anonym (Jana)
    Anonym (79) skrev 2015-09-20 21:46:47 följande:

Tyvärr vet jag att jag har dåliga värden eftersom jag var sjuk o inlagd i vintras. Har en fläck på bukspottkörteln också :(

Du måste sluta! Både för ditt barn och för din skull. Har du problem med bukspottkörteln så är det jätteviktigt att du slutar. Alkohol och rökning är mycket farligt om man har bukspottkörtelproblem. Vill du behålla livet, och barnet så tveka inte. Sluta innan det är försent
  • Anonym (Jana)

Dessutom bör du gå vidare med bukspottkörteln och ta reda på vad "fläcken" är för något.

• annzah
    Anonym (Soc) skrev 2015-09-21 07:05:30 följande:
    Ja soc kommer starta en utredning och ja de kommer kräva provtagning.

Inte urin- utan blodprov. Där kommer det tas ett prov som heter CDT, vilket är en markör som enbart visar alkoholkonsumtion sedan 6 veckor tillbaka.

Troligen tas även ett blodprov som heter PEth vilket är än mer tillförlitligt än CDT och visar alkoholkonsumtion ganska exakt sedan 2 v tillbaka.

Med andra ord kommer du inte kunna ljuga dig ur detta utan du måste dra ner kraftigt eller sluta helt med alkohol.
    Förutsatt att du vill ha din son i ditt liv?

Förmodligen kommer sonen placeras på heltid hos sin mamma tills utredningen är klar och du kan uppvisa rena prover.

Lycka till!
Svar på tråden Kan soc få reda på att jag dricker med mitt barn?